Hankkeen esittely

Helsingin yliopisto, Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia (myöhemmin Palmenia) on saanut rahoitusta Päijät-Hämeen liitolta Euroopan aluekehitysrahaston osittain rahoittamaan ja Palmenian hallinnoimaan projektiin ”Verkkoviestinnän professuuri”.  Hanketta rahoittaa myös Lahden kaupunki ja alueen yritykset.

Verkkoviestinnän professuuriin Helsingin yliopiston viestinnän laitokselle on nimetetty VTT Pekka Aula.  Projektin tavoitteena on kehittää Lahden aluetta verkkoviestinnän huippuosaamisen keskittymänä myös korkeakoulutasoisen osaamisen osalta ja sitä kautta alueellisen kilpailukyvyn kasvattaminen ja alueellisen maineen parantamminen sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Tavoitteena on myös alueen yritysten ja organisaatioiden verkkoviestinnän tason nostaminen kärkitasolle ja hyödyntäminen liiketoiminnassa sekä koulutusorganisaatioiden valmiuksien lisääminen verkkoviestinnän koulutuksen tarjoajina.

Professuurihankkeen myötä alueelle suuntautuva korkeakoulutasoinen tutkimustoiminta ja alueella toimivia korkeakouluyksiköitä verkottava uusien kehittämishankkeiden innovoiminen edistää alueen korkeakoulustrategiaa.Päijät-Hämeessä tutkimuksellista kasvua odotetaan erityisesti ympäristö-, teknologia ja ICT-klustereista ja yritysryhmittymistä. Tulevaisuuden kasvualoiksi on määritelty muotoilu, ICT ja verkkoliiketoiminta (sis. verkkoviestinnän osaaminen), jotka ovat toimialasta riippumatonta kaikkien alojen yhteistä kehittämisalustaa. Verkkoviestinnän professuuri tukee hyvin klustereiden ja uusien kasvualojen laaja-alaista kehittämistä ja innovaatioiden syntymistä Lahden seudulla (innovaatioviestintä). Organisaatioviestintään keskittyvä verkkoviestinnän professuuri tukee myös kuntien ja yritysten strategiaviestintää ja maineenhallintaa.

Projektin kokonaisbudjetti vuosina 2009-2013 on 650,000 euroa, josta Päijät-Hämeen liiton kautta ohjautuvan valtion ja EAKR-rahoituksen osuus on 60%.