Upplevelser

På den här sidan kan du hitta några av Integraldagarnas deltagares upplevelser av evenemanget.

Läs Otso Huuskas erfarenheter från Integraldagarna 2021 ur Matematiktidningen Solumu.

Du kan läsa om Viivi Aaltos, Otso Huuskas och Markku Leinos erfarenheter från våren 2021:s Integraldagar i Dimensio.

Obs! Upplevelser nedan är ursprungligen på finska.

Eeli Tamminen, lärare i högstadiet, våren och hösten 2022 samt våren 2023

Jag deltog nu våren 2023 i Integraldagarna och hade möjlighet att återigen höra utmärkta presentationer om matematik som var planerade just för lärare. Presentationerna har varit mångsidiga och täckt många olika områden inom matematiken, därutöver har man även fokuserat på ett något bredare tema i presentationerna, exempelvis under de föregående Integraldagarna när det pratades om fraktaler så poängterades hur man med hjälp av en hög abstraktions grad till slut kan simplifiera problem som man har framför sig. Det som speciellt har överraskat mig med presentationerna är hur man med en del av ämnena som har varit relativt krävande (som stora slumpmässighetsmatriser, något som presentatören berättade att enbart intresserar en handfull forskare på internationell nivå), ändå har lyckats framställa väldigt användbara lektionsplaner såväl för högstadier som gymnasium.

Presentationerna och grupparbetet tillsammans med kolleger, lärarstuderande och forskare, samt diskussionerna tillsammans, har gett en möjlighet att netverka och utbyta idéer. Så kallade ”utbildningssouvenirer” från Integraldagarna har jag fått såväl från presentatörerna som andra lärare. Från arbetet med lektionsplanera i grupp har jag fått nya idéer för hur jag kan lägga upp mina egna lektioner, och lektionsplanerna som publicerats på webbsidorna har jag även redan haft möjlighet att utnyttja. Nu när jag har hunnit delta i tre Integraldagar har jag även haft möjlighet att se hur evenemanget i sig själv har utvecklats: det har kommit nya möjligheter för skapandet av lektionsplanerna, och smågruppsarbetet har gjorts smidigare.

Enligt mig erbjuder Integraldagarna ett utmärkt veckoslutslångt evenemang där lärare kan bekanta sig med intressant forskning samt dela tankar med kolleger. För min egen del kan jag varmt rekommendera att såväl matematiklärare som matematiklärarstuderande deltar i Integraldagarna.

Tommi Heikkilä, doktorand (HY), hösten 2022

Den här hösten deltog jag i mina första Integraldagarna och trots att jag tidigare hört om evenemanget så visste jag väldigt lite om de noggrannare detaljerna. Jag deltog främst utifrån nyfikenhet samt en gnutta intresse för undervisande av matematik.

Trots att vardagen och utmaningarna för lärare i grundskolan eller i gymnasium inte var bekant för mig, upplevde jag att även min (som ung forskare) syn på veckoslutets ämnen medförde intressanta tillägg. Matematisk forskning och lite mera teoretiska ämnen var bekantare och mindre skrämmande än för andra deltagare (reaktionerna till ett integraluttryck som spred ut sig på tre rader var värda att se), men det hade ändå inte gått så länge sedan mina egna gymnasium år att jag inte skulle ha kunnat granska ämnena även från en studerandes synvinkel. Speciellt när det till hjälp fanns många erfarna och engagerade lärare från olika stadier.

Enligt mig var Integraldagarna ett trevligt ombyte från doktorandvardagen och jag rekommenderar evenemanget till alla som är intresserade av att fundera på all möjlig slags matematik samt undervisande av den i trevligt sällskap och kring intressanta ämnen.

Terhi Juntunen, lärare i högstadiet, hösten 2021 och våren 2022: Med på Integraldagarna

Första gången jag deltog i Integraldagarna var på hösten 2021. Mitt mål var att få idéer för min egen undervisning och höra vad som man för tillfället håller på och forskar kring inom matematiken. Jag ville ha med mig något som jag kunde använda för att väcka matematikintresse hos eleverna.

Trots att de teoretiska motiveringarna kring fenomenen är för krävande att direkt presentera för grundskoleeleverna, fanns det även grundidéer bland med presentationerna som även kan behandlas med högstadieelever. Av materialet och idéerna jag samlande under veckoslutet har jag väckt tankar hos eleverna kring ämnen som användningsmöjligheterna med symmetrisk plattläggning och definiering av talmängder.

Under Integraldagarna diskuterade vi i smågrupper efter varje presentation dess innehåll och hur man skulle kunna anpassa det för undervisningen i skola. Smågrupperna består av lärare från olika stadier samt matematikstuderande. Den sista dagen sammanställde vi en lektionshelhet utgående från varje presentation som finns att hitta på Integraldagarnas hemsida. Med de klara planerna som botten har det varit enkelt att för eleverna hålla intressanta lektioner samtidigt som man berört olika begrepp inom matematiken, som t.ex. polynom.

Det som jag upplever att gav mig mest under dagarna var diskussionerna med de andra deltagarna kring presentationerna som planerandet av lektionerna. Jag ämnar även i framtiden delta i Integraldagarna.

Otso Huuska, gymnasium lektor (FY + MA), våren och hösten 2021

Integraldagarna samlar lärare från olika stadier samt universitetsstuderande från matematiklinjen. Forskarna presenterar tillämpningar eller färsk forskning från sitt eget område, och i heterogena smågrupper brainstormar man idéer för undervisningstillfällen för olika årskurser utgående från presentationerna. Målet är att skapa färdiga lektionsbotten för behandlande av ämnen i läroplanen satta i kontexten av tidsenlig forskning.

Jag har haft möjlighet att delta i båda Integraldagarna som hittills har arrangerats. Våren 2021 arrangerades evenemanget på distans, och det visade sig vara det bäst organiserade distansevenemanget som jag har deltagit i. Evenemangets huvudmål uppfylldes väl, även på distans, men antalet icke-formella samtal var relativt litet. Hösten 2021 arrangerades Integraldagarna i Åbo, och netverkandet under evenemanget fungerade också mycket bättre. Corona skuggade dock också dessa Integraldagarna, vilket märktes genom en del av deltagarnas avbokningar.

Båda Integraldagarna har varit inspirerande upplevelser. Som lektor på gymnasium har man sällan möjlighet att under sitt dagliga arbete ta del av universitetsforskares presentationer och man lär sig alltid något nytt av dem. Nu vet jag till exempel att det enbart finns 191 väsentligt olika tapeter samt att kalkyler utförda av datorer med nuvarande effektivitetsgrad kommer att använda all energi som mänskligheten använder redan år 2036 om kalkyleringskapaciteten växer som tidigare. Båda kunskapskornen har redan flera gånger funderat som diskussionsstartare, och den vägen har vi ofta i slutändan även diskuterat matematik, även i sådana sammanhang där till exempel presenterandet av en exponentialfunktion som sådan av någon anledning inte väcker stort intresse.

Jag rekommenderar varmt att söka till Integraldagarna när ansökan för våren 2022 öppnar. Evenemanget är gratis för deltagarna.

1 17 symmetrigrupper i planet + enfärgad + randig

Viivi Aaltonen, matematiklärarstuderande, våren 2021

Jag studerar just nu tredje året för att bli matematiklärare och höra om evenemanget genom vår studieorganisations epostlista och bestämde mig för att ansöka. Jag väntade mig av evenemanget nya synvinklar gällande matematik, planerande av material samt att få träffa nya människor.

Evenemanget motsvarande mina förväntningar bra. Under veckoslutet hade vi möjlighet att genom föreläsningarna lära oss nya saker om matematik och planera material som handlade om föreläsningarnas ämnen. Utöver allt det här hade vi även möjlighet att bekanta oss med matematiklärare från olika delar av Finland och tillsammans diskutera aktuella ämnen som berör undervisningen av matematik. Det som var mest intressant och samtidigt förvånande under evenemanget var insikten i hur många olika saker som matematik på riktigt ingår i och hur man genom att inkludera dessa i undervisningen skulle kunna föra matematiken närmare eleven eller studerandes vardag och därigenom väcka intresse gentemot dessa ämnen.

Jag upplever att jag från evenemanget fått många goda idéer med tanke på framtiden. Som studerande var det trevligt att diskutera med kommande kolleger och höra deras upplevelser som matematiklärare. Dessutom lärde jag mig mycket nytt under veckoslutet av de intressanta föreläsningarna.

Som helhet var veckoslutet mycket väl organiserat och ett intressant distansevenemang. Jag kan definitivt rekommendera för alla matematiklärare och matematiklärarstuderande att delta i Integraldagarna som kommer att arrangeras i framtiden.