Kuulumisia Siltavuorenpenkereeltä – Opettajaopiskelijat mukana hankkeessa

CONFIN-SKILLS-hanketta on nyt reilu kuukausi takana, ja projekti on lähtenyt hyvin käyntiin! Tällä hetkellä keskitymme haastattelemaan vanhempia ja kotitalousopettajia kuluttaja- ja talouskasvatukseen liittyen. Samalla olemme kartoittaneet jo olemassa olevia kuluttaja- ja talouskasvatuksen oppimateriaaleja ja olemme parhaillaan työstämässä niistä yhteenvetoa.

Hanke osallistaa myös Kotitaloustaitojen syventäminen -opintojaksolle osallistuvia tulevia kotitalousopettajia. Opintojakson kautta opettajaopiskelijat ovat mukana kehittämässä kuluttaja- ja talouskasvatusta. Opintojakson kuluttajakasvatusteemaryhmään osallistuvien opiskelijoiden tehtävänä on suunnitella kuluttaja- ja talouskasvatukseen pedagogisia sisältöjä, joita hyödynnetään Kilpailu- ja kuluttajaviraston digitaalisessa Kampus-oppimisympäristössä.

Keskiviikkona 7. helmikuuta opiskelijat esittelivät ryhmissä ideoita, joita he olivat työstäneet yhteistyössä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa. Suunnitellut työkalut käsittelivät monenlaisia aiheita markkinoinnin viherpesusta rahankäyttöön. Työkaluja oli suunnitteilla myös koulumaailman ulkopuolelle – alustaviksi kohderyhmiksi oli valikoitunut muun muassa pienten lasten vanhemmat sekä ikäihmiset. Valmiit työkalut on tarkoitus esitellä huhtikuussa.

Tulevat kotitalousopettajat tunnistivat selkeästi tarpeen kuluttaja- ja talouskasvatuksen kehittämiselle ja keskustelivat aiheesta innokkaasti. Opettajaopiskelijat kertoivat odottavansa hankkeemme tuloksia innolla, ja heitä kiinnosti erityisesti vanhempien näkemykset omasta sekä opettajien roolista kuluttaja- ja talouskasvattajina.

Me puolestamme odotamme innolla huhtikuuta ja valmiiden tuotosten esittelyä. Lisää aiheesta tuonnempana!

Artikkelikuva: Hilde Lehtonen