Sosiaalinen media työnhaussa – maksaako nähdä vaivaa?

Jos jollekin on vielä epäselvää miten merkittävä voima sosiaalinen media maailmassa on, kannattaa käydä katsomassa seuraava video:

social

Eikä työnhaku ole poikkeus. Tämä oli Universum Finlandin markkinointipäällikkö Anne Hyttisen pääsanoma perjantaina 17.4. Tiedekulmassa järjestetyssä Työelämä tutuksi-tilaisuudessa. Tilaisuuden järjestäjänä toimi yliopiston urapalvelut. Hyttisen esitys: Sosiaalinen media – oman osaamisen näyteikkuna piirsi hyvin vahvan argumentin sen puolesta, että varsinkin omaa ammatillista profiiliaan luovalle asiantuntijalle sosiaalinen media ja verkko ylipäätään on aivan keskeinen kanava viestiä osaamistaan.

Hyttisen mukaan hyviä työpaikkoja on rajallisesti ja hakijoita paljon. Mikäli uskomme Nalle Wahlroosia, globaalit työmarkkinat tuovat helposti noin miljardi potentiaalista tekijää myös länsimaiden työmarkkinoille. Erottautuminen muista hakijoista on siten tärkeää ja sosiaalinen media yksi hyvä keino.

Hyttisen mielestä sosiaalisen median hyvät puolet ovat nopeus, helppokäyttöisyys, oman brändin viestiminen sekä verkostojen luominen ja ylläpitäminen. Työmarkkinoiden totuus on, että vain noin 20 % työpaikoista tulee julkiseen hakuun. Valtaosa paikoista täytetään hyväksi käyttäen organisaation olemassa olevia kontakteja. Siten verkostoilla on merkittävä rooli työpaikan löytämisessä. Hyttisen mukaan sosiaalisen median avulla voi viestiä omaa osaamistaan sekä ylläpitää yhteyttä oman alan muihin osaajiin. Sillä tavalla voi luoda mielikuvaa omasta osaamisestaan vaikkei olisi tavannut verkostonsa kaikkia jäseniä henkilökohtaisesti.

Mitä sosiaalisessa mediassa sitten pitäisi tehdä? Nykyään erityisesti hakijan persoonalla ja sopivuudella organisaatioon on enemmän merkitystä kuin esimerkiksi koulutuksella. Sosiaalisessa mediassa omaa persoonaa, kuten harrastuksia tai osaamista, voi tuoda paremmin esille kuin pelkällä hakemuksella. Usein käyttämäni esimerkki kertoo akateemisesta ystävästäni, joka sai hyvän työpaikan osittain siksi, että oli etevä kamppailulajeissa. Itse toimistotyöllä ei ollut mitään tekemistä kamppailulajien kanssa, mutta se katsottiin eduksi.

Jos sosiaalisen median käyttö työnhaussa kiinnostaa muttet ole varma miten edetä, kannattaa olla yhteydessä Helsingin yliopiston urapalveluihin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *