Tekijät

Heini Lehtonen

Olen sosiolingvisti ja suomen kielen opettaja. Tutkimusalueisiini kuuluvat kielen variaatio ja sosiaalinen indeksisyys, monikielinen vuorovaikutus, kieli ja globalisaatio, nuorten kieli, kaupunkien kieli, kielen oppiminen, opetus ja omaksuminen sekä kielitietoisuus. Sovellan työssäni lingvistisen etnografian ja vuorovaikutussosiolingvistiikan metodeita.

Väitöskirjassani Tyylitellen. Nuorten kielelliset resurssit ja kielen sosiaalinen indeksisyys monietnisessä Helsingissä (2015) tarkastelin kahden monikielisen yläkoulun oppilaiden kielellistä vuorovaikutusta, sosiaalista asemointia ja suhdetta monikielisyyteen. Väitöskirjani on luettavissa Helsingin yliopiston E-thesis palvelussa:
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/155659

Toimin Itä-Helsingin uudet Suomen kielet -hankkeessa täyspäiväisenä post doc -tutkijana. Osallistun aktiivisesti toimintaan tutkimusyhteisöissä sekä laajemmalle yleisölle suunnatun materiaalin työstämiseen ja julkaisemiseen. Kerään toiminnasta tutkimusmateriaalia ja julkaisen sen pohjalta tieteellisiä artikkeleita. Tieteellisissä julkaisuissa käsittelen seuraavia kysymyksiä: Miten yksilöt reflektoivat kehityskaariaan ja kielellisiä repertuaarejaan vuorovaikutuksessa? Miten osallistujat asemoivat itsensä suhteessa repertuaariensa erilaisiin resursseihin? Mikä on kielen ja niin sanottujen uusien etnisyyksien suhde? Miten irrottaudutaan kansallisten identiteettien essentiaalisista määrittelyistä? Miten kieliä omaksutaan spontaanissa vuorovaikutuksessa ja miten tällainen kielenomaksumiskokemus eroaa luokkahuoneoppimisesta? Miten osallistujat arvioivat ja arvottavat ”näkymättömiä” kielellisiä resurssejaan, joilla ei ole merkittävää yhteiskunnallista roolia? Miten suhde muuttuu toimintatutkimuksen myötä? Miten maahanmuuttajavähemmistöt käyttävät omia kieliään suhteessa valtakieleen?

Silloin kun en kirjoita, puhu tai tutki kieliä, laulan.

Yhteystiedot:
heini.lehtonen@helsinki.fi

Janne Saarikivi

Olen monikielisten yhteisöjen historiaan ja sosiaaliseen kehitykseen erikoistunut tutkija. Väittelin suomalais-ugrilaisesta kielentutkimuksesta vuonna 2006. Työurallani olen toiminut mm. suomen kielen ulkomaanlehtorina Tartossa, tutkijana Oslossa ja Helsingin yliopiston tutkijakollegiumissa. Tällä hetkellä toimin Helsingin yliopiston suomalais-ugrilaisen kielentutkimuksen professorina. Olen kiinnostunut kielen koko elämästä: kielten muutokseen ja katoamiseen johtavista voimista, sosiaalisista verkostoista, jotka pitävät kieliä hengissä, ja tavoista, joilla ihmisen persoona syntyy kieltä puhuvissa yhteisöissä.

Aikaisemmat tutkimukseni ovat käsitelleet monikielisten yhteisöjen menneisyyttä ja nykypäivää, mm. kielten kuolemaan ja muutokseen liittyviä kysymyksiä. Erityisesti olen tutkinut vähemmistökieliä Suomessa ja Venäjällä, mm. saamelaiskieliä, karjalan ja komin kieliä sekä venäjän murteita.

Kirjoitan myös kolumneja ja esseitä sekä osallistun kansalaistoimintaan, joka usein liittyy monikielisyyteen. Itä-Helsingin monikielisyyteen kohdistuvassa tutkimushankkeessa minua miellyttää mahdollisuus tehdä käytännön työtä monikielisyyden edistämiseksi. Uskon, että eri kielet ovat ihmiskunnan ajattelun moninaisuuteen ja luovuuteen. Kielitiedettä tarvitaan yhteiskuntamme jännitteiden ja ristiriitojen kääntämisessä kohti keskinäisen kunnioituksen ja oppimisen kulttuuria.

Yhteystiedot:
janne.saarikivi@helsinki.fi

Heidi Niemelä

Olen sosiolingvisti ja suomen kielen väitöskirjatutkija. Tutkimusalueisiini kuuluvat kieli-ideologiat ja kieliasenteet, kieli-ideologiat opetuksessa ja opetusinstituutioissa, kielitietoisuus, kielen ja vallan suhde, kieli ja etnisyys, kieli ja kansalliset näkökulmat sekä kielipolitiikka. Tekeillä olevassa väitöskirjassani tarkastelen koulujen kieli-ideologioita. Koulujen muuttuessa jatkuvasti monikielisemmiksi on tärkeää tarkastella, millaisia ajatuksia, käsityksiä ja tunteita suomen kieleen liitetään ja kuinka suomen kielen uusiin varieteetteihin suhtaudutaan. Tutkimukseni näkökulma on suomenkielisessä valtaväestössä, jonka kieli-ideologiat määrittelevät sen, millaista kieltä ja kielenkäyttöä pidetään oikeana tai vääränä tai keitä pidetään kielen puhujina tai suomalaisina ja millä perusteilla

Toimin Itä-Helsingin uudet Suomen kielet-hankkeessa täysipäiväisenä tutkijana. Osallistun tutkimusyhteisöjen toimintaan ja kerään toiminnasta uutta aineistoa. Olen mukana työstämässä laajalle yleisölle suunnattua materiaalia ja julkaisen tutkimusartikkeleita yhdessä hankkeen toisten tutkijoiden kanssa sekä osana väitöskirjaani.

Yhteystiedot:
heidi.a.niemela@helsinki.fi

Reetta Räty

Olen Reetta Räty (s.1974), helsinkiläistynyt kuusamolainen Kalliosta. Olen valmistunut valtiotieteiden maisteriksi ja tehnyt jatko-opintoja Shanghaissa Fudanin yliopistossa. Minulla on media-alan yritys kahden kollegani kanssa. Olen toimittaja ja kolumnisti, ja lisäksi olen viime vuodet tehnyt töitä tutkijoiden kanssa. Viimeksi osallistuin Koneen säätiön rahoittamaan Jakautuuko Suomi -hankkeeseen; teimme parivuotisen tutkimusprojektin Vuosaaressa historioitsijan ja sosiologin kanssa. Minua kiinnostaa mm. suomalaisen yhteiskunnan muutos ja journalismin mahdollisuudet yhteisölähtöisessä tutkimuksessa. Olen oppinut Vuokissa ollessa paljon monikielisyydestä ja peruskoulujen arjesta, tässä projektissa opimme varmasti lisää. Tykkään haastatella ihmisiä, kuunnella elämäntarinoita ja kirjoittaa. Olen mukana myös Suomi 100 -hankkeessa ”Suomalaisuutta uudelleenmäärittelemässä”.

Yhteystiedot:
reetta(@)rsb.fi
@ReettaRaty
+ 358 40 717 9300

Jyrki Kalliokoski

Olen suomen kielen professori Helsingin yliopistossa. Opetan suomeen toisena kielenä erikoistuvia opiskelijoita sekä suomen kielen aikuisina oppineita Suomen kielen ja kulttuurin opiskelijoita. Koulutukseltani olen kielen ja kirjallisuuden tutkija. Aloitin työurani opettamalla arabiankielisiä meijeriharjoittelijoita 1970-luvun lopussa ja sen jälkeen olen opettanut suomea toisena ja vieraana kielenä kielitaustoiltaan erilaisille ryhmille Suomessa ja ulkomailla. Olen tutkinut tekstien rakentumista, toisella kielellä kirjoittamista koulussa, kakkoskielistä vuorovaikutusta ja kaunokirjallisuuden kieltä. Olen osallistunut suomi toisena kielenä -alan asiantuntijana peruskoulun opetussuunnitelmien laatimistyöhön.
Tällä hetkellä kiinnostukseni kohteina ovat suomi toisena kielenä koulussa, kielitaito ja kielellinen asiantuntijuus, toimijuus ja kielenoppiminen sekä kielen käyttöä ja oppimista koskevat ideologiat. Parhaillaan tutkin mm. sitä, miten korkeasti koulutetut suomen aikuisina oppineet ammattilaiset puhuvat suomen kielestä ja omasta kielitaidostaan sekä miten muut siihen suhtautuvat.
Itä-Helsingin uudet Suomen kielet -hankkeessa haluan tutkia monikielisyyttä opettajien työssä ja luokan arjessa. Minua kiinnostaa, millaisia käytänteitä kouluyhteisöllä on peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden johtoajatusten, kielitietoisuuden ja monilukutaidon toteuttamiseksi kielellisesti monimuotoisessa koulussa. Tämä hanke on meille kaikille hieno mahdollisuus oppia uusia asioita siitä, miten kielten moninaisuuden voi kohdata koulussa ja sen ulkopuolella.

Yhteystiedot:
jyrki.kalliokoski@helsinki.fi
https://tuhat.helsinki.fi/portal/fi/persons/jyrki-kalliokoski
http://375humanistia.helsinki.fi/humanistit/jyrki-kalliokoski

Heidi (Elisabeth) Hänninen

Taiteilijana (kuvataiteilija TaM 2017, taidepedagogi KuM 2016, yhteisötaiteilija) minua kiinnostaa tunteiden periytyminen ja kollektiiviset traumat. Rakennan kokonaisinstallaatioita, joissa yhdistän eri tekniikoita sanataiteesta kuvanveistoon. Olen opiskellut monumentaalimaalausta Pietarin Taideakatemiassa 2008-2009 ja tehnyt sekä pysyviä että väliaikaisia seinämaalauksia julkisiin tiloihin vuodesta 2010 lähtien. Oman taiteellisen työskentelyn lisäksi työskentelen yhteisötaiteilijana ja ajoittain myös taidekuraattorina, jolloin aikeeni niin ikään rakentuvat yhteisötaiteellisten toimintaperiaatteiden varaan. Yhteisötaiteen periaatteiden mukaisesti työskentelyni perustuu kykyyn harjoittaa kriittistä itsereflektiota ja taidetoiminnan mielekkyyden tarkastelua tekijälähtöisesti. Olennaista siis on, että taiteellinen työskentely antaa jotain sille yhteisölle, jonka jäsenet taidetta tekevät ja palvelee heidän voimaantumistaan. Tällöin korostuu toiminnan määrän sijaan yleensä toiminnan laatu. Tällä hetkellä (2016-2018) työskentelen yhteisötaiteilijana Kontulassa Katutaidetta Kontulaan -hankkeessani ja Merilahden peruskoulussa.

Yhteystiedot:
www.heidihanninen.com
xeugux@gmail.com

Anne Siirtola

Olen kuvataiteilija ja työskentelen liikkuvan kuvan ja installaation keinoin. Viime vuosina työskentelyni painopiste on ollut osallistavan taiteen parissa. Taiteilijana olen kiinnostunut vuorovaikutuksesta ja ihmisten kohtaamisesta, siitä miten me kukin koemme ja hahmotamme oman itsemme suhteessä muihin ja ympäröivään todellisuuteen. Olen työskennellyt eri metodein eritaustaisten ja -ikäisten ihmisten kanssa mm. installaation, valokuvan, animaation ja videon keinoin.

Yhteystiedot:
www.annesiirtola.net

Verna Pelkonen

Olen suomen kielen sekä viron kielen ja kulttuurin maisterivaiheen opiskelija. Kiinnostukseni on kielet, joita opiskelen koko ajan lisää. Olen myös suomen kielen opettaja, joten erityisesti Helsingin koulujen monikielinen maisema on minulle tuttu. Olen mukana myös Suomen kieli sanoo tervetuloa -hankkeessa, jolle olen tehnyt opetusmateriaalia ja jossa toimin myös kouluttajana.

Tässä hankkeessa olen mukana tutkimusavustajana. Hankkeen tavoite on ajankohtainen ja tärkeä: olisi hienoa, että monikielisyys alettaisiin nähdä rikkautena ja voimavarana niin kaikissa kouluissa kuin muissakin yhteisöissä.

Yhteystiedot:
verna.pelkonen@helsinki.fi

Yhteisöt

Merilahden peruskoulu https://www.hel.fi/peruskoulut/fi/koulut/merilahden-peruskoulu/

Merirastin päiväkoti

Arabian ostoskeskuksen Olkkarissa toimii muun muassa suomi-arabia-tandempiiri, jossa hankkeen ihmisiä on mukana. https://www.facebook.com/olkkari/