11:12:11 From Irina Herzon : saammeko diat, kiitos? 11:13:07 From Sanna Parikka : @Irina lähetetään teille kaikille diat 11:13:15 From Riikka Laukkanen-Ninios : Koronan jälkeen hybridiopetuksen tarve voi kasvaa, koska osa opiskelijoista haluaisi olla luentosalissa läsnä, mutta osa haluaa osallistua etänä. Opiskelijoiden toive siis usein on hybridiluennot. 11:14:53 From Nina Katajavuori : Riikka, tätä toivetta voi huomioida toteuttamalla monimuoto-opetusta. Kohta vähän esimerkkejä siitä lisää. 11:14:55 From Ilona Södervik : Tällaisissa tapauksissa suosittelemme esim. monimuoto-opetusta, jossa koko kurssi suunnitellaan ja ajatellaan uudella tavalla. 11:15:20 From Ilona Södervik : Nina, oltiin ihan samaan aikaan! 11:16:37 From Anna-Maija Virtala : Mitä tarkoitatte sulautuvalla opetuksella? 11:17:07 From Sanna Parikka : @Anna-Maija sulautuvassa opetuksessa yhdistellään verkko-ja lähiopetusta 11:17:33 From Irina Herzon : hybridiopetukseen tarvitaan selkeästi enemmän resursseja: aina toinen opettaja tai assistentti 11:18:15 From Ilona Södervik : Irina: Juuri näin! 11:18:20 From Outi Valkama : sulautuvuus terminä tuo esille sitä, että lähi- ja etäpetus on suunniteltu toimivaksi ja toisiaan tukevaksi kokonaisuudesksi 11:18:21 From Mia Siven : @Irina, sama kokemus! Toinen tarvitaan moderaattoriksi 11:18:27 From Hanna-Riitta Kymäläinen : Komppaan tätä 11:18:46 From Irina Herzon : voitteko lähettää sen moodlen linkin chatiin? on vaikea kopioida diasta 11:20:27 From Sanna Parikka : https://moodle.helsinki.fi/course/view.php?id=40814 Linkki ilmoittautumisen esimerkkiin Moodlessa 11:20:35 From Sanna Parikka : Salasana: ilmoittautuminen 11:21:42 From Riikka Laukkanen-Ninios : Meillä on toki monimuoto-opetusta, mutta kaikki opiskelijat ja opettajat eivät ehkä ole aina ihan niin pedagogisesti ketteriä, varsinkaan kun kyse on luennoista. Eli joka tapauksessa ainakin meillä tulee koronan jälkeen olemaan tilanne, jossa osa opettajista haluaa luennoida salissa, osa opiskelijoista haluaa kuunnella luentoa salissa ja osa opiskelijoista haluaa kuunnella luennot etänä. Tähän asti homma on hoidettu sillä, että luennot on vain salissa, mutta ehkä koronan jälkeen tämä ei mene enää opiskelijoilta läpi. :) Mutta mielelläni kuulen ehdotuksia, joita voin viedä eteenpäin. :) 11:24:57 From Mikael Niku : Hyviä pointteja Riikka! OPiskelijat itse taitavat kuitenkin toistaiseksi olla suht tyytyväisiä siihen alkeellisimpaankin "hybridiin", että luennosta saa tallenteen? (En toki tarkoita, etteikö meidän tulisi pyrkiä parempaan!) 11:25:17 From Riikka Laukkanen-Ninios : Meillä kaikki opettajat eivät halua tallentaa luentoja. 11:25:48 From olli-pekka.penttinen@helsinki.fi : Minulla on sama tuntuma kuin Mikaelilla 11:25:59 From Mikael Niku : Jep, tiedän... sitä alkaa olla vaikeaa selittää opiskelijoille :) 11:26:48 From Johanna Kolehmainen : Tämä Ninan esittelemä malli vaatii, että on läsnäolopakko noissa kontaktitilanteissa? 11:28:15 From Sanna Parikka : @Mikael @Riikka “hybridissä” voi ottaa huomioon etäosallistujia esim. jo niin, että kun keskustellaan pienryhmissä niin järjestetään siten, että koko ryhmä (sekä salissa että Zoomissa) käyttäisivät samaa ohjelmaa kuten Flingaa, jolloin voidaan ottaa etäosallistujat paremmin mukaan 11:28:47 From Ilona Södervik : Ideana voisi olla pienin muutoksin parantaa opetustilanteita oppimista tukeviksi. Jos/kun hybridiopetuksessa opiskelijat eivät pysty osallistumaan esim. keskusteluihin, on varmaan järkevää pyrkiä muokkaamaan näitä elementtejä toimivimmaksi. Oppiminen kun edellyttää sitä, että oppija itse prosessoi ja on aktiivinen. Toteutuksessa voi toki olla luova! 11:28:57 From Hanna Koivula : miten tällainen monimuoto-opetus tehdään näkyväksi opiskelijan aikatauluissa jos se sisältää paljon lähitilanteiden välissä tapahtuvaa "omalla" ajalla tapahtuvaa oppimista? 11:29:42 From Ilona Södervik : Hanna: Esimerkki kohta! 11:30:08 From Irina Herzon : Nina, ne eivät VOI olla kuormittavampia mutta OVAT :) ja sitä pitää tunnistaa ja hyväksyä 11:31:09 From Mikael Niku : Sanna & co: hyvä pointti nuo apuvälineet. Huom kuitenkin: jonkun verran alkaa tulla palautetta etä opiskelijat kypsiä jatkuvaan flingaamiseen, breakoutteihin yms... mutuna: leppoisampaa jos vaan yksinkertaisesti kysyy (livenä ja/tai esim chat) 11:33:01 From Nina Katajavuori : Johanna, ei ole pakko olla läsnäolopakkoa. Mutta jos kontaktisessioissa oikeasti työstetään vaikeita asioita yhdessä opiskelijoiden kanssa, niin se voi olla hyvinnkin motivoivaa, jolloin sinne halutaan tulla. Eli kannattaa tarkoin miettiä, mikä on kontaktisesioiden tavoite ja tarkoitus, ja mitä lisäarvoa siitä on. 11:33:30 From Sanna Parikka : @Mikael aivan eli samalla kun opiskelijoiden etäopiskelutaidot edistyvät, varmaan voi tehdä vapaammin. Flingankin käyttö täytyy tuoda oikeasti lisäarvoa (kuten pienryhmäkeskusteluiden ideoiden dokumentoiminen, brainstorming…) 11:33:31 From olli-pekka.penttinen@helsinki.fi : Olen mitannut opettajan kuormittavuutta ja nyt esillä olevan kurssin tapainen on 10-15 x kuormittavampi verrattuna kevytvuorovaikutukseen tai tavalliseen verkkokurssiin verrattuna. 11:35:21 From Riikka Laukkanen-Ninios : Samaa mieltä Mikaelin kanssa, että osa opiskelijoista alkaa olla vähän väsyneitä kovin monenlaisiin apuvälineisiin. Toisaalta vastauksia tuntuu tulevan zoom-luennolla enemmän, jos kysyy flingassa, johon voi kirjoittaa anonyymisti. Chat ja puhuminen tuntuvat vaativan opiskelijoilta enemmän rohkeutta ja kaikki eivät uskalla osallistua (sama havainto normaalilla luennolla). 11:36:50 From Ilona Södervik : @O-P: Tärkeä pointti! Olemme keskustelleet tästä ja on totta, että kuormittavuudesta on pidettävä huoli. Huolellisella suunnittelulla kuormitus on kokemuksemme mukaan mahdollista pitää rajoissa. Vertaispalaute, todella huolellinen ohjeistus ja aikataulutus auttavat. 11:37:32 From Mikael Niku : Vielä yks hybridooma-pointti: suht moni opiskelija sanoo, ettei halua osallistua keskusteluun, jos tallennetaan. Tämä on mulle ehkä ainoa suoranainen ongelma tallentamisessa (jota kyllä pääsääntöisesti teen). 11:38:14 From Kristian Lindqvist : Tuo mitä tallenteeseen tulee on tärkeää ottaa esille kurssin pelisäännöissä (josta kohta lisää). 11:39:15 From Heli Simojoki : Minä olen pääsääntöisesti keskeyttänyt tallenteen keskusteluissa, tosin silloin tallenteen katselijat eivät pääse mitenkään keskusteluun mukaan 11:39:55 From Irina Herzon : samat kokemukset minullakin käänteisestä opetuksesta. Mutta jos haluamme että se yleistyy, on melkein pakko on meillä on joku tukitiimi, joka auttaa rakentamaan kurssit uudestaan ja alussa myös pitämään niitä, enne kuin opettajalla on itsevarmuus ja osaaminen 11:40:03 From olli-pekka.penttinen@helsinki.fi : Keskustelut voidaan käydä luennon jälkeen. Toimii aivan hyvin. 11:40:34 From Pia Siljander : Vertaisryhmientyöskentelylle olisi hyvä antaa ajankohdat top-down, jotta olisi opiskelijoiden mahdollista varautua. Tämä sitä tärkeämpää, mitä integratiivisempi kurssi on ja opiskelijat heterogeenisesti esim. eri ohjelmista. Tämä taas lisää lukujärjestysten tekemisen haasteellisuutta. 11:44:01 From Kristian Lindqvist : Reijon kurssilla 40% vertaisarviointitehtävistä ja 60% lopputentistä (1. vuonna ainakin). 11:44:22 From Kristian Lindqvist : (siis loppuarvosanasta :) ) 11:47:30 From Hanna Koivula : Kiitos Pia hyvästä kiteytyksestä! Jaan saman huolen! 11:48:37 From Irina Herzon : Olisi hyvää miettiä uutta yhteistä opintopistemäärän laskuria! Toisaalta, monet luentokurssit eivät "kuormittaa" riittävästi ja opiskelijat vertailevat niihin 11:48:55 From Margit Koivumaa : Palveleeko tämä ohje hybridiopetuksen tarpeita vai pitäisikö päivittää? https://teaching.helsinki.fi/ohjeet/artikkeli/opiskelijan-tyomaaran-mitoitus-ja-opintopisteet 11:49:38 From Sanna Parikka : Kyllä vähän kyseenalaistaisin myös sitä näkemystä, että pitääkö ylipäätään “porinat” tallentaa? Vai vain luento-osuudet tallennetaan? Keskustelussa tavoitehan on kai itse prosessoida tietoa keskustelemalla; sitä ei etänä kuuntelemalla varmaankaan ihan samalla tavalla voi oppimiskokemuksena pitää, vaan pitäisi etänä osallistua. Samoin tarkoitus ei ole asettaa opiskelijoita keskustellessaan kurssilla “esiintyjän” rooliin kursseilla. Konferenssit / webinaarit on sitten asia erikseen, missä keskustelu on vapaampaa ja nauhoitetaan (kuten tänään) 11:50:39 From Nina Katajavuori : Ihan samaa ajattelin kirjoittaa kuin Sanna. Miksi porinat tulisi tallentaa? Vuorovaikutustilanteet voivat toimiaa myös mahdollisuutena opiskelijoille tulla “syventämään” tietoaan. 11:51:54 From Mikael Niku : En itse tarkoittanut niinkään "erillisiä" porinoita, vaan esim. opettajan TAI opiskelijoiden esittämiä nopeita kysymyksiä luennon kesken. Tuntuu äkksieltään vähän hankalalta pätkiä "nauhaa" näihin. 11:52:02 From Irina Herzon : minä en koskaan tallenna opiskelijoiden omaa työtä, pistan nauhoittamisen pausiin 11:53:33 From Mikael Niku : Tuoreimpaan puheenvuoroon myös kääntöpuoli: just tossa kyselin fukseilta ajatuksia, että miten olis paras järjestää ensi syksyä uusille fukseille, ja osa etäopetusmetodeista on kuulemma ollut niin hyvin toimivia, että pitivät sitä selkeästi parempana kuin lähiopetusta :O 11:53:50 From Mikael Niku : (Toki mukaan lukien ajansäästö ym. kun ei tarvi matkustaa) 11:54:14 From Pia Siljander : Kiitos Velimatti, jaan kokemuksesi siitä että en saa flingalla, mentimeterillä enkä zoomin nappuloilla opiskelijoita keskustelemaan vaikka kuinka yritän madaltaa kynnystä. Muutama opiskelija "armahtaa", mutta >80% on hiljaa. En jaksa enää huolehtia vuorovaikutusmahdollisuuksista, koska suurin osa ei itse panosta yhtään! 11:55:00 From Mikael Niku : Vertaisarvionnista täältä sama havainto: kyvyt ovat parantuneet jatkuvasti sanotaan viime 5 vuoden aikana, ja tänä vuonna fuksit jostain syystä aivan ennennäkemättömän hyviä tässä! 11:55:15 From Sanna Parikka : Tämänkin vuoksi hybridiopetus vaikuttaa usein olevan kompromissi. Jos siis on mahdollista valita hybridin ja monimuoto-opetuksen välillä, niin suositaan monimuoto-opetusta tai etäopetusta, mutta tietysti pohditaan tänäänkin yhdessä hyviä keinoja myös hybridin opettamiseen 11:55:32 From Irina Herzon : On vielä yksi vaikeus. Ilmeisesti monet opiskelijat opiskelivat täysin kotoa (ei Helsingissä!) ja heille on raskasta ja kallista käydä tällä vaan yksittäisten lähitapaamisten takia 11:57:41 From Pia Siljander : @Ilona tämä "kaipuu" ei näy kyllä etäopetuksessa 12:00:43 From Irina Herzon : mutta, hei, ensi syksyyn mennessä me olemme kaikki rokotettuja, eiks niin? Eli turvavälit ovat kai takana... 12:01:59 From Riikka Laukkanen-Ninios : Tuleeko esim. whatsappin kanssa ongelmia siitä, että puhelinnumerot tulevat kaikille näkyviin? 12:02:18 From Sofia Airola : Telegram olisi anonyymi vastaava palvelu 12:02:51 From Riikka Laukkanen-Ninios : @Sofia Kiitos! 12:02:59 From Heini Lehtonen : Mietin tuota samaa: voidaanko "pakottaa" whatsappin (tai muiden vastaavien) käyttöön? 12:03:36 From Margit Koivumaa : Myös HY:n opettajille on torstaisin klo 10-11 etäopetuksen kahvila - tervetuloa :) https://flamma.helsinki.fi/fi/group/ajankohtaista/uutinen/-/uutinen/etaopetuksen-kahvila-torstaisin-klo-10---11/15446241 12:04:07 From Pia Siljander : Mikä on virallinen linjaus opetuksesta syksylle: etäopetus ja tietyt poikkeuskurssit reaalina Viikissä. Ei kai ole pakko opettaa hybridinä? 12:04:11 From Sofia Airola : Se ainakin muodostaa haasteen, jos opiskelijalla ei vaikkapa ole älypuhelinta. Meidän viime syksyn kurssilla oli Telegram käytössä (ei pakollisena mutta hyödyllisenä opetuksen kanavana), ja oli muutama, jotka eivät sitä voineet hyödyntää koska eivät omistaneet älypuhelinta... 12:04:55 From Irina Herzon : Ilona, tässä on monta hyvää linkkiä mutta niitä on mahdotonta kopioida muistipanoihin. Juuri tämän takia osallistujat tarvitsevat diat etukäteen, ihan kuin opiskelijat hyödyntävät meidän dioista silloin kuin kuuntelevat :) 12:05:10 From Riikka Laukkanen-Ninios : Minulla oli nyt opiskelija, jonka läppärikään ei ihan riittänyt raportin kirjoittamiseen (palautteen perusteella). Laitekysymykset ovat vaikeita, kuinka paljon opiskelijoiden voi olettaa panostavan laitteisiin. 12:05:22 From Mikael Niku : Tämä on ollut aivan loistava sessio! Kiitos!!! Tallenne varmaan löytyy jostain - täytyy hyhpätä toiseen kokoukseen? 12:05:39 From Henna Asikainen : Tavoitteena yhteisöllisempi korkeakoulu: 500 ideaa yhteisöllisyyden tukemiseen: https://www.nyyti.fi/wp/wp-content/uploads/2020/12/Nyyti_500-idean-sisalto-sinun-kayttoosi_wps.pdf  12:05:48 From Henna Asikainen : Keskustelutehtäviä etäopetuksen tueksi – Nyyti ry / Myötätuntoa korkeakouluihin hanke  https://www.nyyti.fi/hankkeet/myotatuntoa-korkeakouluihin-hanke/henkiloston-osaamisen-kehittaminen/keskustelutehtavia-etaopetuksen-tueksi/  12:05:51 From Hanna Koivula : Jos tässä ehtisi toipumaan viime vuoden aiheuttamasta työmäärän kasvusta niin sen jälkeen voisi olla ihan kiva suunnitellakin pitkäjänteisesti eteenpäin. Vähän alkaa tää maratoni käydä voimille ja palautumaankin olisi kiva ehtiä. 12:05:58 From Margit Koivumaa : Voisiko WhatsAppin sijasta olla käytössä Teams, jonka käyttöä HelpDesk tukee? 12:05:59 From Henna Asikainen : Kasviksessa lanseerattu Breikki-toiminta? https://blogs.helsinki.fi/breikkitoiminta/  12:06:00 From Nina Katajavuori : Kiitos Mikael! Tallenne tulee! 12:06:14 From Pia Siljander : @Hanna samoin täällä 12:12:37 From Riikka Laukkanen-Ninios : Olen tekemässä tietokantaa moodleen opiskelijoiden "etälaboratoriota" varten. Tarkoitus on kerätä kotona tehdystä laboratoriotyöstä tiedot tietokannalla ja laittaa vapaaehtoisena sinne myös mahdollisuus palauttaa kuvia. Näin opiskelijat (ja opettajat) näkevät toistensa kuvat, mutta järin interaktiivinenhan tuo tietokantatoiminto ei ole, mutta sieltä saisi suoritustiedot kuitenkin suht.koht. järkevästi napattua. Olisiko jotakin interaktiivisempaa ideaa tällaiselle? Whatsapp/Telegram voisi olla interaktiivinen, mutta jos haluaa seurata suorituksia, niin sitten pitäisi olla vielä erikseen toinen toiminto. 12:12:53 From olli-pekka.penttinen@helsinki.fi : Anteeksi tuo Flinga-kritiikki. Jotain positiivisempaa eli olen kokeillut verkkokurssin aikana lisätä vuorovaikutteisuutta pitämällä iltakoulua, missä olemme keskustelleet kurssin tärkeistä teemoista ilman mitään suorituspainetta eli niistä ei saa erikseen pisteitä. Se on ollut aika kiinnostava tapa koska ilmapiiri on ollut tilaisuuksissa kovin rento mutta samalla pysytään asiassa: Konkreettinen esimerkki: "söin juuri rypäleitä ja jälkikäteen huomaisin, että ne tulevat alueelta missä kaikki maailman haitalliset kemikaalit ovat käytössä". Tästä päästään kiinni tieteellisiin artikkeleihin ja on mahdollista keskustella luontevasti asiasta. Nyt jälkikäteen mietin oliko ajankohta hyvä valinta, ehkä oli ehkä ei. Ja voihan opetus itsessäänkin olla tuollaista eli vahvasti keskustelevaa. 12:14:24 From Kristian Lindqvist : Kritiikkiä vanhoista ja kokemuksia uusista työkaluista toivotaan aina :) 12:15:23 From Nina Katajavuori : Juu, ei tarvitse pyydellä anteeksi :) Kaikki kokemukset on tärkeitä! 12:16:30 From Riikka Laukkanen-Ninios : Kaikki julkinen toiminta on vähän minusta uskaliasta, koska kaikki eivät halua julistaa oppimistoimintaansa koko maailmalle (edes pedakursseilla). :) 12:19:17 From Anna-Maija Virtala : Socrative on ollut tosi hyvä äänestyksiin etä- ja lähiluennoilla 12:20:46 From Hanna Koivula : Miten noi pari viimeistä eroaa siitä että käytettäisiin Breakout roomseja tai teamsin ryhmiä? 12:21:19 From Pia Siljander to Henna Asikainen(Direct Message) : No ei oo, varmaan ironinen kommentti sulta. :) Mun tapa on yrittää inhimillistää itseäni ja yrittää keskustella tasavertaisesti esim maisteriseminaarissa ja SILTI vaan muutama osallistuu. Se on ollut tosi turhauttavaa, kun luulisi että omasta gradusta ja sen tekemisestä olisi keskusteltavaa.... En oikein jaksa enää yrittää tai en tiedä mitä enää voin tehdä. 12:22:52 From Kristian Lindqvist : https://workgroups.helsinki.fi/pages/viewpage.action?pageId=206641404 12:23:53 From Kristian Lindqvist : Miro on monipuolinen valkotaulutyökalu, jota voi käyttää sekä etäfasilitointiin että virtuaalisena tauluna ryhmätöissä. Palvelu on yliopistolla vakiintumassa yhdeksi suosituimmista valkotaulutyökaluista. Oppilaitoslisenssi sallii yhdelle käyttäjälle käytännössä rajattoman määrän tauluja ja osallistujia. Valmiita ja ilmaisia (englanninkielisiä) templateja löytyy satamäärin erilaisiin tarkoituksiin. 12:30:19 From Kristian Lindqvist : Esim. Miron lisenssikorotussivu on tämmöinen: https://miro.com/contact/education/ 12:31:03 From Irina Herzon : mutta loppu lopuksi, koko kurssin suunnittelu ja tehtävien onnistuminen ja open käyttäytyminen ratkaisevat enemmän kuin työkaluja... 12:32:35 From Ilona Södervik : @Irina Kyllä!! Työkalut ja menetelmät pitää pääsääntöisesti valita pedagogisesti tarkoituksenmukaisella perusteella. "pääsääntöisesti" siksi, että joskus voi ottaa vaikka venyttelytuokion tai visan ihan vaan saadakseen heräteltyä (toki tässäkin pedagoginen tausta-ajatus) 12:35:29 From Kristian Lindqvist to Henna Asikainen(Direct Message) : Teetkö meistä Co-hosteja eteti mennä pienryhmiin? :) 12:35:38 From Ilona Södervik : https://edu.flinga.fi/s/EEGKC47 12:37:03 From Hanna Koivula : pahoittelut - teen perinteiset breakout room escapet ja jatkan seuraavaan palaveriin