Tukiverkoston ajatuksia yliopistopedagogiikasta

Tukiverkosto kokoontui pitkästä aikaa Aleksandriassa. Tapaamisen aiheena oli yliopistopedagogiikan koulutukset ja tukiverkostolaisten lisäksi paikalla olivat pedagogiset yliopistonlehtorit Saara Repo avoimesta yliopistosta, Juha Taina matemaattis-luonnontieteellisestä tiedekunnasta (joka myös tukiverkostolaiseksi lasketaan!) sekä Johanna Vaattovaara kielikeskuksesta.

Alustuksina aiheeseen kuultiin Pauliinan, Saaran ja Kristiinan kuvaukset yliopistopedagogiikan koulutustoteutuksista eri yksiköissä sekä Kristianin kokemkset yliopistopedagogiikka I:n suorittamisesta tukiverkostolle räätälöidyssä koulutuksessa.

Alustuksista ja käydystä keskustelusta kävi ilmi, että verkkopedagogiikan toteutus on samantyyppinen eri yksiköiden koulutuksissa, mutta painotus vaihtelee jonkin verran. Läsnäolijat olivat yksimielisiä, että verkkotyöskentely pitäisi integroida koulutukseen entistä tiukemmin; verkkopedagogiikka on osa opetusta eikä sen erillinen sivuhaara. Valtsikassa onkin tiedekuntatasolla otettu johtotähdeksi sulautuva opetus.

Usein yliopistopedagogiikan koulutuksiin sisältyy verkko-opetuksen teemapäivä, jota edeltää verkkokeskustelujakso. Verkkokeskustelukokemusta pidettiin hyvänä kokemuksena koulutuksiin osallistujille, mutta verkkojaksolle toivottiin relevanttia aihetta. Verkkokeskustelusta keskustelemisen sijaan verkkojaksoja voisi hyödyntää esimerkiksi lähipäiviin virittäytymiseen, vertaispalautteen antamiseen tai lukupiiritoimintaan. Lisäksi Juha kannusti tukiverkostolaisia kirjoittamaan kokemuksensa ja ajatuksensa yliopistopedagogiikan koulutuksista artikkeliksi, joka olisi hyödynnettävissä sekä koulutusten suunnittelussa että niiden oppimateriaalina.

Uuden yliopistopedagogiikka I:n räätälöimistä tukiverkostolaisille ei pidetty järkevänä potentiaalisesti vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Yliopistopedagogiikka II:n suorittamiseen räätälöidyssä koulutuksessa tukiverkostosta löytyi useita kiinnostuneita.

Yliopistopedagogiikasta keskustelu kallistui Moodleen. Kaikki paikalla olleet toivoivat teologisen tiedekunnan malliin Moodle-kurssipohjia käyttöön muihinkin tiedekuntiin. Pauliina mainosti myös tiedekuntakohtaisia Moodle-työpajoja, joista on ollut hyviä kokemuksia. Halukkaat voivat toivoa niitä Pauliinalta ja Marilta.

One thought on “Tukiverkoston ajatuksia yliopistopedagogiikasta

1. Teillä on kyllä ollut hyvä aamuklubi kaikesta päätellen! Oliko Ypeda II:sen aikataulusta (esim. ensi syksylle) puhetta tai toiveita?

Kurssipohjista OK:ssa on vanha päätös :) ettei niitä tehdä keskitetysti vaan toivotaan, että tukihenkilöt tekis omien tiedekuntiensa tarpeiden perusteella; tukihenkilöt kuitenkin tuntevat tiedekuntansa tarpeet parhaiten. Kurssipohjia on kehuttu myös meidän palautekyselyssä, josta Mari varmaan kertoo ensi viikolla tjsp lisää. Ehdottaisin siis keväälle kurssipohjientekopajaa, jonka tuotokset voitaisiin laittaa Moodleen ja päivittää kurssialueen tilauslomakkeelle.

Comments are closed.