ONKO AGRONOMIEN TULEVAISUUS UHATTUNA?

Kirjoittajat: Pauliina Vuorio, Henna Niemi, Maria Virmo, Maria Salomaa ja Joel Ahtola

Haastattelimme kuutta maataloustieteitä opiskellutta konkaria, joista jokainen oli valinnut hieman erilaisen paletin kurssitarjonnastamme. Saimme siis kuulla näkemyksiä niin ekonomian, agroteknologian kuin kasvin- ja kotieläintuotannon vinkkelistä. Kaikki alumnit olivat hyötyneet yliopistossa oppimistaan tiedoista työelämässään, esimerkiksi tuotekehittelyssä ja maatalousyrittäjyydessä.

Kuva: Maria Salomaa

Opiskelun anti työelämässä

Tärkeimpänä yliopistosta opittuna taitona alumnit painottivat kykyä etsiä ja kyseenalaistaa tietoa, sillä tieto muuttuu sekä kehittyy jatkuvasti. He kehottivat pysymään ajan hermolla. Viestinnän ja markkinoinnin tärkeys kasvaa koko ajan ja niiden osaajille on aina kysyntää, koska maailma on siirtymässä koko ajan yhä enemmän verkkoon. Ekonomisten perusasioiden ymmärrys ja ”ne, jotka ymmärtävät numeroita, vievät aina niitä, jotka eivät ymmärrä” oli mielestämme hyvin tiivistetty lausahdus. Kilpailu yritysalalla kovenee, ja perusteet talouden pyörimisestä helpottavat kilpailussa pärjäämistä.

Työskentely tulevaisuudessa

Töitä on tarjolla monilla eri sektoreilla varsinkin tutkimus-, ministeriö-, myynti- ja kestävyyspuolella. Jatkossa työtehtävät tulevat olemaan monipuolisia ja niiden suorittamisessa vaaditaan jatkuvaa itsensä kehittämistä, yrittäjämäistä työskentelytapaa ja innovatiivisuutta. Työsuhteiden lyhenemisen ja työuran sirpaloitumisen uskottiin lisääntyvän, jolloin henkilön omilla intresseillä ja motivaatiolla työllistymisensä suhteen uskottiin olevan yhä enemmän merkitystä. Tulevaisuudessa tulee olemaan yhä enemmän etätyötä etenkin asiantuntijatehtävissä ‒ ota haltuun erilaiset verkkopohjaiset työalustat ja sosiaalisen median kanavat. Toisaalta yksi haastateltavista muistutti myös, että osa agronomeiksi valmistuvista tulee työllistymään maanviljelijöiksi, jolloin työnkuvan muutos kytkeytyy mm. viljelykäytäntöjen muutoksiin.

Vinkkejä tulevaan työelämään

Opiskelijat ovat tulevaisuuden tekijöitä. Käy siis kursseja, jotka kiinnostavat ja pidä yllä innostusta. Yritä parhaasi, mutta muista pitää myös huolta jaksamisestasi. Opinnoista ei kannata stressata liikaa, koska ne luovat vain perustan sille, mitä tulet työelämässä oppimaan. Hae töitä, jotka vaikuttavat mielenkiintoisilta ja tuntuvat merkityksellisiltä. Vaikka haettava työtehtävä kuulostaa hienolta tai jopa saavuttamattomalta – hae silti ja luota osaamiseesi! Opettele tunnistamaan ja tuomaan vahvuutesi esille. Ahkerille, oma-aloitteisille ja innostuneille löytyy kyllä töitä, sillä alati muuttuva ruuantuotanto ei lopu!