EN BRA DAG!!! (5)

Jag är så jääävla nöjd! Första gången jag påriktigt förstod vad vi höll på med; och jag var messis hela tiden (nästan)! Kaffet höll mig vaken och lektionen gick relativt snabbt. Det var roligt att se hur alla hjälpte varandra. Vi höll på med buffering och olika analyser.  Iden var att få reda på hur mycket och till exempel hurdana människor som bor en viss längd ifrån ett område (till exempel en metrostation) och analysera det. Med buffer verktyget kan vi göra ett område med en radie som vi själv valt med verktyget.

Efter att vi gjort en buffer till ett område, som till exempel Helsingfors-Vanda flygfält, kan vi välja vissa punkter inom området som gjorts med buffer verktyget. På detta sättet kunde vi till exempel få reda på att hur många människor som bor vid området där bullret från flygfältet är över 50db, alltså ett visst område. Så kunde vi också göra lika analyser, som att om flygfältet använder en tillfällig väg till landningsbanan (över Tikkurila), kunde vi räkna hur många som lider av högt buller. Våra resultat kan ses i tabell 1.

Vi gjorde också undersökning av invånare nära tåg- och metostationer. Här kunde man se resultat som var ganska långt förväntade, största delen av människor på huvudstadsregionen bor i närheten av en tåg- eller metrostation. Resultaten kan man se i tabell 2. I uppgift 2 kollade vi andelen människor som bor i tätorter och hur stor andel av dem går i grundskolan. På detta sättet lärde vi oss att använda verktygen buffering, join attributes by location, intersection och också hur man kan utnyttja ”selected features only” för att kunna göra beräkningar med valda områden vilket visade sig vara till stor hjälp. SÅÅÅÅ IN A NUTSHELL:

1. BEGRÄNSA ett visst område
  2. BUFFER och välj ett objekt och gör en viss storleks radie från objektet
  3. JOIN ATTRIBUTES BY LOCATION och vi väljer datan vi vill ha från buffererade området.
  4. SELECTED FEATURES ONLY så att vi kan se statistiken av den valda datan! Till exempel: Hur många människor som bor på buffererade området.

Till näst gjorde jag den första självständiga uppgiften som handlade om skolor och skoldistrikt. Uppgiften var att undersöka en viss skoldistrikt vid Böle. Våra undersökningsresultat kan man se i tabell 3. När man undersökte andelen invånare i skolålder, kunde man märka att andelen var väldigt liten. Vi kan anta att Helsingin Yhtenäiskoulu är en relativt liten skola i förhållande med andra skolor i Helsingfors. Andelen utländska elever i skolan är endast 6, vilket också är en märkligt liten del. Man kunde ha gjort en jämförelse, men det var svårt eftersom många av distrikten hade flera än en skola inom sig.

Tabell 1: Invånartal nära flygfält

Invånare på området
Malms flygfält (1km radie) 8657
Malms flygfält (2km radie) 56 687
Helsingfors-Vanda flygfält (2km) 10 576
65db och över (H:fors-Vanda) 324 (3,14%)
över 55db 11 913
Tillfällig landningsbana och bullerstörning 27 072

Tabell 2: Invånartal nära tåg- och metrostationer

Invånare på området
500m från en station 106 691
Invånare tillsammans 490 173
Procentuell andel (500m från station) 21,70 %
Invånare i arbetslivet (500m från station) 73 108

Tabell 3: Andelar av vissa slags invånare i skoldistriktet

Andelar av invånare på området
Hur många som börjar grundskolan nästa år 14
Högstadie-elever 62
Människor i skolålder (alla i distriktet) 159
Alla invånare i området 1894
Procentuell andel av invånare i skolålder 8,40 %
Elever som är utländska 6

Denna kursgång var skön. Som Pihla Haalpalo och Sonja Nylund sade i sina bloggar, var det väldigt skönt att få sitta en stor del av lektionen helt i lugn och ro och göra uppgifterna i egen takt. På något konstigt sätt fick det mig att djupare förstå vad vi höll på med och det resulterade också till att man inte bara satt och följde efter vad Arttu gjorde på tavlan. Men ennu är det en lång väg att kunna använda programmet BRA på egen hand. Men stora hopp om att vi kommer dit någon dag! TJULILUTTAN vi ses!!!

Anna Nuutinen

KÄLLOR

Haapalo, P. Kädet Ilmaan, (kursgång 5). Använt 17.2.2020. https://blogs.helsinki.fi/haapalop/

Nylund, S. Level 5: Bufferointia, (kursgång 5). Använt 17.2.2020. https://blogs.helsinki.fi/sonysony/