MILLAISTA OSAAMISTA AGRONOMILTA VAADITAAN TULEVAISUUDESSA?

Kirjoittajat: Elli Auvinen, Tatu Leppänen, Lauri Ollila, Aino Sallinen ja Rosa Tikkanen

Kuva: Elli Auvinen

Maatalousala kohtaa jatkuvasti uusia haasteita, joista esimerkiksi kannattavuuskriisi ja samanaikainen jatkuva uudistumispaine koettelevat alan ammattilaisia päivittäin. Haastattelemamme alumnit työskentelivät muun muassa maatalousalan yrityksissä, edunvalvontajärjestöissä ja maatalousyrittäjinä. Alalla työskenteleviä ihmisiä, roolista riippumatta, yhdistää yksi tekijä. Se on huoli maatalouden tulevaisuudesta, taloudellisesta pärjäämisestä ja ympäristönmuutoksen aiheuttamista haasteista. Haastateltavat olivat kuitenkin yhtä mieltä siitä, että ruoantuotanto on osa ratkaisua, ei ongelmaa.

Millaista osaamista agronomilta sitten vaaditaan tulevaisuudessa, jotta haasteisiin pystytään vastaamaan? Agronomin tutkinto koostuu laaja-alaisista opinnoista, jotka kuvastavatkin maatalousalan laaja-alaisuutta. Agronomilta vaaditaan tulevaisuudessa entistä enemmän kovaa osaamista, sillä maatilojen määrän vähentyessä jäljelle jäävät maatilayrittäjät ovat korkeasti koulutettuja, kokeneita ja asiantuntevia. Ilmastohaasteisiin pystytään vastaamaan soveltamalla korkeatasoista pohjoismaista tutkimustietoa käytännön toimiin niin tilatasolla kuin teollisuudessakin. Kaikki haastattelemamme alumnit liputtivat jo opiskeluaikana tapahtuvan verkostoitumisen ja kansainvälistymisen puolesta. Monet heistä olivatkin päätyneet ulkomaille joko opiskelun tai työn puitteissa. Ruuantuotannon haasteet ovat globaaleja, ja Suomessa toimiva maatalous on pientä ulkomailta katsottuna, joten on tärkeää nähdä myös muualle. Maatalousala tulee jatkossa kansainvälistymään entistä enemmän.

Kenelläkään haastateltavista ei ollut selkeitä säveliä tulevaisuutensa suhteen opiskelujensa alkuvaiheessa, joten nykyisiin työnkuviin oli päädytty usein sattuman kautta. Kaikki alumnit olivat hankkineet myös lisäkoulutusta jossain vaiheessa työuraansa. Lisäkoulutus koettiin hyödylliseksi, ja usein koulutusta haettiinkin sellaisilta aloilta, joihin ei opiskeluaikana ehtinyt tutustumaan. Etenkin markkinointi, viestintä ja kielet nousivat esille, ja ne koetaankin muuttuvassa maailmassa yhä tärkeämmiksi. Haastateltavat puhuivat myös jatkuvan oppimisen ja sopeutumisen puolesta, ja sitä taitaa toimiminen ruoka-alalla ollakin.