KUTEN OSAKESIJOITTAMISESSAKIN, OPINNOISSAKIN HAJAUTUS ON TÄRKEÄÄ

Kirjoittajat: Lauri Pietilä, Juho Komulainen, Maijastiina Karvo, Oskari Vuorenmaa, Antti Laakkonen ja Essi Mäki-Turja

Kuva: Roman Synkevych / Unsplash

Maataloustieteiden nykyisinä opiskelijoina halusimme selvittää, millaisilla opinnoilla on merkitystä työelämässä ja etenkin sinne hakemisessa. Ennen haastattelua pohdimme nykytutkintomallien puskevan opiskelijoita yhteen muottiin, koska opiskelijat suorittavat kandivaiheessa hyvin samanlaisen tutkinnon ilman isompia mahdollisuuksia erikoistua. Maisterivaiheessa erikoistumista tapahtuu, mutta käytännössä pohja ei ole yhtä vahva kuin silloin, jos erikoistumisalaa olisi luettu jo kandivaiheesta alkaen. Tarkoituksena oli kysyä alumneilta, millaisia ratkaisuja he tekivät opintojensa aikana helpottamaan työelämään siirtymistä ja kuinka näitä ideoita voisi hyödyntää oman tutkinnon laatimisessa.

Jokainen alumni painotti haastattelussa, miten kannattaa ottaa mahdollisimman paljon erilaisia valinnaisia eri tiedekunnista. Alumnit kertoivat tämän vahvistavan opiskelijan erottutumista työnhakuvaiheessa sekä opiskelijan verkoston muodostuvan laajemmaksi tätä kautta. Myös järjestökokemuksesta voi olla hyötyä työnhakuvaiheessa. Tärkeintä on, että kokemuksensa osaa sanoittaa töitä hakiessa.

Vaikka alumnien mielestä laajat ja monipuoliset opinnot olisivat yksi tärkeimpiä asioita opiskelussa, niin yliopisto ei siihen välttämättä kauheasti rohkaise. Tutkinto on melko pitkälle suunniteltu jo valmiiksi, eikä opiskelijalle jää kauheasti valinnan varaa tutkinnon monipuolistamiseksi. Tämä ei kuitenkaan estä opiskelijaa valitsemasta tutkinnon ulkopuolisiksi opinnoiksi mitä tahansa yliopiston hyvin laajasta kurssitarjonnasta!