Ohje opiskelijoiden videotehtävien palauttamiseksi Moodlessa suojatusti

Unitube-ohjeen mainoskuva
Pieni osa Unitube-ohjeesta

Videoviestintä on arkipäiväistynyt kovaa vauhtia, ja kirjallisen esseetehtävän vaihtoehtona on suosiotaan kasvattanut yliopistolla myös videomuotoiset tehtävät opiskelijoille. Videotehtävä antaa opiskelijoille eri tavalla luovia keinoja käyttöönsä ja mittaa muutakin osaamista kuin mitä esseellä voidaan arvioida.

Videon teon antaminen tehtäväksi on oma prosessinsa, joka kannattaa ohjeistaa hyvin (tästä varmasti lisää myöhemmin tässä blogissa!), mutta teknisesti videoissa on yleensä yksi pulma: tiedostokoko. Eli Moodleenhan voi palauttaa maksimissaan 50 Megatavun kokoisia tiedostoja, ja videot tuuppaavat lyhyinäkin olemaan kymmenen kertaa isompia jos laatu halutaan pitää katselukelpoisena.

Jos ja kun ei myöskään arvioitavien tehtävien kannalta voi pakottaa tai välttämättä edes suositella ulkoisten videopalvelujen (kuten YouTube tai Vimeo) tunnusten luomista opiskelijoille, ja/tai videota ei haluta tehdä kokonaan julkiseksi maailmalle niin turvallinen vaihtoehto on tällöin antaa  opiskelijoiden tallentaa videot yliopiston omaan Unitube-lataamoon ja sieltä linkittää ne katsottavaksi kurssin Moodle-alueelle keskustelualueen kautta.  Tällöin videot saadaan määritettyä niin, että ne näkyvät vain kyseisen Moodle-kurssin alueella eikä muualla, sekä myös opiskelijan oikeusturva ja tekijänoikeudet videoihin liittyen pysyvät kunnossa.

Tässä ”Unituben kautta Moodleen näkyväksi suojatusti”-prosessissa on muutama huomioitava seikka, mutta nyt tähän on yhdelle 2-puoleiselle A4-sivulle mahtuva kuvallinen pikaohje jolla homma onnistuu – opiskelijoille se toimii sellaisenaan ja opettajat voivat siitä nähdä myös mitä tarvii tehdä Moodleen tehtävänpalautuksen mahdollistamiseksi videomuodossa.

Lataa ja käytä: Opiskelijan ohje – Videot Unitubeen & Moodleen (.pdf)

Ohje OneDrive-palvelussa; päivittyy tarpeen mukaan.( viimeksi 07.12.2020)