6. Kurssikerta, 24.2.2023

Interpolointia ja hasardeja

Kampuksen ympäristön houkuttelevuus

Tälle kurssikerralle en päässyt osallistumaan, mikä varmaankin vaikeutti tehtävien tekemistä. Tein tehtäviä sen verran myöhässä, etten päässyt enää kurssikerran projektiin Epicollect5-sovelluksessa, mutta testasin siellä olevaa Demo Projectia. Kokeilin myös tehdä kartan muiden kurssilaisten keräämien mittausten tai vastausten avulla, ja jonkinlaisen Kumpulan kampuksen lähiympäristön houkuttelevuutta kuvaavan tuotoksen sainkin aikaan (Kuvat 1 ja 2).

Kuva 1. Kumpulan kampuksen lähiympäristön houkuttelevuus.

Aineistoa tutkittuani päädyin siihen, että 5 tarkoittaa kaikkein houkuttelevinta ja 1 vähiten houkuttelevinta, mutta en ole tästä täysin varma. Ainakin Turkka Häkkisen blogin (Viikko 6) turvallisuutta esittävässä kartassa 5 on turvallisin ja 1 vähiten turvallinen. Karttoja vertailemalla voi mielestäni nähdä, että houkuttelevuuden ja turvallisuuden välillä on jotain yhteyttä. Esimerkiksi Toukolan rantapuiston alue (Kuvat 1 ja 2, piste aika kartan kaakkoiskulmassa) on koettu houkuttelevaksi ja turvalliseksi.

Kuva 2. Kumpulan kampuksen lähiympäristön ja kohteiden houkuttelevuus.

Maanjäristyksiä ja tulivuoria

Päätin tehdä hasardikartat maanjäristyksistä ja tulivuorista. Maanjäristykset sain aika helposti Exceliin ja edelleen QGISiin ohjeiden avulla, mutta tulivuorten kanssa tuli ensin ongelmia Excelissä. Tein kartan yli 8:n magnitudin maanjäristyksistä (Kuva 3), yli 5,5:n magnitudin järistyksistä (Kuva 4) sekä yli 5,5:n magnitudin järistyksistä ja vuoden 1964 jälkeen purkautuneista tulivuorista (Kuva 5). Maanjäristysten määrän kasvaessa pienensin vähän niiden aikaväliä. Sekä tulivuorten että järistysten sijaintia esittävään karttaan (Kuva 5) olisi varmaan kannattanut vieläkin karsia maanjäristyksiä ja ottaa tarkasteluun enemmän tulivuoria, mutta on se tuollaisenaankin minulle ihan kelvollinen.

Kuva 3. Vuosina 1980-2023 tapahtuneet vähintään 8 magnitudin maanjäristykset. Lähde: USGS.

Mielestäni kartat ovat melko onnistuneita ja havainnollistavia siihen nähden, että aluksi tilanne vaikutti aika toivottomalta. Olisi kuitenkin varmaan kannattanut tehdä kumpaankin alla olevaan karttaan vain kolme luokkaa maanjäristyksille tai kaikki kohteet samanlaisiksi, niin ne voisivat olla selkeämpiä. Nyt niistä saa kuitenkin enemmän informaatiota, jos saa selvää. Legendojen keksiminen tuottaa myös aina päänvaivaa, joten pitänee kerrata niiden ohjeet jostakin.

Karttoja voisi käyttää opetuksessa esimerkiksi näitä hasardeja ja laattatektoniikkaa käsiteltäessä. Tyynenmeren tulirenkaalla ja mannerlaattojen reunoilla muutenkin tapahtuu suuri osa maanjäristyksistä ja tulivuorenpurkauksista, ja niiden avulla voisi havainnollistaa mannerlaattojen liikkeitä.

Kuva 4. Vuosina 1985-2023 tapahtuneet vähintään 5,5 magnitudin maanjäristykset. Lähde: USGS.

Kuva 5. Vuosina 1985-2023 tapahtuneet vähintään 5,5 magnitudin järistykset ja vuodesta 1964 eteenpäin purkautuneet tulivuoret. Lähteet: USGS ja NOAA.

Löysin NSF:n (National Science Foundation) sivuilta kartan, jossa näkyy vuosina 2000-2008 tapahtuneet vähintään 5 magnitudin maanjäristykset (Kuva 6). Tässä kartassa järistykset on tavallaan luokiteltu niiden syvyyden mukaan (vihreällä syvimmät, punaisella lähimpänä pintaa). Kuva on vähän vanhempi, mutta lähde on ainakin uskoakseni luotettava (Yhdysvaltain Kansallinen tiedesäätiö tms.). Yhteistä sillä on karttojeni kanssa ainakin se, että maanjäristykset sijoittuvat samoihin paikkoihin, ja että niitä on jotenkin luokiteltu.

A global map of earthquake activity.

Kuva 6. Vuosina 2000-2008 tapahtuneet vähintään 5 magnitudin maanjäristykset niiden syvyyden mukaan. NSF.

Lähteet

Häkkinen, T. (26.2.2023). Viikko 6 [blogikirjoitus]. Turkkaha’s blog. https://blogs.helsinki.fi/turkkaha/2023/02/26/viikko-6/

NOAA National Centers for Environmental Information. Global Volcano Locations Database. Haettu 18.3.2023 osoitteesta https://www.ngdc.noaa.gov/hazel/view/hazards/volcano/loc-data?timeErupt=D1

NSF. Global Map of Earthquakes. Haettu 19.3.2023 osoitteesta Multimedia Gallery – Global Map of Earthquakes | NSF – National Science Foundation.