MAA- JA METSÄTALOUSTIETEISTÄ AVAIMET TYÖELÄMÄÄN

Kirjoittajat: Lassi Pöyhönen, Laura Niininen, Noora Lappalainen, Jaakko Ellilä, Sandra Lilja ja Judith Kavander

Haastattelimme viittä maataloustieteitä ja yhtä elintarviketieteitä opiskellutta henkilöä, joista kaikki toimivat tällä hetkellä keskenään hyvin erilaisissa työtehtävissä. Selvitimme heiltä, miten siirtyminen yliopistolta työelämään sujui ja mitkä olivat tärkeimpiä opiskeluaikana opittuja asioita.

Kuva: Dan Asaki / Unsplash

Opiskeluajan visio työelämästä

Opiskeluaikana monet haastatelluista alumneista eivät vielä tienneet mihin tahtoivat työllistyä, ja visio muovautuikin enemmän yksittäisten kiinnostuksen kohteiden perusteella. Muutamalla haastatellulla oli kuitenkin selkeä visio, mutta pääasiallinen kiinnostuksen kohde muuttui silti opiskeluiden edetessä.

Siirtyminen työelämään

Haastateltujen ensimmäiset työkokemukset erosivat hyvin paljon toisistaan, mutta jokainen oli kokenut opinnot avuksi ensimmäisessä työtehtävässään. Osalla haastatelluista ensimmäinen työkokemus omalta alalta ajoittui jo opintojen alkupuolelle, ja he kokivat opintojen ja työn yhdistelmän tukeneen toisiaan. Kaksi haastateltua kertoi koulutuksen vastaavan täysin työtehtävää, ja toinen heistä on edelleen ensimmäisessä työpaikassaan valmistumisen jäljiltä. Maisterivaiheen opinnot olivat valmentaneet haastateltavia keskimäärin kandiopintoja paremmin heidän työtehtäviinsä.

Opiskelujen aikana tehdyistä töistä oli monen mielestä hyötyä niin opinnoissa kuin valmistumisen jälkeen työelämässä. Työpaikka voi johtaa esimerkiksi gradupaikkaan tai jopa työuraan, mutta ihan vain töissä oleminen ja käytännön tekeminen on myös tuonut tärkeää kokemusta työelämästä.

Opiskelut olivat vastanneet kaikilla haastateltavilla jollain tasolla nykyistä työtehtävää: toisilla enemmän ja toisilla vähän vähemmän, mutta kukaan ei ollut ollut sitä mieltä, että koulutus olisi ollut täysin turha. Opintojen merkitys on korostunut vasta myöhemmässä vaiheessa työelämää.

Nykyisen työn mielekkyys

Alumnit kommentoivat omia tämänhetkisiä työnkuviaan ja työtehtäviään pääasiassa mielekkäinä. Monella urapolku on ollut pitkä ja kirjava, ja suunnitelmatkin ovat matkan varrella ehtineet vaihtua moneen kertaan. Tällä hetkellä työ tarjoaa kuitenkin monelle niitä haasteita ja teemoja, mistä he pitävät. Työelämä on myös opettanut alumneille, että jos työ ei tarjoa sitä mitä etsii, on enemmän kuin tarpeellista siirtyä kohti uusia haasteita.

Suurimmalla osalla haastateltavista oman alan työtä oli helppo löytää. Työt löytyivät sattumalta tai työnantajan tekemän suoran yhteydenoton kautta. Aktiivisuudesta ja tuurista oli hyötyä työnhaussa. Toisille oman alan työn saaminen oli kuitenkin hankalaa kovan kilpailun takia. Haastateltavat käyttivät työnhaussa alustoina muun muassa LinkedInia, Viikki Areenaa, sidosryhmien nettisivuja sekä ilmoitustauluja. Kontakteista sanottiin myös olevan paljon hyötyä työnhaussa.

Hyödyllisiä vinkkejä opiskelijoille

Alumnit olivat yhtä mieltä siitä, että tämäkin koulutusohjelma voisi ehkä kaivata hieman uusia tuulia. Yksi olisi toivonut enemmän konkreettisia opintoja esimerkiksi laskentatoimen parissa, ja toinen taas näki tärkeänä omien arvojen hahmottamisen ja työelämäopinnot. Elämä on kuitenkin jatkuvaa uuden oppimista ja kertaamista tässä muuttuvassa maailmassa, jonka perässä täytyy pysyä. Keskeisenä teemana olisi siis ajankohtaisen tiedon etsiminen ja opiskelu.

Kaikki haastatellut korostivat jossain määrin persoonallisuuden ja itsensä esille tuomisen merkitystä työnhaussa ja työelämässä. Omien arvojen kirkastaminen itselle ja syvällinen perehtyminen johonkin tiettyyn asiaan ovat keinoja, joilla voi nostaa itseään esille ja näin erottautua työnhaussa. Työnhaussa esimerkiksi ansioluetteloa tehdessä ei kannata jäädä liiaksi miettimään yksityiskohtia. Yhteydenpidossa työpaikkoihin kannattaa olla itse aktiivinen ja soittaa sen sijaan, että olisi yhteydessä vain sähköpostitse. Myös avointen hakemusten jättämisen merkitystä korostettiin. Verkostoituminen opiskeluaikana esimerkiksi järjestötoiminnassa on hyödyksi, jotta työelämässä on jo valmiiksi kontakteja, joiden kanssa tulee toimeen. Ei kannata liikaa miettiä, mitä muut tekevät, tai ottaa paineita, vaan mennä kohti niitä asioita, joista on aidosti kiinnostunut ja joiden tekeminen on itsestä hauskaa.