CONFIN-SKILLS-hankkeen puolivälikatsaus: Mitä teimme kevään aikana ja mitä tapahtuu syksyllä?

CONFIN-SKILLS-hankkeen tavoitteena on kehittää tutkimusperustaisia materiaaleja koulujen kuluttaja- ja talousopetuksen tueksi sekä tehdä tutkimusta kuluttaja- ja talouskasvatuksen käytännöistä ja vastuunjaoista. Hanke on nyt edennyt puoleen väliin. Kevään aikana tapahtui monia merkittäviä edistysaskeleita ja yhteistyötä eri tahojen kanssa. Lue alta, mitä kaikkea olemme tehneet tähän mennessä ja mitä on luvassa syksyllä.

Kevään aikana pääsimme tapaamaan useita kentällä toimivia kotitalousopettajia haastatteluiden merkeissä ja muun muassa Kotitalousopettajien liiton kevätkoulutuspäivillä. Monien keskusteluiden kautta pääsimme perehtymään syvällisesti heidän näkemyksiinsä kuluttaja- ja talousopetuksesta. Kotitalousopettajien liiton tuella keräsimme opettajista kehittäjäyhteisön, jonka kanssa aloitimme hankkeen materiaalien suunnittelun ja kehittämisen. Materiaaleja kehitettiin kahdessa huhtikuussa järjestetyssä työpajassa: yksi Helsingissä ja toinen Tampereella.

Haastattelimme myös lasten ja nuorten vanhempia ymmärtääksemme paremmin, millaista kuluttaja- ja talouskasvatusta kodeissa tapahtuu. Tavoitteenamme oli selvittää myös, miten vanhemmat näkevät oman ja koulun roolin kuluttaja- ja talouskasvattajina. Alustavia tuloksia voit lukea täältä. Loppukeväästä ja alkukesästä haastattelimme myös 13–17-vuotiaita nuoria kuluttaja- ja talousasioista. Kysyimme heiltä arjen rahankäytöstä sekä kotoa ja koulusta saadusta kuluttaja- ja talouskasvatuksesta. Hankkeen tutkimusavustaja Annukka Rytky käyttää haastatteluja aineistona gradussaan, josta kuulette lisää myöhemmin. Kaikkien kevään aikana tehtyjen haastattelujen pohjalta pystymme huomioimaan opettajien, vanhempien ja nuorten toiveet hankkeen materiaalien tuottamisessa.

Hanke on ollut mukana myös kasvatustieteellisen tiedekunnan opintojaksoilla. Hanke muun muassa mahdollisti hedelmällisen yhteistyön Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa Kotitaloustaitojen syventäminen-opintojaksolla, jonka aikana opiskelijat pääsivät itse suunnittelemaan pedagogisia työkaluja kuluttajakasvatuksen tueksi. Myös talousosaamisen kurssilla tulevat opettajat ja kasvatusalan ammattilaiset pääsivät kuulemaan hankkeen työstä ja alustavista tuloksista.

Hankkeen tiimi on osallistunut ensimmäisen puoliskon aikana monenlaiseen yhteistyöhön. Yhteistyökumppanimme Kotitalousopettajien liitto ja Kilpailu- ja kuluttajavirasto ovat olleet tiiviisti mukana hankkeessa. Kotitalousopettajien liiton kautta olemme pystyneet viestimään hankkeen toiminnasta kotitalousopettajille koko Suomen laajuisesti. Olemme tehneet yhteistyötä Kilpailu- ja kuluttajaviraston oppimisen palveluiden tiimin kanssa ja saaneet heiltä arvokasta tukea ja palautetta materiaalien suunnitteluprosessissa. Lisäksi muun muassa Suomen Pankin talousosaamisen toimijaverkoston tilaisuudet ja kansainvälinen yhteistyö Kazakstanin asiantuntijadelegaation kanssa ovat rikastuttaneet kevättämme ja mahdollistaneet kiinnostavia keskusteluja kuluttaja- ja talouskasvatuksen merkityksestä eri näkökulmista.

Hankkeen toiminta jatkuu elokuussa vilkkaana. Kuluttaja- ja talousopetuksen materiaalipaketin ensimmäinen versio lähetetään kehittäjäyhteisön opettajille kommentoitavaksi kouluvuoden alussa. Samalla aloitamme kotitalousopettajille suunnatun kuluttaja- ja talouskasvatuksen oppaan tuottamisen. Materiaaleja muokataan kehittäjäyhteisön opettajien palautteen perusteella, ja valmiit materiaalit julkaistaan loppuvuodesta. Julkaisun jälkeen järjestämme kotitalousopettajille koulutusta kuluttaja- ja talousopetukseen ja materiaalien käyttöönottoon liittyen. Keräämme opettajilta myös palautetta materiaaleista julkaisun jälkeen.

Syksyn aikana kirjoitamme artikkelin, jossa hyödynnämme opettajien haastatteluja aineistona. Hanke on myös syksyllä vahvasti mukana kasvatustieteellisen tiedekunnan opintojaksoilla. Hankkeen alustavia tuloksia esitellään esimerkiksi opintonsa aloittavien opiskelijoiden johdantokurssilla. Järjestämme myös opetusharjoitteluun osallistuville opiskelijoille työpajoja ja keräämme heiltä palautetta materiaalikokonaisuudesta. Hankkeen tutkimusaineistojen ja materiaalien pohjalta tavoitteemme on kehittää myös talousosaamisen kurssia entistä vaikuttavammaksi.

Hankkeen tiimi toivottaa mukavaa kesää ja kiittää kaikkia tähän mennessä mukana olleita onnistuneesta yhteistyöstä!

Artikkelikuva: Pixabay