Helsinki media city – 7 May 2018

I participate today in the “Helsinki media city” panel at the Helsinki University Think Corner (in Finnish), organizd by DiMe -project.

At first I was not too sure how much I could offer to this fascinating theme, but upon second thoughts from imaginaries of Helsinki in literature and in planning documents, from polyphony in urban planning and the possibilities of storytelling through GIS, from parkour videos to an interest in the flâneur, my research has touched upon a range of issues with relevance for thinking the city as media. Looking forward to lively discussions.

Offical programme:

“Helsinki mediakaupunkina – kuka näkyy ja kenen ääni kuuluu?

Tiedekulma

Mediakaupunki on käsite, jonka avulla tutkijat ja kaupunkisuunnittelijat ovat viime vuosina yrittäneet hahmottaa, miten digitaalinen media ja urbaani elämä kietoutuvat toisiinsa. Kokemus elämästä kaupungissa on medioitunut monin tavoin. Julkiset tilat ovat täynnä mainoksia ja näyttöjä, valvontakamerat seuraavat kaupunkilaisia ja kaupunkilaiset pitävät keskenään yhteyttä toisiinsa yhä enemmän erilaisten digitaalisten laitteiden kautta ja välityksellä. Myös viranomaiset ja päättäjät viestivät keskenään ja kaupunkilaisille eri medioiden välityksellä. Mediakaupungissa taloudelliset, poliittiset ja kaupunkilaisten arjen intressit kohtaavat, mutta myös törmäävät monin tavoin.

Helsinki mediakaupunkina –keskustelutilaisuus haastaa tutkijoita, päättäjiä, viranomaisia, taiteilijoita ja kaupunkiaktivisteja kriittisesti tarkastelemaan, millainen mediakaupunki Helsinki tänään on. Kenen ehdoilla sitä rakennetaan? Kuka nähdään ja kenen ääni kuuluu? Entä mihin suuntaan mediakaupunkia tulisi kehittää?

Tilaisuus etenee skenaarioiden kautta ja päättyy tulevaisuuden mediakaupungin visioimiseen.

Keskustelemassa ovat:

Joonas Pekkanen. Kaupunkiaktiivi ja Helsingin kaupungin Digi Helsinki -hankkeen työntekijä.
Susani Mahadura. Helsinkiläinen radiotoimittaja Ylellä, dokumenttielokuvan ohjaaja.
Pekka Sauri. Helsingin apulaiskaupunginjohtaja 2003–2017. Työelämäprofessori HY:lla.
Anna Jensen. Kuraattori, taiteilija ja tutkija. Interventiotaidetta kaupunkitilassa. Aalto yliopisto.
Johanna Sumiala. Mediatutkija HY:lla ja Diginuoruus mediakaupungissa -hankkeen vastuullinen johtaja.
Lieven Ameel. Kaupunkitutkija Turun yliopistossa. Väitöskirja Helsingistä kirjallisuudessa.

Keskustelutilaisuuden järjestää Helsingin yliopiston, Tampereen yliopiston, nuorisotutkimusverkoston ja Pietarin Higher School of Economics –yliopiston yhteinen hanke Diginuoruus mediakaupungissa. Hanketta johtaa dosentti Johanna Sumiala Helsingin yliopiston valtiotieteellisestä tiedekunnasta. Hankkeen rahoittaja on Koneen Säätiö.”