Viidennen kurssikerran harjoitukset

Ensimmäinen tehtävä

Ensimmäisessä tehtävässä tarkoituksena oli selvittää asukkaiden lukumäärää ja osuutta erilaisilla alueilla pääkaupunkiseudulla. Ensimmäisenä selvitettiin, kuinka monta asukasta asuu Malmin lentokentän läheisyydessä alle 1 ja 2 kilometrin etäisyydellä lentokentän kiitoradoista. Vastaukset löytävät taulukosta 1, josta voidaan päätellä, että alueilla asuu paljon ihmisiä.

Etäisyys Malmin lentokentästä alle 1 km alle 2 km
Asukkaat 9 041 58 770

Taulukko 1 Asukkaat  alle 1 km ja alle  2 km etäisyydellä Malmin lentokentän kiitoradoista.

Seuraavaksi selvitettiin Helsinki-Vantaan lentokentän läheisyydessä asuvien ihmisten lukumääriä. Poikkeuksellisen laskeutumissuunnan melualueella asuvat ihmiset on laskettu 7 km matkalta lentokentältä Tikkurilan suuntaan. Buffereita, clip-työkalua ja tietokantaliitoksia hyödyntäen sain tulokset, jotka löytyvät taulukosta 2. Myös Helsinki-Vantaan lentokentän läheisyydessä asuu paljon ihmisiä.

Etäisyys ja desibelimäärä Helsinki-Vantaan lentokentältä alle 2 km 65 dp ja 2 km Vähintään 55 db Poikkeuksellinen laskeutumissuunta
Asukkaat 111 750 17 11 923 13 181

Taulukko 2 Asukkaat alle 2 km etäisyydellä Helsinki-Vantaan lentokentän kiitoradoista sekä alle 2 km etäisyydellä ja yli 65 dp melualueella asuvat asukkaat. Myös vähintään 55 dp melualueella asuvat asukkaat ja poikkeuksellisen laskeutumia suunnan häiriölle alttiit asukkaat.

Lentokentistä siirryttiin seuraavaksi juna- ja metroasemien läheisyydessä asuvien ihmisten lukumäärien ja osuuksien tutkimiseen. Nämä tulokset löytyvät taulukosta 3. Tuloksista voidaan huomata, että suurin osa kaikista asukkaista ei asu alle 500 m päässä asemista.

Etäisyys juna- tai metroasemasta Alle 500 m
Asukkaat 111 765
Asukkaat % ≈ 22
Työikäiset % ≈ 67

Taulukko 3 Alle 500m päässä juna- ja metroasemista asuvat asukkaat ja työikäisten osuus alle 500 m päässä asuvista asukkaista.

Myös taajamissa ja niiden ulkopuolella asuvia asukkaita tarkasteltiin taulukossa 3. Tuloksista voi päätellä, että alueella suurin osa asukkaista asuu taajamissa.

Asukkaat taajamissa % ≈ 96
Kouluikäiset taajamien ulkopuolella 1 849
Kouluikäiset taajamien ulkopuolella % ≈ 4

Taulukko 3 taajamissa asuvat asukkaat, sekä kouluikäiset asukkaat taajamien ulkopuolella.

Toinen tehtävä

Toisessa tehtävässä selvitettiin Helsingin yhteiskoulun koulupiirissä olevien lasten lukumääriä ja osuuksia koulupiirin kaikista asukkaista. Seuraavana vuonna koulun aloittavat ovat tänä vuonna 6-vuotiaita, joten laskin 6-vuotiaiden määrän koulupiirin alueella. Yläasteikäisiä seuraavana vuonna olevat ovat tänä vuonna 12-14-vuotiaita. Tulokset löytyvät taulukosta 4. Koulupiiri on pieni, jos laskin lasten kouluikäisten määrät oiken.

Uusia oppilaita ensi vuonna (aineiston keräysvuonna 6 v.), lukumäärä 14
Yläasteikäisiä ensi vuonna (aineiston keräysvuonna 12-14 v.), lukumäärä 62
Kouluikäisten 7-15 v. lukumäärä 159
Kouluikäisiä 7-15 v. % ≈ 8

Taulukko 4 Helsingin yhteiskoulun koulupiirin alueella asuvat kouluikäiset ja aineiston keräystä seuraavana vuonna ala- tai yläasteen aloittavat.

Virheet asukkaiden määrien laskemisessa ovat hyvin mahdollisia. Tehtävää tehdessäni huomasin, että jotkin asukkaiden määrät tuplaantuivat join attributes by location-toiminnon yhteydessä. Yritin todennäköisesti liittää vääriä tietoja yhteen tai samoja tietoja uudemman kerran. Puskurivyöhykkeiden tekeminen sujui muuten tehtäviä tehdessä hyvin ja sitä voisi hyödyntää esimerkiksi kauppakeskusten lähialueiden asukkaiden selvittämisessä.

Tällä hetkellä QGIS käytön osaaminen ei ole minulla, kovin hyvää ja olisi vaatinut enenemän harjoittelua. Koen kuitenkin jotenkin hallitsevan perusasiat esimeriksi koropleettiakrttojen teon sekä select, buffer tms. perustoimintojen käytön. Paikkatieto ja sen mahdollisuudet ovat minusta mielenkiitoisia ja myös tämän kurssin aiheet ovat olleet kiinnostavia. Tällä kurssilla töiden julkaiseminen blogiin ei ehkä ollut se kaikista motivoivin suoristusmuoto minulle, vaan aiheutti turhia paineta vaikka muiden opiskelijoiden blogien lukeminen olikin mielenkiintoista!