Yhteisötaide

Kielihankkeessa taiteilijan rooli on keksiä erilaisia tapoja opetuskokonaisuuksien visualisoimiseksi lasten ja nuorten kanssa. Taidetta ja luovuutta hyödyntäen voimme innostaa oppilaita oppimaan ja omaksumaan uusia kieliä ja kulttuureja. Yhteinen taidetyöskentely voi parhaimmillaan vahvistaa myös oppilaiden omaa henkilökohtaista kieli-identiteettiä. Yhteisötaiteilijan tehtävänä on mahdollistaa voimaantumisen prosesseja ja toimia välittäjänä ihmisten keskellä. Käytämme työskentelyssämme niitä materiaaleja, välineitä ja tekniikoita, jotka palvelevat kutakin tarkoitusta ja sen hetkisiä tavoitteita parhaiten.

Yhteisötaiteen tärkein tehtävä onkin toimia positiivista muutosta tukevana prosessina, jonka lähtökohdat löytyvät kustakin toiminnassa mukana olevasta yhteisöstä itsestään. Yhteisöllä voidaan tarkoittaa mitä tahansa ihmisryhmää, tässä tapauksessa kouluyhteisöä ja siinä toimivia lapsia ja nuoria. Yhteisötaiteen keskiössä on tasa-arvoinen prosessi, jossa arvokkainta on itse osallistuminen, ei korkeataiteellinen lopputulos.