Viimeinen kurssikerta

Tämän kurssikerran kartat ovat tehty itse valittujen aineistojen avulla. Lisäksi niissä esitetään asioita, joita halusin tutkia. Aineistojen valinta Helsinki Reagion Infosharesta oli vaikeaa, koska mikään ei oikein tuntunut kiinnostavan. Päädyin kuitenkin lopulta tutkimaan liikennettä ja onnettomuuksia, koska niiden välillä olisi varmasti joitakin yhteyksiä.

Kuva 1 – Onnettomuudet ja suojatiet

Halusin vähän testailla opittuja taitoja, joten valitsin tieverkostotietokannasta pyörätiet, joiden ympärille join bufferin, jotta voisin tarkastella Helsingin liikenneturvallisuuskyselyssä ilmenneitä onnettomuuksia tai läheltä piti -tilanteita 25 metrin säteellä suojateistä.

Lisäksi tein ensimmäiselle kartalle kaveriksi toisen, josta ilmenee prosentuaalinen Helsingin seudun väestömäärä, jotta ensimmäisen kartan tummempia alueita voi verrata väkilukuun, koska suuremman väkimäärän alueella voi olettaa tapahtuvan enemmän onnettomuuksia muutenkin.

Kartasta voipi tulkita, että surin määrä onnettomuuksia tapahtuu kantakaupungin- ja oikeastaan jopa metroradan alueella. Vaikuttaako metroliikenne onnettomuuksiin suojateiden läheisyydessä? Voisin kuvitella ihmisten tulevan metrotunneleista kuin peurojen ajovaloihin. Pitäisikö metrotunneleihin asentaa suojatiet ja liikennevalot, jotta avaruustunnelimainen vaikutelma kaikkoaisi? Tarkastellaan toista karttaa, jotta voidaan määritellä, kuinka pitkälti tämä liittyy väestöntiheyteen Helsingissä.

Liikenneonnettomuudet tai läheltä piti -tilanteet Helsingin seudun alueella 25 metrin etäisyydeltä suojateistä (2020)

 

Kuva 2 – Helsingin seudun alueiden suhteutetut asukasmäärät prosentteina

No tästä kartasta huomaakin, että tummemmalla väriskaalalla on samoja alueita, eli onnettomuuksien ja läheltä piti -tilanteiden voi ainakin olettaa liittyvän alueen väkimäärään. Laajasalo on tällä kartalla kuitenkin esimerkki yhdestä alueesta, jolla väestön määrästä huolimatta, suojatiet ovat suhteellisen turvallisia. Tähän olisi vielä ollut hauska lisätä koropleettikartta, kuten Iina Kiikeri teki blogissaan, mutta olin sen verran tyytyväinen temppuiluuni, että nämä saivat nyt riittää. Eiköhän niitä karttoja tule väsättyä tulevaisuudessakin ihan tarpeeksi. Sen verran hauskaa tämä on ajoittain ollut.

Helsingin seudun alueiden suhteutetut asukasmäärät (%)

Lopuksi:

Olen täysin samaa mieltä Lucas Yonin kanssa siitä, että “Moni seikka (kuten esim. kohteiden valitseminen tietyn ominaisuuden mukaan) helpottuu, kun osaa ideoida järkeviä yhtälöitä ja hahmottaa mitä aineistojen luvut kertovat.”. Koen samanlaista ihmetystä siitä, kuinka dataa on ihan valtavasti ja valtavan helposti saatavilla. Tämä BigDatan paljous toki saa miettimään, kuinka paikkansapitävää tämä kaikki on. Tästä myös ihan tosielämän esimerkki:

Sain tänään töissä puhelun Tilastokeskukselta, jossa kyseltiin työpaikkani eri toimipisteiden työntekijöistä ja heidän lukumääristä (muistaakseni kyseessä oli toimipaikkarakenne ja henkilöstötiedustelukysely). Tämä oli jo kolmas kerta, kun Tilastokeskus oli ottanut meihin yhteyttä, sillä aikaisemmilla kerroilla viesti ei ollut mennyt perille.

Näinkin suuren yrityksen tiedot olisivat vain voineet jäädä välistä, jos en olisi kyselyihin vastannut. Sain tietää asiakaspalvelijalta, että usein yritykset kieltäytyvät vastaamasta näihin “pakollisiin” kyselyihin, kun kerroin fanittavani Tilastokeskuksen työpanosta maantieteen opintojeni takia. Tässä on siis mahdollisuutta virhemarginaaliin monella tasolla, vaikka lähde olisi kuinka luotettava.

GIM2 odottaen – Tatu

Viittaukset:

Kiikeri, I. (08. 03 2023). Viimeinen viikko! Noudettu osoitteesta Iinan QGIS Blogi: https://blogs.helsinki.fi/iinakiik/

Yoni, L. (03. 03 2023). Viikko 7: Paluu omiin juuriin ja kohti uusia horisontteja. Noudettu osoitteesta Lucaksen ensiaskeleet kohti GIS-velhoutta: https://blogs.helsinki.fi/luberger/2023/03/03/paluu-omiin-juuriin-ja-kohti-uusia-horisontteja/

 

Ei uskoisi, että teen sijaisuuksia kouluihin – Kartat x 3

Tämän viikon blogitehtävä oli tehdä karttoja hasardeista, joita voisi käyttää asian opetuksessa. Teen itse sijaisuuksia kouluissa (lähinnä kielten opettajana), joten yläasteikäisten ja lukiolaisten keskittymiskyky tai lähinnä sen puute on tullut tutuksi. Tuotokseni ovat tällä(kin) viikolla laadultaan vaihtelevia, mutta otin opikseni, ja yritän olla toistamatta virheitäni.

Kartta 1 – Meteoriitit

Kuvan 1 kartassa havainnollistan yli 1 kg painavia Oseanian alueelle pudonneita meteoriitteja vuoden 2000 jälkeen. Kartta on mielestäni havainnollistava ja mieleenpainuva, sillä olen merkinnyt meteoriittien putoamiskohtia räjähdyssymbolilla. Ainoa opetusta vaikeuttava piirre saattaisi olla sen nimi, joka on varsin pitkä ja siten saattaa olla hämmentävä. Toki maantieteen opettajan näkökulmasta kartasta, kuten kaikista tämän tehtävän aikana tekemistäni kartoista puuttuu mittakaava, jota ei saanut ilmeisesti karttapohjan takia. Tähän olisi voinut vielä lisätä meteoriittien putoamisvuodet, koska kohteita on niin vähän.

Turkka Häkkinen tuo blogissaan loistavan pointin, jonka voisi tämänkin kartan suhteen tuoda esille oppitunnilla: “Tosiasiassa meteoriittien törmäykset eivät noudata tällaista kuviota, vaan kyseisillä rikkaammilla ja paremmin tutkituilla alueilla on yksinkertaisesti tehty onnistuneemmin työtä meteoriittien löytämiseksi.”.  Tässä Häkkisen huomiota voisi käyttää hyödyksi siten, että vaikka Oseanian kehittyvillä alueilla, kuten Papua-Uusi Guineassa ei ole kartan mukaan yhtäkään havaintoa, ja kehittyneessä Australiassa on monta, ero voi johtua siitä, että Australiassa on tehty onnistuneemmin työtä meteoriittien löytämiseksi.

Kuva 1 – Yli 1kg painoiset Oseanian alueelle pudonneet meteoriitit vuodesta 2000 alkaen

 

Kartta 2 – Tulivuoret

Kuvan 2 kartassa havainnollistan tulivuorten esiintymistä maailmalla. Opiskelijoiden ei mielestäni tarvitse tietää, missä yksittäiset tulivuoret esiintyvät, vaan ymmärtää kokonaiskuvallisesti, millä alueilla ja miksi tulivuoret sijaitsevat. Kartta rohkaisee muistamaan alueita, sillä yksittäisten tulivuorten ilmeneminen kartalla saattaa aiheuttaa liikaa hämmennystä ja painetta niiden ulkoa opettelemisesta. Tästä kartasta huomaa mielestäni hyvin alueet, joilla vulkaaninen toiminta on aktiivista. Tämän kartan tukena voisi olla kartta litosfäärilaattojen rajoista, jotta opiskelijat ymmärtäisivät tulivuorten ja litosfäärilaattojen yhteyden. Kartallani voisi siis opettaa litosfäärilaatoista.

Kartan puutteet liittyvät pitkälti siihen, että punainen väri on lähellä pohjakartan keltaista, joten jos pohjakartta olisi ollut esimerkiksi mustavalkoinen, punainen väri olisi esiintynyt selkeämmin.

Kuva 2- Tulivuorten esiintyminen maailmalla

World in maps -sivustolta löytyy kartta maapallon tulivuorista, jossa tulivuoret on merkitty yksittäin. Kartasta huomaa samat piirteet ja muodot, mutta osa tulivuorista menee päällekkäin, jolloin määrää on hankala hahmottaa. Omassa kartassani tulivuorten määrän ollessa alueella suuri, alueen punainen näkyy intensiivisemmin. Nämä kaksi karttaa sopisivat hyvin oppitunnille parivaljakkona.

 

Kartta 3 – Maanjäristykset

Kuvan 3 kartassa kuvaan maanjäristyksien voimakkuuksia vuodesta 1898–2012. En tiedä, mitä kartan legendalle on käynyt, ja miksi sen päällä on jotain mustia palkkeja, mutta tämä oli muutenkin huonoin kartta, jonka tein. Tarkoitus oli hyödyntää interpolointia , jotta opiskelijat olisivat voineet havaita, millä alueilla voimakkaimmat maanjäristykset ilmenevät, mutta pelkäänpä pahoin, että koko kartta on aikamoinen sotku. Kartta on vaikeasti luettava, mutta värit ovat nättejä, joten ehkäpä kartta voisi kiinnittää opiskelijoiden huomion näyttävyydellään. Testailin liikaa blend modeja selkeästi.

Maanjäristyspikselit toki erottuvat jollain tavoilla, mutta ne sekoittuvat muuhun karttaan.

Kuva 3 – Maanjäristysten voimakkuus 1898-2012

 

Viittaukset

Häkkinen, T. (26. 02 2023). MAA202-kurssin kuudes harjoituskerta, sen tehtävät ja blogikirjoitus. Noudettu osoitteesta TURKKAHA’S BLOG: https://blogs.helsinki.fi/turkkaha/

World in Maps. (ei pvm). Volcanoes world map. Haettu 27. 02 2023 osoitteesta World in Maps: https://worldinmaps.com/geography-and-geology/volcanoes/

 

Itsenäistehtäviä olevinaan

Itsenäistehtävä 1

Malmin lentokenttä

Malmin lentokenttä on tuttu lapsuudesta; siellä on tullut hiihdettyä, juostua ja pyöräiltyä. Tutkitaan kuitenkin sen lentokentän ja alueen asukkaiden suhdetta. Bufferityökalu, select by location ja tilastot -paneeli auttoivat näiden selvittämisessä.

Kuinka monta ihmistä asui Malmin lentokentän pahimmalla melualueella sen vielä toimiessa, jos mukaan lasketaan kaikki asukkaat 2 km säteellä kentästä? 58155 ihmistä.
Entä 1 km säteellä asuvat? 8903 ihmistä.
Kuinka moni 1 km etäisyydellä olevista rakennuksista on rakennettu alueelle Malmin lentokentän käyttöönoton jälkeen? 739 rakennusta.
Kuinka paljon noissa taloissa asuu asukkaita? 8658 asukasta.

 

Helsinki-Vantaa

Tässä pääosin samoja työkaluja. Pääsin toki myös piirtämään uutta kiitorataa tiedostoon.

Tutki kuinka monta asukasta asuu Helsinki-Vantaan lentokentän välittömässä läheisyydessä, etäisyys kiitoratoihin linnuntietä alle 2 km 11751 asukasta.
Tutki kuinka prosenttia edellisen kohdan asukkaista asuu Helsinki-Vantaa lentokentän pahimmalla melualueella (65dB)? 0.14 %
Kuinka monta ihmistä asuu vähintään 55dB melualueella? 653 ihmistä.
Kuinka monen ihmisen elämää vähintään 60dB lentomelu haittaisi Tikkurilassa, mikäli saapuva liikenne käännettäisiin jälleen laskeutumaan poikkeuksellisesta suunnasta? 26679 ihmisen elämää.

 

Asemat

Tässäkin oli ihan samoja juttuja. Uusien tasojen luominen valittujen kohteiden perusteella on kyllä ehdoton lemppariasia tällä hetkellä. Helpottaa käsittelyä ja tietojen tarkastelua.

Kuinka monta asukasta asuu kartan alueella alle 500 m päässä lähimmästä juna-, tai metroasemasta? 111765 asukasta.
Kuinka monta prosenttia kaikista alueen asukkaista asuu alle 500 m päässä asemasta? 21.7 %
Kuinka monta prosenttia a-kohdan ihmisistä oli työikäisiä (15–64 v)? 67.6 %

 

Itsenäistehtävä 2

Tässä tehtävässä laskin kouluikäisiksi kaikki 7–16-vuotiaat

Kuinka monta prosenttia tämän tehtävän alueen asukkaista asuu taajamissa? 96.1 %
Kuinka monta kouluikäistä asuu taajamien ulkopuolella? 1246 kouluikäistä.
Kuinka monta prosenttia luku on kaikista kouluikäisistä? 5.4 %
Kuinka monella alueella ulkomaalaisten osuus on yli 10 %, 56 alueella
entä 20 % 21 alueella
tai 30 %? 14 alueella

 

Itsenäistehtävä 5 – Putkiremontit

Valitsin ensin kaikki kohteet, jonka jälkeen valitsin kohteita arvon avulla. Valitsin kaikki rakennetut ennen 1956 ja de-selectasin ne valinnasta. Tämän jälkeen tein saman kaikilla vuoden 1970 jälkeen rakennetuista rakennuksista. Lopulta oli valinta kaikista rakennuksista vuosilta 1965–1970, josta tein oman tasonsa.

Tilastot-paneelin avulla pystyin tarkastelemaan yhteismäärän. Sitten käytin taas select by value-työkalua, jolla valitsin kaikki kohteet, joiden KATAKER-arvo oli 39. Tilastot -paneelista saa näytettyä vain valitut kohteet, jolloin sain katsottua kerrostalojen lukumäärän. Näistä taas uusi taso, jotta voidaan tarkastella tietoja helpommin, varsinkin kun teen kotikoneella, joka ei pyöritä näitä yhtä helposti, kuin GIS-luokassa.

Kuinka monta asuinrakennusta Helsingissä on rakennettu vuosina 1965–1970? 6286 rakennusta.
Kuinka moni niistä on kerrostalo? 1206
Kuinka monen kerrostalossa asuvan ihmisen elämää putkiremontit ovat haitanneet tai tulevat lähivuosina haittaamaan Pääkaupunkiseudulla? 65206 ihmisen elämää.
Entä remontoitavien asuntojen lukumäärä kerrostaloissa? 39002 kappaletta.

 

Jälleen kerran tilastot-paneelia käyttäen valitsin ASYHT, jonka avulla saatiin asunnoissa asuvien ihmisten määrä, joka on 65206 henkilöä. Remontoitavien asuntojen lukumäärän sai samalla tavalla.

 

Tulevien putkiremonttien osuudet pääkaupunkiseudulla (%)

 

 

Blogitehtävä

Itsenäistehtävien vaikeusaste oli henk.koht. ihan ok. Suurelta osin käytettiin samoja temppuja eri datan kanssa. Tehtävien aikana tajusin, että select by value -työkalun monimuotoisuus ja taipuvaisuus yhdistettynä uuden tason luomiseen valituista kohteista oli ihan super jees. Muutkin select -työkalut, kuten select by location onnistuu hyvin, ja niitä tuli käytettyä erityisesti ensimmäisessä itsenäistehtävässä, kun haluttiin hyödyntää buffereita.

Eniten hankaluuksia minulle tuottaa kaikki liittämiseen liittyvä. Menen usein sekaisin tasoista ja varsinkin jos samalla suoritetaan laskutoimituksia, hommien ymmärtämisessä menee hetki. Osaan kyllä tehdä ohjeiden mukaan, mutta en ole soveltamisessa samalla tasolla, kuin valitsemistyökalujen kanssa. Täytyy vähän tsempata ja opetella, sillä joen että liittämiseen ja valitsemiseen liittyvät työkalut ovat kaikista keskeisimpiä työkaluja QGississä. Laskentataulukosta en ala edes puhumaan sen enempää. Totean vain, että on hämmentävä kapine. Tullaan treenaamaan.

Puskurivyöhykkeitä eli buffereita voi käyttää ihan oman luovuuden mukaan. Tunnilla niitä käytettiin melusaasteen ja saavutettavuuden mittaamiseen, mutta niillä voisi esimerkiksi tutkia, kuinka tiheästi jollakin alueella asutaan. Tekemällä bufferit rakennusten ympärille, voidaan selvittää, kuinka moni bufferi risteää toisten rakennusten kanssa. Puskurityökalu oli erittäin oiva työkalu select by locationin kaveriksi.

Olen Tyyne Turusen blogitekstistä samaa mieltä omalta osaltani, että “QGIS on hyvin monipuolinen, mutta sen monipuolisuuden hyödyntäminen vaatii reilusti osaamista – jota minulla ei vielä ihan ole.”

Viittaukset:

Turunen, T. (15. 02 2023). 5. harjoitus 15.2.2023. Noudettu osoitteesta TTYYNE’S BLOG: https://blogs.helsinki.fi/ttyyne/2023/02/15/5-harjoitus/

Viikko 4 – Ruudun takaa

Alkuun ja kurssikerralla

Kurssikerta alkoi mukavasti, sillä olin edellisestä kerrasta oppinut, että kannattaa lukea tehtävien ohjeita etukäteen, jotta pystyy ymmärtämään ja mahdollisesti toimimaan omatoimisesti muita edellä, jotta saa parhaan oppimiskokemuksen oivallusten kautta. Riskinä viime kurssikerroilta on ollut liika riippuvaisuus luennoitsijasta, jolloin hypätessä itse ohjaksiin on joutunut lukemaan ohjeet huolella uudestaan.

Tarkastelimme Helsingin seudun asukastiheyttä tekemällä erittäin helposti tulkittavan ja suoraviivaisen kartan (Kuva 1). Lukemalla ohjeet etukäteen, opin vihdoin join toiminnon kunnolla. Myös select by features -toiminto vaikuttaa erittäin kätevältä. Sitä tullaan varmasti käyttämään myös uudestaan.

Kuva 1 – Helsingin seudun asukastiheys (2016)

Tehtävät

Blogia varten tein samaan tyyliin ruututeemakartan, jolla halusin tutkia Helsingin seudun alueiden rakennusten rakennusvuosia. Kokeilin kahta vaihtoehtoa: sellaista, jossa ruutukoko oli 2 neliökilometriä, sekä kuvan 2 kartta, jossa ruutukoko on 1 neliökilometri. Jälkeen päin ajatellen, olisin voinut tehdä kolmannen kartan, jossa ruutukoko olisi vielä pienempi, jotta erottelu kartalla olisi vielä selkeämpi. Olen karttaani ja sen luettavuuteen kuitenkin tyytyväinen, sillä valitsemani aineiston muuttuja olisi ollut joka tapauksessa sekava visualisoida. Lisäksi tuntuu, että kartta kartalta kehityn!

Kuva 2 – Helsingin seudun asuinrakennusten rakennusvuosien keskiarvot neliökilometrillä

 

Tekemästäni kartasta ilmenee, kuinka tummemmat värit edustavat vanhempien rakennusten alueita, kun taas vaaleammat ovat tuoreemmin rakennettuja. Etelä-Helsingin alueet, kuten Ullanlinna ja Kruununhaka ovat selkeästi tummempia, vuosina 1800–1847 rakennettuja. Yksittäiset ruudut, joissa kaikkein vanhimmat rakennukset ilmenevät, vaikuttaisivat olevan Laajasalossa, sekä kartan koillisosassa, Vantaalla.

Keskustan vanhojen rakennusten alueita reunustaa uudempien alueiden vyöhyke, kunnes kauemmas keskustassa tulee vanhempien rakennusten keskittymiä. Syy tähän voisi johtua esimerkiksi siitä, että kaupungit tai kaupunginosat ovat kasvaneet yhteen, jolloin niiden välissä on kaikista uusimmat alueet.

Muutoin vaaleat alueet sijaitsevat alueen laitamilla, kuten esimerkiksi Itä-Helsingin ja Vantaan rannikoilla, jonne on rakennettu kokonaisia kaupunginosia kerralla. Helsingin keskustan läheisyydestä erottuu valkoisena Kalasataman uudisrakennusalue.

Kun karttaa katsoo hieman kauempaa, voi huomata koillis-luode-suuntaisen uusien rakennusten viivan, kun taas luoteesta kaakkoon kulkee vanhojen rakennusten viiva.

 

Tarkastelin vaihtoehtoja, joissa luokkia olisi enemmän, jotta alueelliset eroavaisuudet erottuisivat tarkemmin, mutta tulin siihen päätökseen, että liian moni luokka olisi tehnyt valmiiksi jo sekavasta kartasta sekavamman.

Mielestäni informatiivisuuden lisäämiseksi lukijalle karttaan tulisi lisätä vähintään alueiden nimet, jotta ruutujen alta pystyy hahmottamaan, missä päin Helsingin seutua liikutaan. Lisäksi ruudut olisivat voineet olla pienempiä, ja värivalinta ehkäpä sellainen, joka vaihtuu yhdestä väristä toiseen, siten että valkoinen on välissä, sillä nyt tuntuu, että vihreät sekoittuvat helposti toisiinsa, jolloin legendaa on vaikea lukea.

Ruututeemakartalla on mielestäni hyväksyttävää esittää absoluuttisia arvoja, mutta toki muutkin, kuin absoluuttiset arvot kelpaavat. Ruututeemakartta ei kuitenkaan mielestäni ole kovinkaan visuaalisesti loistava tapa ilmaista mitään tietoa. Kiia Korpisen blogissa käydään syitäkin hyvin läpi: “Toisaalta esimerkiksi asutuskeskittymän todellista sijaintia ei pystytä näkemään, koska ilmiötä joudutaan yleistämään koko ruudulle. Jos taas ruudut ovat liian tarkkoja ja kuvaavat pienempää aluetta, kartan luettavuus heikkenee.”

Itse käyttäisin ruutukarttaa apuna esimerkiksi dasymetrisen- tai isopleettikartan tekemiseen. Toisaalta se on nopea keino alueiden tarkastelemiseen, joten työvälineenä erittäin kannattava.

 

 

Verrattuna koropleettiteemakarttaan, ruututeemakartta on kovin kankea informatiivisesti, sillä ihminen tykkää usein muodostaa alueita, jotka eivät ole täydellisen neliön muotoisia. Toisaalta jos yhteiskunnan tai ihmisen muodostamat aluerajaukset eivät kiinnosta, tai on muuten vain kiinnostunut tasapaksuista keskiarvoista, ruututeemakartta sopii sinulle! Pisteteemakartat ovat informaatioarvoltaan näistä kolmesta tarkimpia, mutta kuten kävimme aikaisemmalla luennolla läpi, liian tarkka karttapohja on huono asia, ellei se palvele esitettävää asiaa.

Ruututeemakarttaa on näistä kolmesta kartasta helpoiten luettavimpia, mutta kenties epätarkimpia.

 

🙁

Luennolla jäi muista tehtävistä osia kesken kollektiivisen teknisen ongelman takia, joka toivottavasti on ensiviikon kurssikertaan mennessä ratkaistu.

 

Lähteet:

Korpinen, K. (15. 02 2023). Kurssikerta 4. Noudettu osoitteesta GEOINFORMATIIKAN MENETELMÄT 1, 2023: https://blogs.helsinki.fi/kiiakorp/

Korjailua, paikkailua ja valumista

Terve taas!

Tänään harjoittelimme erilaisia keinoja yhdistää dataa tasojen välillä. Toisaalta täytyy kyllä myöntää, että osa keinoista sekoittui muiden kanssa, mutta ehkä pikkuhiljaa alkaa tuntua siltä – uskokaa tai älkää -, että QGIS-hieroglyfit alkavat käydä jollain tavalla loogisesti järkeen. Taikka sitten ei, mutta dataa päästiin joinaamaan. Prosessing toolbox tuntui erittäin hyvältä välilehdeltä, koska en kyllä jaksa aina tiirustella kaikenmaailman kuvakkeita, jotta löydän haluamani työkalun.

Sen vertaa en kuitenkaan oppinut, että olisin osannut omin neuvoin tehdä vaikeamman vaihtoehdon tehtävän, vaikka kyllä yritin, joten helpomman kautta mentiin.

 

Keinot – ne yhdistämisen

Ensimmäinen keino, jolla yhdistettiin, oli karttakohteita muokkaamalla, jolloin käytimme merge feature by attributes -toimintoa. Tämä oli hyvä keino siinä mielessä, että sillä pystyy monipuolisesti yhdistämään tai suorittamaan laskutoimituksia.

Toinen keino, jota käytettiin, yhdisti kohteita saraketietojen pohjalta, joka soveltuu edellistä paremmin, jos on paljon yhdistettävää. Tämä kuitenkin vaatii kaikista kohteista jonkinlaisen yhteisen tunnuksen tai tekijän, kuten meidän tapauksessamme Afrikan maan. Yhteenlaskut tai muut laskutoimitukset eivät kuitenkaan onnistu. Käytettiin dissolve-työkalua.

Kolmas tapa yhdistää tapahtuu excelin tai muun laskentataulukkosovelluksen tapauksessa. Tärkeää on muokata tiedostot CSV-tiedostoiksi. Delimited-työkalu, jota tässä tapauksessa käytettiin, oli mielestäni kätevä, koska valmiin tuloksen attribuuttitaulukon näki reaaliaikaisesti, jonka pohjalta pystyi korjaamaan virheitä helposti. Huono puoli on se, että excel-taulukossa ei ole koordinaattitietoja, jolloin kohteet täytyy paikantaa kartalle aineistoa avatessa.

Mites sitten tietokantaliitos? Tärkeä huomio, mitä tunnilla en kuullut, on se, että tietokannassa ei saa olla kahdella rivillä samaa arvoa, jos tätä arvoa käytetään liittämään sarakkeita. Tässä mentiin layer properties -valikon kautta join-toimintoon, joka vaikutti ihan järkevältä.

 

Afrikka-tehtävä

No toiminnoista sikseen. Oli tarkoitus pohtia mitä muuta Afrikka-tehtävän tiedoilla voisi tehdä tai päätellä, kuin tiirailla sitä, kuinka paljon timanttikaivokset ja öljykentät vaikuttavat konflikteihin Afrikan eri maissa. Voisin kuvitella, että jos vertaisi kaivosten ja kenttien löytämisvuosien konflikteja itse poraamisten ja kaivausten aloittamisvuosien konflikteihin, konflikteja olisi enemmän löytämisvuosien aikana.

Tämä voisi johtua siitä, että löydettäessä käytäisiin konflikteja kaivosten ja kenttien omistajuudesta. Väittäisin jopa, että olisi mielenkiintoista tutkia ovatko konfliktit laajempia timanttikaivosten vai öljykenttien yhteydessä.

Riippumatta konfliktien laajuuden määritelmästä, voitaisiin tutkia, ovatko konfliktit suurempia alueeltaan tai väkimäärältään kaivosten vai kenttien läheisyydestä, mikä taas kertoisi siitä, kummat nähdään tärkeämpinä. Tuottavuusluokitteluun ja internetkäyttäjien lukumäärään en ainakaan vielä ole keksinyt mitään, mutta ehkäpä joku kanssaopiskelijani blogi antaa ideoita aiheesta.

Palatessani aiheeseen muutama päivä myöhemmin, täytyy todeta, että kannattaa luottaa kurssikavereihin. Kiia Korpinen kirjoittaa blogissaan internetin roolista konfliktien keskellä: “Internetin käyttäjiä voisi olla konfliktialttiissa valtioissa vähemmän suhteessa muihin valtioihin tai internetin käyttö konfliktivuosina vähenee. Timanttikaivosten ja öljykenttien tuottavuuden ja luonnonvaran hyödyntämisen aloittamisen jälkeen internetin käyttäjäkunta on varmasti kasvanut vaurastumisen myötä.” Nämä ovat mielenkiintoisia pointteja, joiden tarkastelemiseen voisi käyttää varmasti pidemmänkin aikaa, mutta siirrytään tehtävissä eteenpäin.

 

Tulvaindeksikartta

Siirrytään aiheessa eteenpäin, eli tulvaindeksikarttaan ja sen salaisuuksiin. Ja salaisuuksiksi niitä voisi kutsua, koska koko homma oli ainakin oppitunnilla kovin hämmentävä. Nyt, kun on lukenut ohjeita vähän enemmän ja tuoreemmilla silmillä, ymmärtää niistä enemmän. Maallikon pohdinta alkakoon.

Kuvassa 1 on Suomen alueen tulvaindeksi, joka on laskettu nimenomaan siten, että otetaan huomioon sekä kuivimmat että tulvaisimmat ajat, jotta saadaan selville, kuinka moninkertainen virtaaman huippu on verrattuna kaikkein kuivimpaan aikaan. Tummemmalla punaisella merkityt alueet kuvastavat suurinta tulvaisuutta, kun taas vaaleammalla merkityillä alueilla tulvaisuus on vähäisempää. Olisin voinut laskea jakauman siten, että virtaaman huipun moninkertaisuus paljastuisi keskivirtaaman suhteen.

Kuva 1 – Tulvaindeksi ja järvisyysprosentti Suomessa

Sinisillä palkeilla kuvataan järvisyysprosenttia, joka osin selittää tulvaindeksin tuloksia. Tieteen termipankin mukaan järvisyys ilmaisee järvien pinta-alan osuutta vesistön valuma-alueen pinta-alasta. Järvisyysprosentti vaikuttaisi tekemäni kartan mukaan oleva pienempi tulvaindeksin valuma-alueilla Länsi- ja Etelä-Suomessa, verrattuna Itä-Suomeen, jossa aineiston mukaan tulvaindeksi on pienin. Tämän voisi päätellä johtuvan siitä, että alueilla, joilla valuma-alueet valuvat mereen, on vähemmän järviä, kuin sellaisilla alueilla, joilla vedellä ei ole suoraa kulkureittiä merialueelle, vaan se jää seisomaan ikään kuin mottiin (<– maallikon termi).

Tulvaindeksi on erityisen suuri sellaisilla alueilla, joilla järvisyysprosentti on pienin. Johtuuko tämä siitä, että niillä alueilla ei ole järviä, joihin vesi voisi valua, jolloin ympäristökään ei ole tottunut suureen kosteusmäärään? Tähän liittyen myös älyttömän hieno oivallus Tyyne Turusen blogissa: “Tulvia aiheutuu erityisesti keväisin lumien sulaessa ja jäiden muodostaessa patoja, jolloin vesi nousee nopeasti.”

Loppuun täytyy vielä sanoa, ettei kyllä ole omasta mielestäni nätein kartta, koska palkit tulee vähän valuma-alueiden tielle ja väritkin ehkä hieman kummalliset. Vilma Valto pohtii myös kriittisesti valintojaan blogissaan, mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että hänen karttansa on luettavampi, kuin omani. Olisinpa saanut palkit samalla tavalla yhtenäiseksi osaksi karttaani.

Punainen on sinänsä ihan ok kuvaamaan tulvia, koska mukavia ne eivät ole, mutta jos olisi ollut aikaa ja kärsivällisyyttä, sekä oma taso merialueille (värin säätämistä varten), olisi varmasti tullut parempi. Tämmöstä kuitenkin tänään.

Ensi kertaan!

– Tatu

 

Viittaukset:

Korpinen, K. (05. 02 2023). Kurssikerta 3. Noudettu osoitteesta GEOINFORMATIIKAN MENETELMÄT 1, 2023: https://blogs.helsinki.fi/kiiakorp/

Tieteen termipankki. (01. 02 2023). Ympäristötieteet: järvisyys. Noudettu osoitteesta Tieteen termipankki: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Ympäristötieteet:järvisyys

Turunen, T. (01. 02 2023). 3. harjoituskerta 1.2.2023. Noudettu osoitteesta TTYYNE’S BLOG: https://blogs.helsinki.fi/ttyyne/2023/02/01/3-harjoituskerta-1-2-2023/

Valto, V. (01. 02 2023). 3. Mikä kartta toi on olevinaan? Noudettu osoitteesta VALTO VS. GEOINFORMATIIKAN MENETELMÄT 1: https://blogs.helsinki.fi/vvalto/2023/02/01/3-mika-kartta-toi-on-olevinaan/

 

Luento 2 ja tehtävät

Luento

Luennon alku oli mielenkiintoinen. Olen miettinyt joskus aikaisemmin, miten epäkäytännöllistä on, että maantieteilijät joutuvat pitämään listaa parhaista lähteistä. WFS-palvelujen myötä sain tähän vastauksen, sillä ne ratkaisevat kaksi ongelmaa: lähdelistojen kerääminen ja lähdelistojen datan kulutus. Maantieteilijöillä on käytännössä rajaton pääsy aineistoihin ilman, että ne vievät tilaa kovalevyllä, koska aineistot on haettavissa netistä. Kukakohan tämänkin on keksinyt? Mahdollisuudet ovat käytännössä rajattomat.

Mittakaavasta pohdittiin, että epätarkkuus johtaa usein virheisiin, mutta visualisoinnin näkökulmasta usein epätarkempi on helpompi tulkita. Kaikki riippuu siitä, mitä halutaan esittää. Joona Korhonen kirjoittaa blogissaan, että “tarkempaa mittakaavaa on mielekästä käyttää esimerkiksi pistemuotoisen datan havainnollistamiseen.”, kun taas “Yleistetympää mittakaavaa on mielekästä käyttää esimerkiksi koropleettikartoissa, joissa [alueiden] tarkkuudella ei datan visualisoinnin kannalta ole merkitystä.”

Luukas Mickelssonin kanssa pohdittiin yhdessä, että miksi hänen Suomensa oli QGISsin avatessa ihan vääntynyt, ja paljastui, että se johtui koordinaattijärjestelmästä. Jälkikäteen ajateltuna se oli ironinen sattuma, sillä viikon tehtävät käsittelivät itse projektioiden aiheuttamia vääristymiä. Mickelssonin blogissa heijastui mielestäni myös hienosti se, kuinka paikkatieto-ohjelmia kannattaa ihan huvin vuokseen jopa testailla, sillä saattaa oppia jotain uutta: “…luomukset loin huvin vuoksi blogia varten, mutta nyt ajateltuna näiden vertailu selkeyttänee omia käsityksiäni.”

 

Tehtävät

Sitten tehtäviin. Lähdimme liikkeelle mittaamalla projektioiden vaikutuksia mitattuihin pituuksiin (taulukko 1) ja pinta-aloihin (taulukko 2).

Taulukko 1 – Pituuden vaihtelut eri projektioiden välillä 

 

Taulukko 2 – Pinta-alan vaihtelut eri projektioiden välillä

 

Ihmisten pyrkimys mallintaa maapallon kolmiulotteista muotoa kaksiulotteisesti on johtanut erilaisten projektioiden luomiseen. Projektiot vääristävät etäisyyksiä ja siten erityisesti pinta-aloja, siksi niiden vaikutuksia esitettävään tietoon ja sen tiedon luotettavuuteen täytyy arvioida. Esimerkiksi historiallisesti etenkin Yhdysvallat ja Eurooppalaiset länsimaat ovat korostaneet kokoaan ja samalla merkitystään maailmassa käyttämällä projektioita, jotka suurentavat niiden pinta-alojaan verrattuna vaikkapa Afrikkaan (Mercator).

QGISsillä pystyy tarkastelemaan erilaisilla projektioilla mitattuja etäisyyksiä ja pinta-aloja sekä karteesisesti, että ellipsoidisesti. Karteesinen mittaus kulkee kaksiulotteisesti projektion pintaa pitkin ja ellipsoidinen mittaus maapallon pintaa.

Huomasin mitatessani, että pääasiassa mitatessa pituutta, TM35FIN, eli Suomea hyvin vähän vääristävä projektio, ja verrattavan projektion välinen prosentuaalinen erotus, on lähes aina pienempi, kuin mitatessa pinta-alaa. TM35FIN alhainen vääristys voidaan todeta siitä, että karteesisten ja ellipsoidisten mittausten väliset erot ovat marginaalisen pienet verrattuna muihin projektioihin. Ainoa poikkeus pinta-alojen ja etäisyyksien välisissä suhteissa vaikuttaisi olevan Robinsonin projektiossa, mutta täytyy tunnustaa, että mittausvirheiden mahdollisuus oli tämän tehtävän kanssa suurempi, kuin tavallisesti, sillä jostain syystä ohjelmisto ei suostunut toimimaan oikealla tavalla.

Meinasin repiä pelihousuni, kun QGIS kaatui viidennettä kertaa ja samat mitattavat alueet antoivat joka kerta eri tuloksia. Tähän pitää ilmeisesti tottua, joten hyvä saada siitäkin harjoitusta. Alun perin oli tarkoitus myös tarkastella Mercatorin projektiota, joka Kerttu Rinkisen blogin mukaan “kuuluu lieriöprojektiohin ja se on oikeakulmainen projektio.”, mutta kyseinen projektio oli erityisen viheliäinen, ellei jopa syy jatkuvaan kaatuiluun, joten se jäi tällä kertaa välistä. Oli kuitenkin kiinnostava lukea Kiia Korpisen blogia ja selventää itselleni, että “Erityisesti Mercatorin projektiossa pinta-ala muuttuu hyvin paljon verraten tuttuun ja turvalliseen TM35FIN-projektioon.”

Kuva 1 – Pinta-alan mittaaminen, jonka kanssa oli kyllä ongelmia

Suurimmat prosentuaaliset erot TM35FIN projektioon ilmenivät Pattersonin projektiossa. Syy löytyy siitä, että Pattersonin projektio vääristää vähiten päiväntasaajan alueella, kun taas vääristymäprosentti nousee lähestyttäessä napa-alueita. Introducing the Patterson Cylindrical Projection-artikkelin mukaan, projektio on tunnettu siitä, että sitä käytetään silloin, kun ei tarvitse ilmaista tarkkoja alueita (Patterson T., Bojan S., Bernhard J. 2014).

 

Seuraavaksi lähdin esittämään kartalla käytetyistä koordinaattijärjestelmistä johtuvat alueelliset erot prosentteina ja visualisoin ne luokiteltuna kartalla.

Valitsin luokitteluun Aitoff (kuva 2), Mercator (kuva 3), ja Patterson (kuva 4), koska tein tämän tehtävän tunnilla, ennen tehtävää 1, jonka aikana Mercatorin projektio alkoi temppuilemaan. Onneksi käytössä oli Pattersonin projektio, jossa havaitsin eniten prosentuaalisia muutoksia verrattuna TM35FIN-projektioon aiemmin.

Kuva 2 – Vääristymakerroin-TM35FIN-vs.-Aitoff

 

Kuva 3 – Vääristymakerroin-TM35FIN-vs.-Mercator

 

 

Kuva 4 – Vääristymakerroin-TM35FIN-vs.-Patterson

 

Käytin tässä vain viittä eri luokkaa, mutta tässä tapauksessa olisi voinut käyttää useampaa, sillä vääristymien muutokset tapahtuvat prosentuaalisesti järjestyksessä, eli kartta ei olisi ollut sekava, vaan pikemminkin vielä helpommin luettava, sillä se olisi ollut tarkempi.

Värityksen laitoin siten, että punaisella merkitään dramaattisinta eroa ja sinisellä pienintä, koska näin meille näytettiin tunnilla. Ehkäpä jälkeen päin ajateltuna olisi kannattanut muokata värinkäytön gradientin mukaiseksi, jolloin muutos olisi ollut ilmeisempi ja selkeämpi. Virheistä tosin oppii parhaiten.

Itse vääristymäkertoimen luominen kartalle nopeutui joka kerralla, mutta tuntuu yhä, että teen tarpeettomia asioita ja askelia luodessa uutta, koska tasoja vaikuttaisi syntyvän enemmän, kuin ohjeistuksen aikana tehdessä. Toki toistoja täytyy tehdä hetken päästä uudestaan, sillä kuten Turkka Häkkinen blogissaan varoittaa, ohjeet täytyy lukea hyvin tarkkaan uudestaan, jos lähtee tekemään karttoja esimerkiksi viikkoa myöhemmin. Kartan viimeistelyssä minulla ei ole ongelmia, sillä se tuntuu olevan jo lihasmuistissa.

Ensi kertaan! – Tatu

 

Viittaukset:

Häkkinen, T. (24. 01 2023). Kurssin ensimmäinen harjoituskerta. Noudettu osoitteesta TURKKAHA’S BLOG: https://blogs.helsinki.fi/turkkaha/

Korhonen, J. (29. 01 2023). Viikko 2 – Valintoja. Noudettu osoitteesta GIS menetelmät blogi: https://blogs.helsinki.fi/kojoona/

Korpinen, K. (27. 01 2023). Kurssikerta 2. Noudettu osoitteesta GEOINFORMATIIKAN MENETELMÄT 1, 2023: https://blogs.helsinki.fi/kiiakorp/

Mickelsson, L. (27. 01 2023). Viikko 2 Projektiovääristymien vertailua Suomen alueella. Noudettu osoitteesta GEOINFORMATIIKAN MENETELMÄT 1: https://blogs.helsinki.fi/luukasmi/

Patterson, T.;Bernhard, J.;& Bojan, Š. (12 2014). Introducing the Patterson Cylindrical Projection. Noudettu osoitteesta https://www.researchgate.net/publication/277351959_Introducing_the_Patterson_Cylindrical_Projection

Rinkinen, K. (25. 01 2023). 2. harjoituskerta 25.1.2023. Noudettu osoitteesta kerttu’s blog: https://blogs.helsinki.fi/rkerttu/

 

 

Tehtävä 1

Tehtävät alkuun

Blogikirjoituksen aloittaminen tuntui ylitsepääsemättömän hankalalta, koska alusta ja toimintatapa on itselle uusi. Onneksi Tytin blogia katsomalla sai inspiraatiota siitä, miltä postauksen tulisi näyttää.

Latasin puolipiste-eroteltuna tiedoston FinStatista (kuva 1), mutta QGIS ohjelmistoon ladattaessa ei onnistunut, koska ohjelmiston oletus oli toimia pilkulla eroteltuna, mikä piti sitten vaihtaa. Lisäsin myös koordinaatiston, sekä x- ja y-akselit (kuva 2). Laskin kentän arvojen laskimella suhteelliset osuudet (kuva 3), mutta tähän kuitenkin loppui ensimmäinen yritys, sillä en saanut JOIN-toimintoa toimimaan.

Kuva 1 – Aineiston hakeminen StatFin-palvelusta
Kuva 2 – Ohjeiden Googlaaminen
Kuva 3 – Suhteellisuuden laskeminen excelillä

Koska en osannut vaihdettua tuomani csv-tiedoston kautta saraketta Kunnat-tasoon, muokkasin kunnat-aineistoja ja lisäsin alkuperäisiin lähteisiin sarakkeen, jonne olin laskenut excelin avulla kunnittain kuolleisuuden suhteellisen määrän (kuva 4). Loppu olikin helpompaa, koska kaikki tiedot olivat yhdellä tasolla. Porrastuksissa piti vain muistaa valita luonnolliset luokkarajat. Tummanpunaisella erottuvissa kunnissa kuoli Suomen väestöön verrattuna prosentuaalisesti eniten ihmisiä, kun taas vaaleammissa vähemmän vuonna 2021. Tähän väliin voisi mainita, että kiinnostavampi ja ehkäpä myös hyödyllisempi kartta olisi syntynyt suhteuttamalla kuolleiden määrät kuntien väkilukuun, jolloin nähtäisiin, että kuinka monta prosenttia jonkun tietyn kunnan väestöstä on kuollut. Hypoteesiksi voisin heittää, että kuntien roolit olisivat kääntyneet osin päälaelleen, koska ikääntyvissä kunnissa voi olettaa kuolevan enemmän ihmisiä, kuin nuorissa kunnissa, joissa on kuitenkin enemmän nuorempia ihmisiä. Olen kuitenkin tyytyväinen tekemääni karttaan, sillä tarkoitus oli opetella softan käyttöä, eikä välttämättä datan manipulointia, vaikka siihenkin varmasti vielä päästään.

Kuva 4 – Datan lisääminen pohja-aineistoon

Vaikeaa oli muistella mitä kaikkea pitää painaa ja missä järjestyksessä. Ehkäpä haasteena tulee olemaan se, että pyrkii ymmärtämään, miksi jotakin tiettyä nappia painetaan ja mihin se todellisuudessa vaikuttaa, jotta jatkossa pystyy soveltamaan opittuja taitoja. Muistelimme Tytin kanssa yhdessä, mitä kaikkea piti valita, jotta haluttu tulos saatiin kartalle. Kuvasta 5 näkee lopputuloksen, eli kuolleiden määrän Suomen kunnissa vuonna 2021 (%). Kuolleita on ollut eniten suuremmissa kaupungeissa, kuten Espoossa. Eniten tuloksissa yllättää Helsinki, jossa ei näytä kuolleen kovinkaan paljoa ihmisiä, vaikka ympärillä olevissa Espoossa ja Vantaalla ihmisiä on kuollut paljon enemmän. Vielä mielenkiintoisempaa tästä tuloksesta tekee se, että Helsingin kaupungin vuoden 2016 Elinajanodote edelleen lyhyempi Helsingissä kuin muualla Suomessa-artikkelin mukaan Helsingissä on ollut 15 % suurempi kuolleisuusaste, kuin Suomessa keskiarvollisesti. Suuren kuolleisuuden syyn kerrotaan artikkelin mukaan liittyvän tupakan ja alkoholin käyttöön. Tämä saa minut ihmettelemään, ovatko Tilastokeskuksen aineistot puutteellisia, tai olenko tehnyt virheen käsitellessäni dataa. Toisaalta miksi datan käsittely olisi mennyt pieleen juuri Helsingin kohdalla, sillä käytin kuitenkin samaa kaavaa jokaisen kunnan kohdalla.

Kuva 5 – Kuolleiden määrä Suomen kunnissa 2021 (%)

Ensi kertaan!

– Tatu

 

Lähteet:

Helsingin kaupunki. (08. 11 2016). Elinajanodote edelleen lyhempi Helsingissä kuin muualla Suomessa. Noudettu osoitteesta Helsingin kaupunki: https://www.hel.fi/uutiset/fi/tietokeskus/elinajanodote-edelleen-lyhempi-helsingissa-kuin-muualla-suomessa

Nyrönen, T. (23. 01 2023). Ensimmäinen harjoitus, 23.1.2023. Noudettu osoitteesta Tytin blogi: https://blogs.helsinki.fi/tyttinyr/2023/01/23/ensimmainen-harjoitus-23-1-2023/

 

 

Luento 1 – 18.1.2023

Aloittelua

Ensimmäisellä luentokerralla kävimme karkeasti läpi, kuinka kurssin rakenne tulee toimimaan. Itseäni hieman hämmentää kaikki eri viittaukset ja postaukset, jotka täytyy muistaa tehdä, mutta uskon sen johtuvan siitä, että toteuttamistapa ei ole entuudestaan tuttu. Samalla tavoin tulee varmasti suhtautua kurssilla käyttämäämme softaan, QGIS:iin. QGIS taisi olla käytössä aikaisemmalla kurssilla, mutta vain nopeasti. Softa vaikuttaa kuitenkin mielenkiintoiselta ja erityisesti valinta, jossa tarjotaan kaksi eri versiota – kokeellinen ja varma – tuntuu erittäin mielenkiintoiselta. Tulee jonkinlainen yhteisöllinen ruohonjuuritason tunne ladatessa QGIS omalle koneelle.

Kävimme tunnilla läpi opettajajohtoisesti kartan kartan tekemisen ja se oli erittäin hyödyllistä, sillä suurin osa QGIS:iin liittyvistä asioista oli päässyt jo unohtumaan. Itselläni on enemmän kokemusta Adoben Photoshopin kanssa, jossa käytetään esimerkiksi myös tasoja, joten niiden, ja muiden samantyyppisten asioiden ymmärtäminen tuskin tulee olemaan kovin vaikeaa. Kaikki muut piirteet ja ominaisuudet täytyy kuitenkin opetella kantapään kautta tai yhdessä kurssikaverien kanssa. Tunnilla oli mukava huomata, että eri värivaihtoehdot ja muut graafiset ominaisuudet tulevat piinaamaan jatkossakin, sillä eri harmaiden sävyjen valitseminen tuntui vievän ainakin allekirjoittaneelta ikuisuuden.

ArcGIS Blogista löytyi mielenkiintoinen How to Make Smart Color Choices in Your Maps-artikkeli, jossa puhutaan värien valitsemisesta kartoissa. Kolmesta värin valitsemisen askeleista ensimmäinen on suunnittelu, joka saattaa itseltä unohtua helposti. Jatkossa keskityn suunnitteluun pysähtymällä hetkeksi kysymällä itseltäni: “Mitä haluan tällä kartalla esittää?”.

Opin tällä kurssikerralla QGIS:in käyttöä tarkemmin. Ehkä tärkeintä oli ymmärtää mistä eri työkalut löytyvät ja kuinka niitä voi hyödyntää. Oli mukavaa huomata omatoimisesti erilaisia oikoteitä tunnilla käytyihin asioihin. Esimerkiksi attribuuttitaulun muokkaamisen voi laittaa päälle ja pois vain klikkaamalla hiiren oikealla näppäimellä kyseistä tasoa tasovalikossa. Uskon osaavani ainakin kartan viimeistelyyn liittyvät asiat, eli legendan luominen, pohjoisnuoli ja mittakaava.

HELCOM maiden suhteelliset typenpäästöt

Selasin muiden tekemiä blogeja inspiraatiota varten, ja opin Anna Liljeforssin blogista jotakin uutta. “HELCOM on Itämeren merellisen ympäristön suojelukomissio ja sen jäsenmaita ovat Suomi, Ruotsi, Venäjä, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Saksa ja Tanska.”

 

Lähteet:

Berry, L. (15. 03 2017). How to Make Smart Color Choices in Your Maps. Noudettu osoitteesta ArcGIS Blog: https://www.esri.com/arcgis-blog/products/arcgis-online/mapping/how-to-make-smart-color-choices-in-your-maps/

Liljefors, A. (20. 01 2021). Ensimmäinen kurssikerta. Noudettu osoitteesta Anna’s blog: https://blogs.helsinki.fi/annalilj/2023/01/20/harjoitus-1/