Agency and the many principals of entrepreneurs

The expansion and diversification of entrepreneurship discourses has, from an agency point of view, raised the question of the values of entrepreneurship, and further the question ‘what or whom the entrepreneur or entrepreneurial actor serves’. The traditional idea is that the entrepreneur advances his or her own financial interests, livelihood and independence. Furthermore, the basis for economic theorizing has been that the entrepreneur’s pursuit also serves regional and national economic development; a growing enterprise renews and accelerates economic structures, creates jobs, generates taxes and so forth. From the perspective of public policies, just the fact that citizens employ themselves as entrepreneurs, or work hard in an entrepreneurial fashion in general, serves the society, or the competitiveness of society. Numerous potential beneficiaries or interest groups can, however, be distinguished at closer inspection. An entrepreneur or an entrepreneurial actor can through their actions serve a wide range of issues; from the development of individual institutions and organizations to the preservation of family traditions, the resolution of social problems, environmental protection and the promotion of human wellbeing or happiness. For this reason, political parties across the entire spectrum support entrepreneurship. The many definitions of entrepreneurship, such as social-, ecological- or societal entrepreneurship, demonstrate how entrepreneurial agency is framed or harnessed to serve a variety of purposes. In the spirit of expressive individualism, an entrepreneur can also be considered to serve self-expression, -realization and -development. In light of critical theories, entrepreneurship as a phenomenon can also be seen to serve inequality or discrimination.

From a relational point of view the question of whom or what entrepreneur serves, is an important dimension of the entrepreneurial agency. Entrepreneurs need to be capable of reflecting on this issue and provide credible – and strategically meaningful – answers when interacting with various stakeholders. Furthermore, the entrepreneur may be faced with different types of opportunities, or requirements, to choose whom or what to serve. For example, when examining entrepreneurship policy it is of particular interest how the perspectives of actors targeted by policy align with the perspectives of policy implementers, when it comes to whom or what the entrepreneurial actor should serve.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Toimijuuden kannalta yrittäjyysmallin käytön laajentuminen ja monipuolistuminen on nostanut keskiöön kysymyksen yrittäjyyden arvoista tai siitä mitä tai ketä yrittäjä tai yrittäjämäinen toimija palvelee. Perinteinen ajatus yrittäjästä nojaa siihen, että yrittäjä on oman taloudellisen etunsa, toimeentulonsa ja itsenäisyytensä asialla. Taloustieteellisen teoretisoinnin lähtökohtana on lisäksi ollut, että yrittäjän tavoittelu palvelee myös alue- ja kansantaloudellista kehitystä; kasvava yritys uudistaa ja vauhdittaa talouden rakenteita, luo työpaikkoja, tuottaa verovaroja ja niin edelleen. Julkistalouden kannalta jo se, että kansalaiset työllistävät itsensä yrittäjänä tai toimivat yleensä ottaen yrittämäisen ahkerasti, palvelee samalla myös yhteiskuntaa, tai sen kilpailukykyä. Mahdollisia edunsaajia tai intressitahoja voidaan kuitenkin tarkemmalla katsannolla erottaa lukuisia. Yrittäjä ja yrittäjämäinen toimija voi palvella monenlaisia asioita, yksittäisten instituutioiden ja organisaatioiden kehittämisestä, suvun perinteiden säilymisestä ja sosiaalisten ongelmien ratkomisesta ympäristönsuojeluun ja ihmisten hyvinvoinnin tai onnellisuuden edistämiseen. Niinpä esimerkiksi poliittiset puolueet laidasta laitaan kannattavat yrittäjyyttä. Monet yrittäjyyttä täsmentävät nimikkeet, kuten sosiaalinen yrittäjyys, ekologinen yrittäjyys tai yhteiskunnallinen yrittäjyys osoittavat sitä miten yrittäjämäistä toimijuutta kehystetään tai valjastetaan erilaisia asioita palvelevaksi. Ilmaisullisen individualismin hengessä yrittäjän voidaan katsoa myös palvelevan itsensä ilmaisemista, toteuttamista ja kehittämistä. Kriittisten teorioiden valossa yrittäjyys ilmiönä voi palvella myös vaikkapa eriarvoisuutta tai syrjintää.

Relationistisesta näkökulmasta katsoen kysymys siitä, ketä tai mitä yrittäjä palvelee, on tärkeä ulottuvuus yrittäjän toimijuudessa. Yrittäjän on kyettävä reflektoimaan tätä kysymystä ja tarjoamaan siihen uskottavia – ja strategisesti mielekkäitä – vastauksia kanssakäymisessään eri sidososapuolten ja tahojen kanssa. Lisäksi hänelle voi osana yritystoimintaansa avautua erityyppisiä valintamahdollisuuksia, ja toisinaan myös valitsemisen vaatimuksia siinä, ketä tai mitä palvella. Esimerkiksi yrittäjyyspolitiikan tarkastelun kannalta erityisen kiinnostavaa on se, miten politiikan kohteena olevien toimijoiden ja politiikan toimeenpanijoiden näkökulmat kohtaavat sen osalta ketä tai mitä yrittäjämäisen toimijan tulisi palvella.