Kotitaloustieteilijät koolla maailmankonferenssissa Irlannissa: Tekoälyä, kuluttajakasvatusta ja kansainvälistä yhteistyötä

Kotitalousalan tutkijat, opettajat ja järjestöjen edustajat kokoontuivat Irlantiin keskustelemaan tutkimuksesta, oppimisesta sekä erilaisista käytännön toteutuksista ja kehittämishankkeista. Tapahtuma oli 25. IFHE (The International Federation for Home Economics) maailmankonferenssi, jonka teemana oli “Home Economics in a Time of Transformation: Bridging the Past – Charting the Future“. Konferenssin järjestäjänä toimi the National Centre of Excellence for Home Economics (St Angela’s College) ja se pidettiin Galwayn yliopistossa, joka tarjosi erinomaiset puitteet kansainväliselle yleisölle.

Hankkeellamme oli kaksi esitystä konferenssissa: Janne Poikolaisen esitys kuluttajakasvatuksesta (Topics and Teaching Methods in Consumer Education: Insights from Finnish Home Economics Teachers) ja Minna Aution esitys tekoälystä (Finnish Home Economics Teachers’ Encounter with AI). Osana kotitalousopettajien haastatteluja olemme selvittäneet, miten opettajat kokevat tekoälyn vaikuttavan työhönsä. Ilmiö on opettajille vielä melko tuore, mutta opettajilla on kokemuksia siitä, miten oppilaat käyttävät tekoälyä kirjallisissa tehtävissä. Opettajat myös itse voivat hyödyntää tekoälyä kuluttajakasvatuksen opetuksessa, kuten opettaja pohtii: ”Tulee itselläkin mieleen, et minä voisin tekoälyltä kysyä, et miten tätä kuluttaja-asiaa voitaisiin nyt käsitellä ja pyytää vielä se sitten englanniksi. Ehkä sieltä tulisikin ihan hyviä keskustelunaiheita tai projektiaiheita.

Poikolaisen esitys käsitteli kotitalousopettajien käytänteitä kuluttajataitojen opetuksessa. Hän nosti esiin rahankäytön taidot sekä aktiivisen kansalaisuuden. Siinä missä rahankäyttötaidot kohdistuvat säästämisen, laskujen maksamisen ja hintavertailun oppimiseen, aktiivinen kansalaisuus huomioi myös kestävän kulutuksen, kuten energian ja veden säästämisen sekä ruokahävikin estäminen (myös Sekki ym. 2022). Näin kuluttajakasvatus kattaa rahatalouden opetusta laajemmin kulutuksen ilmiöitä, kuten kuluttajakasvatuksen pioneeri Sue McGregor (2018) on tuonut esiin.

Myös kollegamme tutkivat samoja teemoja. Väitöskirjatutkija Heike Müllerin (Technische Universität Berlin) esitys “Consumer Education as part of Home Economics or cross-curricular theme: Teacher professionalization makes the difference” tarkasteli saksalaisten koulujen kuluttajakasvatuksen opetusta. Hän toi esiin, että vaikka kuluttajakasvatus sisältyy monien oppiaineiden tavoitteisiin, sen toteutuksesta vastaavat pääasiallisesti kotitalousopettajat. Kotitalousopettajat käyttävät myös kuluttajataitojen opetuksessa monipuolisempia opetusmenetelmiä (vrt. Pollari ym. 2022) kuin matematiikan, maantieteen ja biologian opettajat. Saksalaiset kotitalousopettajat hyödyntävät muun muassa videoita, roolipelejä, tapaustutkimusta sekä tuotteiden ja palveluiden testaamista.

Myös käytännön talousosaamista edistävät kansalaisjärjestöt osallistuivat konferenssiin. Marttaliiton Kati-Erika Timperi tarkasteli esityksessään “Improving Young People’s Financial Literacy with Functional Ways” sitä, kuinka liitto edistää nuorten talouslukutaitoa käytännön ruoanlaiton ja kuluttajataitojen oppimisen kautta (ks. Sekki ym. 2020).

Konferenssi tarjosi tilaisuuden luoda uusia ja vahvistaa jo olemassa olevia yhteistyöverkostoja. Se edisti omien tutkimustulosten selkeyttämistä ja korosti kollegoiden kanssa käydyn kansainvälisen ja tieteellisen keskustelun tärkeyttä.

Kirjoittaja: Minna Autio

Lähteet

McGregor, S. L. (2018). Status of consumer education and financial education in Canada (2016). Canadian Journal of Education/Revue canadienne de l’éducation, 41(2), 601–632. https://www.proquest.com/docview/2076261675/fulltextPDF/72AC4A5550D24B7CPQ/1?accountid=11365&sourcetype=Scholarly%20Journals

Pollari, M., Hokkanen, J., Eronen, L., Reijonen, H., Murphy, J., Autio, M., & Elorinne, A.-L. (2022). Perusopetuksen opettajat ruokakasvattajina – kohti kestävää ruokakäyttäytymistä edistäviä opetusmenetelmiä. Ainedidaktiikka 5(3), 5–27. https://doi.org/10.23988/ad.111284