ROHKEASTI KOHTI TYÖELÄMÄÄ

Kirjoittajat: Janika Kekki, Kukka Kutilainen, Roni Viitala ja Santeri Anttila

Kuva: Janika Kekki

Haastattelimme blogia varten neljää Viikistä valmistunutta maataloustieteiden eri alojen konkaria. Halusimme kuulla heidän kokemuksiaan työelämään siirtymisestä opintojen jälkeen.  Nykyisissä tehtävissään he toimivat apulaisprofessorina, toimitusjohtajana, tuoteryhmäpäällikkönä sekä tohtorikoulutettavana. Yhdellä haastateltavista oli selkeä visio tulevaisuuden uraa ajatellen ja muiden urapolku oli muodostunut kiinnostuksen kohteiden ja sattuman ohjaamana nykyiseen muotoonsa. Heistä jokainen pääsi nopeasti valmistumisen jälkeen kiinni työelämään, oli heillä kokemusta työskentelystä opiskelujen ohella tai ei.

Jokainen haastateltavista mainitsi saaneensa yliopisto-opinnoista tarvittavat eväät työelämään. Monipuolinen teoriaosaaminen on tärkeää, mutta suurempi paino on opiskelujen myötä opituilla taidoilla: kriittisen ajattelun kehittymisellä, tiedonhakutaidoilla, uuden oppimisella sekä halulla kehittää itseään. Ei kannata siis ottaa liian suurta stressiä huonosti menneestä kurssista! Ihmissuhdetaitojen opetteluun kannattaa myös panostaa, se ei mene hukkaan ajatellen esimiestyötä tai työyhteisöön sulautumista.

Haastateltavat kokivat pystyvänsä vaikuttamaan omiin työtehtäviinsä ja olevansa tyytyväisiä nykyisissä työtehtävissään. Alalla etenemismahdollisuuksia on laajasti, mutta eteneminen tuo mukanaan lisävastuuta – koskaan ei kuitenkaan kannata sanoa ei koskaan! Jokainen haastateltavista mainitsi kokevansa työnsä merkityksellisenä ja pääsevänsä konkreettisesti näkemään oman työnsä hedelmät. Työyhteisöt keräsivät kehuja, ja jokainen haastateltavista oli otettu hyvin vastaan uransa aikana. Kiitosta keräsivät myös hyvä työilmapiiri ja luottamuksen tuoma joustavuus.

Loppuun koostimme haastateltavilta saatuja tärkeitä vinkkejä tulevaa työelämää ajatellen.

1. Ole itse mukava työkaveri ja osoita haluavasi kuulua työyhteisöön.
    2. Opettele jakamaan tietoa sekä vastaanottamaan ja hyödyntämään muilta saatua tietoa.
    3. Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä.
    4. Annettuja tehtäviä tehdessä pyri olemaan oma-aloitteinen ja askel edellä.
    5. Statuksesta tai tittelistä huolimatta ihmisiä ei tarvitse pelätä.
    6. Luota itseesi! Oma osaaminen kantaa ja osaat kyllä, vaikket heti tietäisi vastausta ― tiedonhaku ja osaamisen syventäminen ovat tärkeä osa jatkuvan oppimisen prosessia.

Nämä vinkit mielessä on mukava suunnata kohti kesätöiden hakua!