Professorit pyörien päällä – viestinnän klinikka kiersi Lahtea

Mediatalo Esan Heidi Keskikylä ja Heli Sellheim tapaamassa Leif Åbergia ja Pekka Aulaa. – Vaikka klinikka-aika oli lyhyt, siitä sai kuitenkin paljon uutta ajateltavaa ja professoreilla oli tarjota hyviä lähteitä meitä kiinnostaviin aiheisiin, Heli Sellheim sanoi.

Lahdessa sai toukokuun lopussa viestinnän asiantuntija-apua kävelemällä kirjaimellisesti ulos yrityksen toimipisteestä. Viestinnän professori Leif Åberg ja verkkoviestinnän professori Pekka Aula ajoivat Askon alueella ja Lahden Tiedepuistossa ja tapasivat yrityksiä erilaisissa viestinnän kysymyksissä.

Yrityksillä on yhä enemmän pohdittavaa viestinnässään monikanavaistuneen mediakentän aikakaudella. Etenkin sosiaalinen media puhuttaa yrityksissä ja organisaatioissa. Päivän aikana tulikin kysymyksiä laidasta laitaan: Pitäisikö jokaisen itseään kunnioittavan yrityksen olla Facebookissa? Entä miten koulutusviennissä voisi hyödyntää sosiaalista mediaa?

Ensimmäistä kertaa järjestetty liikkuva viestinnän klinikka on osa Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenian Verkkoviestinnän professuuri -hanketta. Mistään monimutkaisesta asiasta ei ollut kysymys. Päinvastoin viestintäasioiden pohtiminen haluttiin tehdä pk-yrityksille mahdollisimman helpoksi, niiden tarvitsi vain astua toimiston pihalla odottavaan autoon. Lahden kaupungin ympäristöneuvonta lainasi Kaisla-autonsa päiväksi Palmenian käyttöön.

– Liikkuva viestinnän klinikka oli mielestäni hauska idea ja mahdollisuus lahtelaisille yrityksille saada asiantuntijoiden näkemystä omaan viestintäänsä. Keskustelu kesätunnelmissa olevien professorien kanssa oli leppoisaa, mutta samalla haastoi ajattelemaan omaa tekemistä uusista näkökulmista. Oli myös hyvä saada tietoa viestinnän koulutusmahdollisuuksista, tilaisuuteen osallistunut Heidi Keskikylä Mediatalo Esasta kertoo.

Myös professorit olivat tyytyväisiä. – Jäi semmoinen tunne että teimme jotain oikeasti tärkeää, Leif Åberg sanoo. – Selvästi tällaiselle toiminnalle on kysyntää. Pk-yrityksistä on tosi vaikea lähteä päivän-parin kursseille. Palmenia voisi tässäkin olla edelläkävijä ja kehittää mobiilin tukiaseman, jatkaa Åberg.

Onko some vain ohimenevä ilmiö?

Kaikki eivät ole vielä vakuuttuneet sosiaalisen median merkityksestä ja erilaisten vimpaimien tarpeellisuudesta. Leif Åberg katsoo asiaa laajemmin: – Sosiaalinen media on demokratisoinut viestinnän. Olemme etuoikeutetussa asemassa, kun saamme todistaa suurta muutosta. Se on yhtä suuri muutos kuin gutenbergiläinen kirjapaino aikanaan. Sehän demokratisoi tiedon. Kovin monella organisaatiolla ei ole varaa ohittaa tätä uutta vallankumousta. Olennaista on pohtia, mitä uutta sosiaalisella medialla voidaan saavuttaa.

Ulos tutkijankammioista!

Idean isä Leif Åberg, pitäisikö yliopiston väen hypätä useamminkin pyörien päälle ja ajaa suoraan yrityksien pihaan? – Koska viestintä on hyvin inhimillistä ja arkista, tuntuisi aika oudolta, että sitä tutkittaisiin vain pölyisissä tutkijankammioissa. Kun aikanaan opiskelin viestintää Yhdysvalloissa, sanoi professorini: “Los Angeles is our classroom”. Professori Williams oli viisas mies.

This entry was posted in Uutiset and tagged , , , . Bookmark the permalink.