Tutkimushankkeet

Vieraiden kielten tutkimusryhmä on, tai on ollut mukana, tai pääroolissa, seuraavissa hankkeissa:

Ajankohtaiset tutkimusprojektit:

  • DigiTala – Puhumisen koneellinen arviointi (2015- ) Hankkeessa kehitetään puheentunnistusteknologiaan perustuvaa välinettä suullisen kielitaidon arviointiin. Tuotos hyödyttää kielten opiskelua ja arviointia antamalla palautetta osaamisen tasosta. Tavoitteena on myös mahdollistaa puhumista mittaava osa ylioppilastutkinnon kielikokeisiin vuonna 2020. Hankkeen vastuuhenkilö on dosentti Raili Hilden ja hanke toteutetaan yhteistyössä Aalto-yliopiston, Ylioppilastutkintolautakunnan, Opetushallituksen ja Suomen kieltenopettajien liiton kanssa.

 

Menneet tutkimusprojektit:

  • LukSuS – Lukion suullisten kurssien seurantahanke: Hankkeesta vastaa professori Heini-Marja Järvinen ja siinä työskentelevät tohtorikoulutettava Outi Hakola ja tutkimusavustaja Iiris Niinikoski. LukSuS-hankkeessa tutkitaan ja selvitetään suullisen kielitaidon kurssien toteutusta, opettamista ja opiskelua, ja niihin liittyvää suullisen kielitaidon arviointia lukioissa. (Hankekausi 2010 – 2013). Vuoden 2013 lopussa esitellään rahoittajana toimivalle Opetus- ja kulttuuriministeriölle raportti, jossa tiivistetään em. asioiden sen hetkinen tilanne Suomen lukiokoulutuksessa.
  • CEFcult (2009­–2012), Lifelong Learning -ohjelmaan kuuluva EU-projekti, joka kohdentui suullisen kielitaidon verkkoperustaiseen ja Eurooppalaiseen viitekehykseen pohjautuvaan arviointiin kulttuurienvälisen ammatillisen viestinnän kontekstissa. (Pirjo Harjanne, Seppo Tella)
  • Vieraan kielen aineenopettajaksi kasvaminen – koulupedagoginen näkökulma: Hankkeessa työskentelee ja siitä vastaa Esa Penttinen.
    Hanke kartoittaa vieraiden kielten opettajaksi opiskelevien kasvamista opettajuuteen pedagogisten opintojen aikana.
  • Vieraan kielen ylioppilaskokeen ja yhteiskunnasta nousevan vaatimuksen välinen suhde Hankkeessa työskentelee ja siitä vastaa Esa Penttinen.
    Tutkimushanke nostaa vieraiden kielten opettajien ja ylioppilaskokeiden laatijoiden tietoisuutta yhteiskunnasta nousevista vieraan kielen opettamisen tarpeista sekä opettamisen vaikuttavuuden testaamisesta.
  • CoCuTel (2008–), Communication, Culture and University Teaching and Learning in Finland, Japan and India) kohdentui (i) viestintätyyleihin, kulttuurikäytänteisiin ja yliopisto-opettajien opetustyyliin ja (ii) korkean/matalan kontekstin kulttuurin vaikutukseen yliopisto-opettajien tieto- ja viestintätekniikan käytössä ja opetuskäytänteissä Suomessa, Japanissa ja Intiassa. (Pirjo Harjanne, Seppo Tella)
  • HELST (2009–2010), Kieltenopettajankoulutuksen yhteistyö- ja tutkimusprojekti Tukholman yliopiston USOS:in kanssa (Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling).
  • HY-TALK  (2006–2010), Suullisen kielitaidon arviointiin liittyvä tutkimus Helsingin yliopistossa, yhteistyössä käyttäytymistieteellisen ja humanistisen tiedekunnan kanssa. (Raili Hildén)
  • JoMiTE (2008–2020), Joint Master in Teacher Education – Kansainvälisten aineenopettajaopintojen kehittämishanke (koordinaattori Groningenin yliopisto, Alankomaat). (Raili Hildén)
  • Kasvatustieteiden tohtorien täydennyskoulutustarpeet ja niihin vastaaminen
  • Kielididaktiikka ja didaktinen opetus–opiskelu–oppimisprosessi  -tutkimusintressi
  • KIELO (2009–2012), Valtakunnallinen vieraiden kielten opetuksen, opiskelun ja oppimisen tutkimus- ja kehittämishanke. (Pirjo Harjanne, Seppo Tella)
  • Kieltenopetuksen tulevaisuus -tutkimusintressi kohdentui kielididaktiikan ja kieltenopetuksen tulevaisuusajatteluun ja tulevan kehityksen pohtimiseen ja kehittelyyn.
  • STEP (2010–2012), Subject Teacher Education – Teachers’ Pedagogical Studies in English. Aineenopettajan pedagogiset opintojen kehittäminen ja pilotointi englannin kielellä. (Raili Hildén)
  • CEF-ESTIM (CEF -perusteinen viestinnällisten tehtävien taitotasomääritys opettajasovelluksena) (Raili Hilden)
  • CEFTrain Comenius-projekti. Viitekehyksen periaatteiden sovellus opettajankoulutukseen.
  • Educational ICT (Seppo Tella)
  • Eurooppalainen kielisalkku (European Language Portfolio) (Raili Hildén, Leena Vaurio)
  • InnoEdu—Education With Innovation (Leena Krokfors, Erja Vitikka, Seppo Tella)
  • Kielet-hanke (Tieto- ja viestintätekniikan käyttö vieraiden kielten opetuksessa) (Seppo Tella, Pirjo Harjanne)
  • Osku-hanke (Raili Hildén)
  • SPRiTE (Shared Practice in teacher Education)
  • WebCEF (VieKi: Seppo Tella & Pirjo Harjanne; Viikin normaalikoulu: Merja Auvinen & Aarno Rönkä)