Opintotiedotteet

Oppiainekahvit 21.4. ja oppiaineen kokous 12.5.

Heippa taas VOOlaiset! Opintovastaavat ovat toipuneet loppukevään aiheuttamasta koomasta ja seuraavaksi tuleekin vähän laajempi paketti opintoaiheista settiä.

Oppiainekahvit 21.4. (top 3+1)
1.Opiskelijoiden ja henkilökunnan välinen kanssakäynti. Oppiainekahveilla oli läsnä valitettavan vähän opiskelijoita, ja keskustelussa toistuikin jatkuvasti se, että henkilökunta kaipaa lisää kontaktia opiskelijoihin. Kontaktin vähäisyyden katsottiin olevan osasyy esimerkiksi kandipalautteessa ilmenneisiin tyytymättömyyksiin. Proffia saa mielellään käydä tapaamassa esimerkiksi tenttien jälkeen, ja monet valittivat ettei vastaanottoaikana ovella koskaan käy ketään. Ideoitiin yhteisiä tapahtumia, kuten uusien opiskelijoiden parempaa integroimista henkilökunnan kanssa. (Ja proffien tarjoamia buffetillallisia opiskelijoille)

2. Valtio-opin tutkintorakennetta koskevat uudistukset. Yliopistojen rehtoreiden yhdessä muodostaman unifin kautta on tullut aloite, jonka mukaan Hallinnon -ja organisaatioiden tutkimuksen linja loppuisi hakukohteena vuonna 2017. Virallista päätöstä asiasta ei ole vielä tehty, ja VOOn opintovastaavat valmistelevat kannanottoa opiskelijoiden suunnalta. Lisäksi suunnitelmissa on kerätä nimiä e-lomakkeen avulla adressityyppisesti. Mikäli suunnitelma kuitenkin toteutuu, HOT-linjan opiskelijat säilyttävät varmasti tutkinnonsuoritusoikeutensa. Lisäksi HOT ei ole oppiaineena katoamassa, vaan sen opintoja sisällytetään muiden pääaineiden opintoihin.

3. Iso pyörä. Iso pyörä on Helsingin yliopiston projekti, jonka tavoitteena ovat laajat uudistukset tutkintorakenteissa. Tästä seurauksena ovat esimerkiksi laajat kandidaatintutkinnot. Rake-uudistuksesta käytävät keskustelut ovat kuitenkin edelleen hyvin alkuvaiheessa.

4. Perinteisessä oppiainepetankissa opiskelijat hävisivät kaksi tiukkaa ottelua henkilökuntaa vastaan. Revanssia suunnitellaan.

Oppiaineen kokous 12.5.

Kevään viimeisessä oppiaineen kokouksessa käsiteltiin mm. seuraavan oppiainevastaavan nimitystä ja vuoden 2016 sisäänottomääriä.
Erkki Berndtsonin tilalle tulevan lehtorin valitsemistyöryhmä on perustettu, ja opiskelijaedustajana siinä toimii Jarkko Nissinen.

Linjakohtaiset opiskelijaedustajat on nyt valittu kaikista oppiaineista. Edustajat ovat:
HOT: Marja Pentikäinen
POT: Niko Ilomäki
MAP: Emilia Nieminen
Linjakohtaiset opiskelijaedustajat edistävät kaikkien valtio-opin linjojen tasa-arvoista edustamista. Heihin voit ottaa yhteyttä, mikäli sinulla on esimerkiksi tietyn linjan opintoihin liittyvää asiaa. Näissäkin tapauksissa voi tietenkin ottaa yhteyttä varsinaisiin opintovastaaviin eli Raakeliin ja Annaan.

Mukavaa kesän alkua!
Raakel & Anna