Finnisch

Suomeksi

FI-DACH-tutkimusverkosto

FI-DACH on kansainvälinen tutkimusverkosto, jonka tarkoituksena on syventää ja laajentaa Suomen ja saksankielisten maiden (Saksan, Itävallan ja Sveitsin) välisten kulttuurisuhteiden tutkimusta. Tavoitteena on tutkimuksen keinoin lisätä maiden välisten menneiden ja nykyisten kulttuurisuhteiden tunnettuutta.

Tutkimusyhteistyö painottuu kielten, kirjallisuuden ja kääntämisen kautta tapahtuviin kulttuurisiin kontakteihin sekä kulttuuristen representaatioiden tutkimukseen. Pyrkimyksenä on avata uusia näkökulmia Suomen ja saksankielisten maiden väliseen kulttuuriseen vuorovaikutukseen. Toiminta pyrkii innostamaan saksan kielen opiskeluun Suomessa ja suomen kielen opiskeluun saksankielisissä maissa.

FI-DACH-tutkimusverkosto, joka perustettiin vuonna 2019, järjestää joka toinen vuosi kansainvälisen symposiumin, jonka pitopaikkana on kukin kohdemaa vuorollaan.

Kontaktihenkilöt:

• Marja Järventausta, Prof. em. (Fennistik, Universität zu Köln), marja.jarventausta[at]uni-koeln.de
  • Leena Kolehmainen, Prof. (Germanische Philologie, Universität Helsinki), leena.kolehmainen[at]helsinki.fi
  • Pekka Kujamäki, Prof. (Translationswissenschaft, Karl-Franzens-Universität Graz), pekka.kujamaeki[at]uni-graz.at
  • Marko Pantermöller, Prof. (Fennistik, Universität Greifswald), panter[at]uni-greifswald.de