TVT-kurssin ryhmä 11 vauhdissa!

Moi kaikki!

Olen Silja ja vastaan kurssin meta-osiosta. Sovimme käyttävämme blogia hyvin vapaamuotoiseen raportointiin. Yksi mahdollisuus on liittää tänne yhteenvedot, jotka jokainen ryhmämme jäsen laatii jokaisen viikon jälkeen, Tämän tarkoitus on pitää muu ryhmä kartalla siitä, mitä kukakin oikeastaan tekee.

Tässä (hieman lyhennettynä) esitöiden loppukooste:

Tehtävä

  • Tilataan / luodaan / määritellään omia ryhmätyöalueita

Yammeriin/helsinki.fi-Yammeriin – tehty
Zoteroon – Kaisa?
yliopiston blogiin – tehty
RealTimeBoardiin – tehty

  • Kootaan yhteen ryhmän työnjakoon liittyvää keskustelua ja luodaan siitä projektisuunnitelma RealTimeBoardiin (tms). – tehty (ainakin osittain
  • Tutustutaan alustavasti ryhmäalueiden käyttöön. – juu
  • Viikottainen raportointi opettajalle Moodlessa – tehty (Jenny)
  • Järjestelmiin tutustuminen ainakin pintapuolisesti – osittain

Lopputulos

  • Ryhmätyöalue (tms. toimintatavat) jossain ympäristössä
  • Muu ryhmäläiset osaavat käyttää valittuja työkaluja
  • Dokumentoitu alustava aikataulutus ja työnjakosuunnitelma ryhmätyöalueella.
  • Pohdittu löytyneen kirjallisuuden pohjalta ryhmätyön uhkia ja mahdollisuuksia sekä tapoja välttää edellisiä ja hyödyntää jälkimmäisiä mahdollisimman hyvin. Saatettu pohdinnat muiden tietoon.
    –> näitä oli luennolla & puhuttiin ryhmätapaamisessa: kiire, toiset tekevät enemmän kuin toiset, tiedonkulun varmistaminen, kokonaisuuden aikaansaaminen kun emme välttämättä tapaa kuin vasta kurssin lopulla uudestaan…
  • (Linkkikoelma löydetystä “metatiedosta” (missä tahansa muodossa, mutta Zotero ei olisi paha) seuraavaksi metaosion toteuttajaksi tulevan oman ryhmäläisen käyttöön (hänen tehtävänsä on perehtyä kirjallisuuteen tarkemmin)) –> koska emme vaihda rooleja, tämä lienee tarpeeton?

Alueiden luomiset

Yammer – luotu
Zotero – Kaisan kanssa yhteistyössä

  • Helpompi tapa on että kaikki rekistöityvät zoteroon, sinne tehdään ryhmää varten suljettu ryhmä, ja kaikki liitetään tuohon ryhmään. Hankalampi tapa, tietojen eksportointi, lähettäminen muille ja importointi neuvotaan myöhemmin jos tarpeen.

-Rekisteröityminen: Zotero.org – ylänurkasta Register, ja lomakkeen täyttö (vaikeinta on captcha-suttutekstin tunnistaminen) ja sähköpostiin tulevan tervetuloviestin linkin klikkaaminen (zotero tukee myös ns. openid-tunnistautumista jolloin voit käyttää jonkin muun järjestelmän tunnusta ja salasanaa, mutta se on hieman hankalaa. Jos openid on tuttu, voit käyttää sitä)

– Ryhmän luominen: https://www.zotero.org/groups/new . Valitse “private membership”, muuten pdf-tiedostojen jako ei onnistu tekijänoikeussyistä. – Ryhmäläisten kutsuminen: Ryhmän astuksista löytyy “send invitations”. Laita ryhmäläistesi sähkäpostiosoitteet sinne.

RealTimeBoard – luotu

  • https://realtimeboard.com/app/65437346/My-First-Board/
  • Kutsuttu kaikki
  • Tänne voi lisätä muistilappuja, värejä, informaatiota siitä missä mennään yleisesti.

Blogi – luotu

Ryhmäläisille lisätty käyttöoikeude & opettajan tunnus poistettu
Blogiaikataulu –> ehdotan, että jokainen lisä sunnuntaisen viikkoraportinsa myös blogiin. Tämä tapahtuu kirjautumalla edellisen linkin kautta blogiin yliopiston tunnuksilla. Sen jälkeen vasemmalta valitsee posts –> add new.

Blogia pääsee tarkastelemaan menemällä yläreunan sites –> valtttvtjatko –> visit site

1 thought on “TVT-kurssin ryhmä 11 vauhdissa!

  1. Marja-Liisa Tiainen

    Kirjoitan tähän kommentiksi omat viikon aikaansaannokseni :

    Marja-Liisan ensimmäisen viikon aikaansaannoksia:
    – SPSS on ladattu koneelle ”pienien” alkuvaikeuksien jälkeen.
    – Tutkimusaineisto on ladattu koneelle ja siirretty SPSS:n.
    Täytyy sanoa, että noihin kahteen/kolmeen hommaan meni jo aika paljon aikaa, kun en ole kovin hyvä tietokoneen käyttäjä.
    – Olen tutustunut SPSS:n Moodlessa olevien videoiden ja ohjeiden avustuksella. Tämä vaihe on vielä kesken.
    – Kokeilin parin helpohkon taulukon/pylväskuvion tekemistä.
    – OneNote:n olen tehnyt omia muistiinpanoja tekemisistäni.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.