Ruudun takaa

Hellou ja ihanaa maanantai-iltaa!

QGIS:lla ja minulla on mennyt viime aikoina hieman paremmin. Tänään meillä oli vain pientä sanaharkkaa, joka päättyi pariin kiivaaseen ”OK!” -OK! ”OK” tiuskimiseen, ruudut sumenivat raivosta mustiksi ja kerran jouduin jopa ottamaan hieman erätaukoa, kun toinen oli vetänyt taas jotain vettä vahvempaa ja sammui uudelleen ja uudelleen kesken riidan. Lopulta  ymmärsimme, että kyseessä oli taas kerran vain väärinymmärryksiä väärinymmärrysten perään.

Tänään opeteltiin siis yhdessä tekemään ruutukarttoja. Niiden tekeminen tuntui jo huomattavasti helpommalta, kun mieleen oli ihmeen kaupalla uponnut aiemmat harjoitukset tietokannoilla kikkailulla. Lopputuloksena oli kaksi ruutukarttaa, jotka esittelen seuraavaksi.

Kuva 1. Kartasta näkyy, että tihein asutus pääkaupunkiseudulla löytyy Helsingin kantakaupungista.

Ensimmäinen kartta (Kuva 1.) tehtiin yhdessä luennolla. Siinä käytettiin ruutukokona 1 km² ruutuja, joilla kuvattiin asukastiheyttä. Kartan tekeminen oli hauskaa, ja siitä erottuukin selkeästi Helsingin seudun keskukset. Ylivoimaisesti tihein asutus löytyy Helsingin kantakaupungista. Kantakaupungissakin erottuu selkeästi alueet, joissa asutusta on hieman vähemmän, sen sijaan alueella on paljon esimerkiksi liikkeitä ja ravintoloita. Muita asutuskeskittymiä näyttäisi löytyvän esimerkiksi Espoosta, Vantaalta ja Itä-Helsingistä.

Kuva 2. 22-vuotiaiden asuinkeskittymät Helsingin seudulla.

Luennon jälkeen yritin tehdä ruutukarttaa uudelleen, tällä kertaa käytin aineistona 22-vuotiaiden sijoittumista pääkaupunkiseudulla. Valitsin myös tarkemman 0.5 km² ruudukon, jotta jakautuminen näkyisi kartalla tarkemmin. Vaikka kartta muistuttaakin hieman aiempaa asukastiheyskarttaa, on siellä silti havaittavissa joitain eroja. Selkeästi eniten 22-vuotiaita asuu Otaniemessä, mitä selittää luonnollisesti Aalto-yliopisto. Karttaa tarkastellessa muutkin tiheentymät näyttäisivät sijaitsevan siellä, missä on esimerkiksi HOAS:n asuntoja, kuten Toukolassa, Kumpulassa ja Vallilassa. Myös muut kantakaupungin osat näyttävät houkuttelevan, ja merkittävästi 22-vuotiaita asuu esimerkiksi Kalliossa.

Mielestäni molemmat kartat ovat melko onnistuneita ensimmäisiksi ruutukartoikseni. Pidän enemmän 22-vuotiaiden keskittymiä esittävästä kartasta tarkkuuden vuoksi. Molempiin karttoihin lisäsin myös tiestön selkeyttämään pääkulkuväyliä, ja asutus näyttääkin keskittyvän molemmissa kartoissa pääteiden varteen. Pidän myös ruutukarttojen ulkoasusta, sillä ne esittävät informaation koropleettikarttaa tarkemmin ja antavat yleiskuvan pistekarttaa selkeämmin.

Seuraavassa postauksessa tuleekin sitten tämän viikon seuraava tehtävä numero kaksi!

Ja loppuun vielä biisi, joka kuvastaa tämän hetkistä tunnemyräkkääni QGIS:siä kohtaan. <3

Yksi vastaus artikkeliin “Ruudun takaa”