Tietosuojavaltuutettu ja opinnäytteet

Tietosuojavaltuutetun toimisto on julkaissut koosteen korkeakoulujen opinnäytteisiin liittyvistä tietosuoja- ja tekijänoikeuskysymyksistä. Teksti on ladattavissa verkosta:

Opinnäytetyöt ja tietosuoja (päivitetty 27.7.2010)

Mitään uusia mullistavia näkökulmia ei ole tarjolla, ja linjaukset ovat tietysti joiltakin osin toisenlaisia kuin toivoisi, mutta teksti on joka tapauksessa tapauksessa mielenkiintoista ja osin vähän hämmentävääkin luettavaa esim. kaikille opinnäytteiden verkkojulkaisemisen parissa työskenteleville.

Henkilökohtaisesti olin erityisen hämmentynyt siitä, miten tekstissä suhtauduttiin opinnäytetöitä koskevien listausten julkaisemiseen. Nihkeä suhtautuminen esim. opinnäytteiden arvosanojen julkaisemiseen ei ole yllätys, mutta toisaalta tekstissä tuomitaan myös opinnäytteiden listausten pysyvä esilläpito organisaation verkkosivuilla, eivätkä ne ainakaan saisi olla haettavissa tekijän nimellä (niin kuin tämä muka
olisi jotenkin estettävissä!).

Toisaalta, tekstin kirjastoja koskevassa osiossa kirjastoille annetaan kuitenkin oikeus “muodostaa pysyvä luettelo valmistuneista opinnäytetöistä ja niiden tekijöistä”. Perusteluna mainitaan se, että kirjastoilla on kirjastolain säädösten perusteella oikeus käsitellä kirjastoluetteloihin sisällytettäviä henkilötietoja. Opinnäytetöitä koskevan tiedon saatavuuden merkityksestä tieteelliselle tutkimukselle tai opetukselle ei tekstissä sen sijaan mainita mitään.

Opinnäytetöiden verkkojulkaisemiseen liittyvien tekijänoikeuskysymysten osalta tietosuojavaltuutetun toimisto korostaa aivan oikein sitä, että julkaisemisen täytyy perustua tekijän kanssa solmittavaan sopimukseen. Toisaalta opinnäytetiivistelmien julkaisemiseen tekstissä ei oteta kantaa. En ole totta puhuen varma haluammeko edes tietää tätä kantaa: tiivistelmiä julkaisevien palveluiden osalta oletuksena on näet yleensä ollut, että tiivistelmät ovat osa opinnäytteen kuvailutietoja, eikä niiden julkaiseminen edellytä erillistä lupabyrokratiaa.

3 thoughts on “Tietosuojavaltuutettu ja opinnäytteet

1. Kiitos linkistä. Tietosuojavaltuutetun tuotokset ovat aina mielenkiintoista luettavaa. Poimit kaiken oleellisen jo postaukseesi, jään vaan miettimään onko kirjankustantajilla oikeutta esittää menneiden vuosien julkaisulistoja?

2. Tuntuisi siltä, että nämä tietosuojavaltuutetut elävät jossain ihan omissa maailmoissaan. Tässähän juuri (josta Kaisa kirjoitti Agricolassa) kumottiin tietosuojalautakunnan edellinen aivan käsittämätön päätös muistomerkkien muodostamasta uhasta yksityisyydelle, josta kirjoittelin 2006:
    “Tietosuojavaltuutettu tuntuu olevan huolissaan julkisilla paikoilla olevien muistomerkkien muodostamasta uhasta ihmisten yksityisyydelle. Jo aiemmin tietosuojavaltuutettu on vaatinut kansalaissodassa kuolleiden punaisten muistoksi pystytettyjen hautamuistomerkkien kuvista poistettavaksi nimet.”
    Tämän idioottimaisuuden siis hallinto-oikeus kumosi: Hautakivet ja muistomerkit: uhka yksityisyydelle?

Mutta pistetäänkö nyt sitten kallispalkkaiset lakimiehet tätäkin ukaasia selvittämään? On kyllä hyvin outoa, jos nyt esim yliopistoissa tehtyä tutkimusta jouduttaisiin nyt sitten pimittämään yleisöltä ja muilta tiedon tarvitsijoilta.

Pahinta lienee se, että nyt sitten tyypilliseen suomalaiseen hallintoalamaisuustyyliin kaikki, joita asia vähänkään koskee alkavat paniikissa poistamaan opinnäytetöiden luetteloita netistä. Ettei me vaan rikottaisi lakia! Mikä johtaakin sitten esim siihen, että vaikkapa gradujen ohjaajien työ entisestään vaikeutuu. Voi tätä pykälänpökkijöiden tolkuttomuutta ja virkamiesten matelevaa alamaisuutta!

3. Tuon ohjeen päivitys näyttää rajoittuvan vain pariin viittaukseen Tietosuojavaltuutetuun esitteisiin. Tekstisisällöltään se on sama dokumentti kuin jo vuonna 2004 julkaistu ja ilmeisesti korkeakouluissa tällä välin jo tarkkaan luettu paperi. Toisin sanoen ei taida aiheuttaa muutostarvetta käytäntöihin.

Tuo vanhakin versio näyttää olevan vielä netissä:

Comments are closed.