Kaupunkiteologiaa ev.lut.kirkon yhteiskuntapäivillä

Suomen evankelisluterilaisen kirkon yhteiskuntapäivät kokosivat kirkon henkilökuntaa eri puolilta Suomea lokakuussa. Tampereella pidettyjen päivien otsikko oli ”Mikä tekee hyvän kaupungin”.

Toimittaja Salla Ranta kirjoitti Maan Suola -julkaisuun yhteiskuntapäivistä ja muun muassa kaupungin kuuntelusta artikkelin Kaupunki on kirkon koti.

Artikkelissa haastatellaan kaupunkiteologian professoria Henrietta Grönlundia sekä Tampereen hiippakunnan verkosto- ja yhteisötyön asiantuntijaa, Hanne von Weissenbergia, joka pohtii, miten teologia tapahtuu vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa.

Kirkon yhteiskuntapäivien suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnettiin Helsingin yliopiston kokemuksia kaupunkiteologian tutkimuksesta ja opetuksesta.

Ohjelmassa oli muun muassa kaupunkiliftausta, joka on teologisen tiedekunnan opiskelijoillekin tuttu menetelmä kaupungin ja uskonnon yhtymäkohtia tarkastelevilta kursseilta. Osallistujat myös jalkautuivat erilaisiin kaupungin arkea ilmentäviin tutustumiskohteisiin, kuten hävikkiruokailuun ja työllistämispalveluihin.

Samassa Maan Suola -julkaisussa on myös useita muita kiinnostavia kaupunkiartikkeleita, kuten Taneli Heikan ’Demokratian seuraava versio syntyy kasvavissa kaupungeissa’ sekä Samuli Suonpään ’Tulevaisuuden kaupungit vuonna 2050 – Missä kirkko?’. Suositeltavaa luettavaa kaikille kaupunkiteologian teemoista kiinnostuneille.