Seitsemäs luentokerta 29.2.2024

Tämä on geoinformatiikan menetelmät 1 kurssin viimeinen kerta ja aiheena oli itsenäinen työskentely, oman datan etsiminen ja hyödyntäminen. Luento oli hyvin vapaa ja ohjausta sai vain sitä pyytämällä. Valitsin itse ennen luentoa aineistokseni dataa opetuksen keskeyttämisestä Suomessa. Datan sai kätevästi tilastokeskukselta ja jaotteli keskeytys määrät absoluuttisiin ja suhteellisiin lukuihin maakunnittain.

Päätin tehdä 3 karttaa tästä ilmiöstä, liittyen yleisesti opiskelijoiden keskeyttämis suhteeseen, sitten vielä lukiolaisten ja ammattikoululaisten suhteelliseen lopettamiseen. Tulokset yllättivät minut ja olen tyytyväinen lopputuloksesta.

Kuva 1. Opintonsa keskeyttäneet % maakunnittain

Kuva 2. Lukion keskeyttäneet opiskelijat % maakunnittain

Kuva 3. Ammattikoulun keskeyttäneet opiskelijat % maakunnittain

Keskeytysten määrät vaihtelevat merkittävästi karttojen välillä ja kuva 3. antaa järkyn esimerkin ammattikoulujen keskeytysten suuresta ongelmasta. Keskeytys % on isossa osaa Suomea yli 20%, joka tarkoittaa joka viidestä oppilasta keskeyttävän opintonsa. Numerot vähemmän karuja tarkastellessa Kuva 2, joka käsittelee lukiolaisia. Keskimäärin keskeytys % on alle 10 ja ainoa hyvin hälyttävä luku näkyy Lapissa, jossa noin 15% lukio opiskelijoista keskeyttää opintonsa.

Kuva 1 antaa hyvän välimaaston näiden kahden esimerkin väliltä. Kuva 1 ottaa myös huomioon yliopisto ja ammattikorkea tason opiskelijat. Tätä dataa ei kuitenkaan löytynyt kaikilta maakunnilta, sillä esimerkiksi Kanta-Hämeessä ei ole yliopistoa. Data on kuitenkin hyvin kattava ja visualisoi Itä- ja Pohjois-Suomen heikompaa asemaa liittyen opintojen keskeytykseen. Perusteita tälle voisi lähteä miettimään ja saamaan hyvän esseenkin tehtyä jos vain haluaisi.

Nautin tästä kurssista ja tämä viimeinen työ tuntui hyvältä tavalta pitää asiat yksinkertaisina, mutta toimivina. Opin paljon tällä kurssilla ja olen inspiroitunut jatkamaan GIS-kurssien ottoa sivuaineena. Toivottavasti oppimani taidot selviävät ensi syksyyn, sillä jaan pelon Mikin kanssa toimintojen nopeasti unohtuvan noin puolen vuoden tauon aikana. Ensi syksynä minua odottaa jo vaativammat kurssit, joten toivottavasti pääni pysyy siihen asti kassa.

Leino. M 2024. Mikin blogi https://blogs.helsinki.fi/leinmiki/