Juutalaiset ja varhaiskristilliset liikkeet

Oletko jo tutustunut tänä vuonna aloittaneen, sosiaalitieteellisiä metodeja soveltavan projektin kotisivuihin? Sivut valmistuivat hiljattain. Lisäsin linkin tämän blogin oikeaan palstaan. Projektin virallinen nimi on ”Varhaisten juutalaisten ja kristillisten liikkeiden selittäminen: rituaali, muisti ja identiteetti”. Hankkeen johtaja on professori Petri Luomanen, ja se toimii osana Helsingin yliopiston tutkijakollegiumin monitieteistä tutkijajoukkoa.

Projektin tavoitteena on analysoida varhaisia juutalaisia ja kristillisiä liikkeitä tuoreesta näkökulmasta hyödyntämällä sosiologian, sosiaalipsykologian, kognitiivisen uskontotieteen ja rituaalitutkimuksen näkökulmia. ”Sosio-kognitiivisen” tutkimuksen kohteina ovat mm. Qumranin yhteisö, fariseukset, Johannes Kastajan liike, paavalilainen kristillisyys ja juutalais-kristilliset ryhmät.

Projekti on yksi esimerkki eksegetiikan parissa harjoitettavasta monitieteisestä tutkimuksesta. Lue ja ihastu!

3 vastausta artikkeliin “Juutalaiset ja varhaiskristilliset liikkeet”

1. Hei uudelleenOli se sattumaa tai ei, kiitoksia sähköpostiin ilmestyneestä välikertaustietoiskusta. Kuin taivaan lahja…Samainen opiskelija

2. HeiVoisitkohan seuraavalla KL20-tunnilla (torstaina klo 10-12) kertoa vähän lisää välikertauksesta. Tärkeimpänä kysymyksenä mielessä on se, mitkä asiat ensimmäiseen välikertaukseen tulevat (olisi mukava aloittaa kertaaminen hyvissä ajoin, taukoviikon aikana). Lisäksi tehtävätyypeistä, vaatimustasosta ja arvostelukriteereistä olisi tärkeää kuulla lisää.Kiitoksia jo etukäteen,muun opiskelija