TamPub, Aaltodoc ja muita julkaisuarkistouutisia

Suomalaisten julkaisuarkistojen kehitys jatkuu dynaamisena: juhannusviikolla avataan/avattiin peräti kaksi uutta julkaisuarkistoinstanssia.

Järjestimme viime viikolla julkaisuarkistoväelle suunnatun iltapäiväseminaarin. Paikan päälle Kansalliskirjaston Vallilan tiloihin kokoontui yli 40 osallistujaa eri puolilta Suomea, ja lisäksi etäseurannan kautta mukana oli liki saman verran väkeä. Tilaisuus oli tavallaan jatkoa aiemmille noin puolen vuoden välein järjestetyille julkaisuarkistotapaamisille, mutta olemme kuitenkin viime aikoina siirtyneet kehittäjille suunnatuista vapaamuotoisista pyöreän pöydän tapaamisista selkeästi kohti strukturoidumpaa seminaariformaattia, mikä toimii Adobe Connect -yhteyden kautta huomattavasti luontevammin.

Tällä kertaa neljään tuntiin oli (avauspuheenvuoro mukaanlukien) ahdettu peräti yhdeksän esitystä, joissa käsiteltiin mm. tieteellisten julkaisujen rinnakkaistallennusta, tutkimusdatan tallennukseen liittyviä haasteita ja julkaisuarkistojen integrointia muihin järjestelmiin. Seminaarin järjestäjänä ei voi olla kuin kiitollinen siitä, että saimme näinkin lyhyellä varoitusajalla mukaan näin monta ajankohtaista ja kiinnostavaa esitystä. Esitysmateriaalit on nyt tallennettu Doriaan, ja myös videoidut esitykset (ks. seminaarin ohjelma) ovat katsottavissa verkossa.

Kirjoitin jo toissaviikolla ilmestyneessä Tietolinja-lehdessä Kansalliskirjaston tuottamien julkaisuarkistopalveluiden ajankohtaisista kuulumisista. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisuarkisto Julkari on nyt ollut julkisessa käytössä vähän yli kuukauden. Seuraava julkistus onkin sitten tänään, kun Tampereen yliopiston uuden julkaisuarkiston, TamPubin, ensimmäinen vaihe avataan.

TamPub on Kansalliskirjaston infrastruktuurin varaan rakennettu DSpace-julkaisuarkisto, joka korvaa alkuvaiheessa ainoastaan Tampereen yliopiston omia sarjajulkaisuja ja rinnakkaistallennetuja julkaisuja sisältäneen vanhan TamPubin. Vanhan palvelun osoite säilyy, eli uuden palvelun pitäisi tulla DNS-muutoksen myötä näkyville vanhassa osoitteessa tämän päivän kuluessa (toistaiseksi täällä HY:n verkossakin näkyy vielä vanha palvelu!). Tampereen yliopiston laajat opinnäytekokoelmat integroidaan samaan kokonaisuuteen myöhemmin.

TamPubin lisäksi Suomessa on tällä viikolla avattu toinenkin uusi DSpace-julkaisuarkisto, sillä Aalto-yliopisto julkisti eilen oman, jo jonkin aikaa odotetun Aaltodoc-julkaisuarkistonsa. Tähän astihan Aallon aineistot ovat olleet vielä vanhojen organisaatioiden peruina hajallaan useissa eri palveluissa. Julkarin ja TamPubin tavoin Aaltodoc sisältää alkuvaiheessa vain osan sinne suunnitelluista aineistoista: tiettävästi takautuvia aineistoja tulee vähitellen saataville lisää loppuvuoden aikana.

Kokosin puolentoista vuoden tauon jälkeen hieman tilastoja suomalaisten julkaisuarkistojen sisällöstä: lukujen pohjalta tekemäni kuviot löytyvät viime viikon seminaarin avauspuheenvuoron kalvoista. Vapaasti käytettävän kokotekstiaineiston määrä on lisääntynyt tammikuusta 2011 kesäkuuhun 2012 noin 53% (79.000 -> 121.000 tietuetta), eli kasvu on ollut edelleen nopeaa. Opinnäytteitä on edelleen selkeä enemmistö aineistoista (n. 65%), mutta myös rinnakkaistallennettujen julkaisujen suhteellinen osuus on kasvanut, vaikka se on edelleen varsin pieni (n. 2%).