Kategoriat

Tietokantoja ja lisää tietokantoja!

Hei, se on taas aika tehdä päivityksiä tänne suuntaan!

Kolmannella kurssikerralla tuli taas paljon uutta asiaa, jotka tulisi sisäistää. Harjoittelimme erilaisten tietokantojen yhdistelyä. Kun saadaan yhdisteltyä kaikki tiedot samaan tietokantaan, voidaan niiden avulla tuottaa uutta tietoa sekä aineistoa, jota tarkastella.

Tunnilla oli nopea tahti, kuten aina, mutta tunsin oppivani jotain. Karu totuus paljastui itsenäisen tehtävän alkaessa: Pääkoppa tuntui tyhjälle. Mutta saimme vieruskaverini Jennan kanssa yhdisteltyä tietokannat ja parsittua tulvaindeksi- kartan kasaan. Lopputulos näkyy kuvassa 1. Kuvassa näkyy, kuinka tulva- alueet sijoittuvat rannikko- alueille länsi-, lounais- ja etelä- Suomeen. Myös aivan pohjoisemmassa Lapissa on tulvahuippuja.

Kuva 1. Tulvaindeksi- kartta, jossa näkyy tulville herkät alueet Suomessa.

Olenko karttaan tyytyväinen? No, en täysin. Kun tarkastelen karttaa näin jälkikäteen, voisin tehdä luokkajaot pienemmiksi. Nyt luokkajaon ollessa suurempi, tulva- alueet ovat pirstoutuneet pieniksi palasiksi, eli toisin sanoen, isompien luokkajakojen kanssa olisi karttaa nopeampi ja helpompi lukea. Lisäksi vasemmanpuoleinen valkoinen kaistale on pieni esteettinen haitta.

Värien kanssa oli lisäksi ongelmia: Olisin halunnut kuvata tulva- alueita sinisellä, mutta en onnistunut siinä, koska joet ja järvet olivat sinisinä. Lopputuloksesta olisi tullut liian sekava. Lisäksi, olisin halunnut meri- alueet sinisiksi, mutta aineistossa oli kuvattuna maa- ja merialueet samassa kannassa. jolloin niitä ei pystynyt erottelemaan.

Karttaan olisi pitänyt saada sisällettyä Järvisyys- diagrammi, mutta en saanut sitä tehtyä, toisinkuin Tatu tekstissään ”Korjailua, paikkailua ja valumista”.

Kuva 2. Järvisyys- diagrammi, tehty Excel:ssä.

Päädyin kumminkin liittämään edes Excel- tiedoston diagrammeista (Kuva 2). Luettavuuden kannalta ei kumminkaan excel- tiedosto ole hyvä: Molempia, sekä karttaa ja diagrammeja, ei saa samaan aikaan auki. Lisäksi, excelin diagrammit eivät suoraan kerro sijaintia, vaan ne pitää osata itse sijoittaa Suomen kartalle.

Lähteet

Jentze, Tatu. MAA202- Tatu- Blogi. Korjailua, paikkailua ja valumista. https://blogs.helsinki.fi/jentze/                    (Luettu 6.2.23)