HEISTÄ TULI YRITTÄJÄ, ASIAMIES, TUOTANTOJOHTAJA, ASIANTUNTIJA, ERIKOISTUTKIJA, KEHITYSINSINÖÖRI…

Kirjoittajat: Oona Soini, Sara Määttä, Sanna Luostarinen, Anu Jumppanen ja Henrik Hovio

Monipuolinen koulutus ‒ paljon uramahdollisuuksia. Työllistyminen on ollut nopeaa heti opintojen jälkeen tai jo niiden aikana.  Lopputyön tekemisen myötä voi aueta työmahdollisuuksia, ja yrittäjäksi ryhtyneelle työ taas antoi aiheen graduun.

Verkostoituminen ‒ siitä puhutaan paljon, mutta sitä ei koeta tärkeäksi työllistymisen kannalta. Työelämässä verkostoista on kuitenkin ollut apua ja saman alan ihmisten tuntemisesta hyötyä. Miten niitä verkostoja on sitten syntynyt? Ainejärjestötoiminta koettiin antoisaksi ja opiskelijoiden keskuudessa tehdyt retket ja illanvietot muistuivat mieleen vielä vuosienkin jälkeen.  Voit verkostoitua missä vaan, tavatessasi ihmisiä. Toisaalta koettiin, että verkostot syntyvät kuin itsestään samalla kun toisten ihmisten kanssa työskentelee ja opiskelee.

Maatalous – maailman nielu, sydän ja keuhkot. Maataloustieteet koetaan hyvin merkitykselliseksi tulevaisuudessa. Ruokaturva, ympäristön hyvinvointi, ilmastokysymykset sekä kannattavuuden ja ympäristökysymysten yhteensovittaminen nousivat haastatteluissa esille. Energiatehokkuus ja uusiutuvien luonnonvarojen käyttäminen ovat tärkeitä, vaikka 1990-luvun peltoenergiabuumi onkin jo jäänyt historiaan.

Haaveet muuttuvat – vai muuttuvatko? Yrittäjyys on ehkä veressä ja suunta selvä, mutta opiskeluiden myötä ajatukset tulevaisuuden työkentästä saattavat muuttua. Osallistuminen monipuolisesti erilaisille kursseille antoi perspektiiviä, ja tiedon lisääntyessä urasuunnitelmatkin muuttuivat.

Ole avarakatseinen kaikelle tiedolle – osallistu siihen mikä kiinnostaa, ota rohkeasti kursseja myös pääaineesi ulkopuolelta ja kerää monipuolista kokemusta. Harjoittelujaksot ulkomailla kartuttavat kielitaitoa, johon kannattaa muutenkin panostaa. Älkää kuitenkaan stressatko opinnoistanne, ja muistakaa yrittäjyyden mahdollisuus.

Kuva: Henrik Hovio