Julkaisut ja konferenssit

Julkaisut

A Review of the RILAE Advisor Education Program 2022 Graduation Symposium Hiney, G., 2023, In: Relay journal. 5, 2, p. 117-122

Creating spaces for learning and autonomy: skills support groups in ALMS Moncrief, R. R.Bradley, F.Amendolara, S. J.von Boehm, S.Furniss, E.Hiney, G.Palmen, N. E.Simeon, M.Vincent, K. & Wallden, N., 20 Dec 2023, Näkemyksiä kielitaidosta ja viestintäosaamisesta / Insikter om språkkunskap och kommunikationskompetens / Perspectives on Language Proficiency and Communication Skills. University of Helsinki, Language Centre, Vol. 10. p. 81 103 p.

Customers’ Inquiries about Products Establishing Grounds for the Decision to Buy Harjunpaa, K., Mondada, L. & Svinhufvud, K., 2023, Encounters At The Counter. Fox, B., Mondada, L. & Sorjonen, ML. (eds.). Cambridge University Press, p. 73-108 36 p. (Studies In Interactional Sociolinguistics).

Digipedagogy in Finnish Language Centres: An Overview of Teacher Attitudes and Practices Pre- and Post-Covid Niinivaara, J. & Nelson, M., 24 Oct 2023, University of Lapland Language Centre – 40 years of shaping academic expertise : Asiantuntijuutta rakentamassa: Lapin yliopiston kielikeskus 40 vuotta. Lapin yliopisto, p. 91-100 9 p.

 Embodiment and a sense of belonging in online language learning contexts Intke-Hernandez, M., Dec 2023, In: Taikomoji Kalbotyra. 2023, 20, p. 104-125

Fokus på funktion och på form? Europeiska svensklärares uppfattningar om grammatiken i CEFR Inkinen-Järvi, M., 2023, Svenskans beskrivning. Del I.: Förhandlingar vid trettioåttonde sammankomsten. Örebro 4-6 maj 2022.. Jansson, D., Melander, I., Westberg, G. & Yassin Falk, D. (eds.). 38/2022 ed. Örebro: Örebro universitet, Vol. I. p. 220-236 17 p.

How to Create a Safe Learning Environment: Integrating Inclusivity Into Language and Communication Courses Furniss, E. & Lyytinen, M. K., 2023, In: Tempus. 2, p. 26-27 2 p.

Jaettu digipedagoginen johtaminen Niinivaara, J., 20 Dec 2023, Näkemyksiä kielitaidosta ja viestintäosaamisesta – Insikter om språkkunskap och kommunikationskompetens – Perspectives on Language Proficiency and Communication Skills. Intke-Hernandez, M., Niinivaara, J., Pitkänen, K. & Vänskä, H. (eds.). Helsinki: The University of Helsinki Language Centre, p. 144-172 28 p. (Kielikeskuksen julkaisusarja; no. 10).

Kaikille avoin digitaalinen ruotsin kielen itseopiskelusivusto – Miten ja miksi Papegojan lähti lentoon? Korvenranta, S. & Rewell, C. P. M., 2023, Näkemyksiä kielitaidosta ja viestintäosaamisesta-Insikter om språkkunskap och kommunikationskompetens-Perspectives on Language Proficiency and Communication Skills. Intke-Hernandez, M., Niinivaara, J., Vänskä, H. & Pitkänen, K. (eds.). Helsingin yliopiston kielikeskus, p. 103-116 (Helsingin yliopiston kielikeskuksen julkaisusarja; vol. 2023, no. 10).

Kalmanviiva häämöttää Kosonen, H. M. I., 20 Apr 2023

Käytännön kielipedagogiikkaa: Luokan aamurutiinit valmistavassa opetuksessa Ahlholm, M.Lankinen, N. & Suuriniemi, S-M., 22 May 2023, Vastasaapuneet luokkahuoneissa: Ikkunoita valmistavaan opetukseen ja monikieliseen kouluun. Tampere: Vastapaino, p. 143-147 5 p.

Kielikeskusopetus koulutusuudistusten pyörteissä Laulajainen, T. & Karjalainen, S., 2023, Näkemyksiä kielitaidosta ja viestintäosaamisesta – Insikter om språkkunskap och kommunikationskompetens – Perspectives on Language Proficiency and Communication Skills. Intke-Hernadez, M., Niinivaara, J., Pitkänen, K. & Vänskä, H. (eds.). Helsinki: Helsingin yliopiston kielikeskus, p. 173-192 20 p. (Helsingin yliopiston Kielikeskuksen julkaisusarja; vol. 10).

Kulturtransfer per Sendebühne: Rezension der Dissertation von Petra Schirrmann “Das deutsche Hörspiel in Finnland: Eine medienhistorische Untersuchung zum Einfluss führender Persönlichkeiten beim finnischen Rundfunk Yle auf die Adaption deutscher Hörspiele, Technik(en) und Stoffe” Niedling, C., 2023, In: Jahrbuch für Finnisch-Deutsche Literaturbeziehungen. 55, p. 189-191

Lupa liikkua – yliopisto-opettajan vinkit liikehtivään arkeen Kosonen, H. M. I., 10 May 2023

Maailma jääkaapissa – toimijoiden kohtaaminen ja osallistuminen valtasuhteiden rajoilla Intke-Hernandez, M. & Zhao, J., Dec 2023, Superdiversiteetti: Näkökulmia maahanmuuton monimuotoisuuteen. Martikainen, T. & Pöyhönen, S. (eds.). Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, p. 95-123 29 p. (Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia ; no. 1489).

Making Space for Autonomy in Language Learning edited by Klaus Schwienhorst and Joy Ramos-Gonzalez Amendolara, S. J., 2023, Making Space for Autonomy in Language Learning. Klaus, S. & Joy, R-G. (eds.). Independently Published, (Autonomous Language Learning).

Mitä opitaan, kun opitaan kieltä? Kielitaitonäkemykset opiskelijoiden kertomuksissa Intke-Hernandez, M., 2023, In: Kielikeskuksen julkaisuja. p. 8-31

Monikielisen toimijuuden tukeminen koulun toimintayhteisössä Lehtonen, H.Ahlholm, M.Suuriniemi, S-M. & Tiermas, A., Nov 2023, In: AFinLA-teema. 2023, 16, p. 180-201 22 p.

Monikielistyneen työelämän kielitaitotarpeiden huomioiminen Kielikeskuksen kursseilla Hernandez Reyes, G. & Intke-Hernandez, M., 2023, In: Kielikeskuksen julkaisuja. p. 117-142

Monikielistyvä koulu ja muuttuvat kieliorientaatiot Suuriniemi, S-M., 5 Dec 2023, In: Kieli, koulutus ja yhteiskunta : Kieliverkoston verkkolehti. 14, 7

Moninaisuuden kuva perusopetuksen oppikirjoissa Satokangas, H.Suuriniemi, S-M. & Jantunen, A., Dec 2023, Superdiversiteetti: Näkökulmia maahanmuuton monimuotoisuuteen. Martikainen, T. & Pöyhönen, S. (eds.). Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, p. 153-179 27 p. (Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia; no. 1489).

Multilingüismo en Finlandia. La agencia humana de las madres inmigrantes en la socialización de las lenguas de herencia. Intke-Hernandez, M., Dec 2023, In: Boletín De Filología. 58, 2, p. 195–224

“Ollaan kaikki samassa veneessä” – vertaispalautetyöskentelystä kannustusta ja apua akateemiseen kirjoittamiseen von Boehm, S. & Suojala, M., 2023, Näkemyksiä kielitaidosta ja viestintäosaamisesta – Insikter om språkkunskap och kommunikationskompetens – Perspectives on Language Proficiency and Communication Skills . Intke, M., Niinivaara, J., Pitkänen, K. & Vänskä, H. (eds.). Helsinki: University of Helsinki, Language Centre, p. 57-80 24 p. (Language Centre publications ; no. 10).

Perspectives on meaningful interaction in foreign language classrooms: teachers collaborating with L1 students in Higher Education Kotkavuori, S., 16 May 2023, (Submitted) In: Language and Intercultural Communication.

Phosphoros oder: Die Morgenröte des Kalevala. Die Turkuer Romantik aus einer internationalen Perspektive betrachtet Niedling, C., 2023, In: Zeitschrift für interkulturelle Germanistik. 14, 1, p. 27-41 15 p.

Särmä 11 S2 Tekstien tulkinta Suuriniemi, S-M., Koskinen, M., Puurunen, T., Rönkkö, H. & Seuri, S., 31 Jul 2023, Kustannuosakeyhtiö Otava.

Sosiaalinen oikeudenmukaisuus, kieli ja koulutus Iikkanen, P., Ennser-Kananen, J., Intke-Hernandez, M. & Riuttanen, S., 2023, Kielikoulutus mukana muutoksessa. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA ry, Vol. 2023. p. 310-333 (AFinLA-teema).

The use and usefulness of mediation in language learning and assessment Lehtonen, T.Siddall, R. & Wallden, N., 20 Dec 2023, Näkemyksiä kielitaidosta ja viestintäosaamisesta: Insikter om språkkunskap och kommunikationskompetens-Perspectives on Language Proficiency and Communication Skills . Intke-Hernandez, M., Niinivaara, J., Pitkänen, K. K. & Vänskä, H. (eds.). Helsingin yliopiston kielikeskus, p. 32-55 26 p. (Helsingin yliopiston kielikeskuksen julkaisuja; no. 10).

Understanding master’s thesis writers in a Finnish EMI context: Writing conceptions, apprehension about grammar, self-efficacy for thesis writing and thesis grade Mendoza, L.Lindblom-Ylänne, S.Lehtonen, T. & Hyytinen, H., Nov 2023, In: International Journal of Educational Development. 103, 11 p., 102874.

Ungenutztes Potenzial entfalten: Die Kursassistent:innenprogramme im DaF-Unterricht der Sprachenzentren Helsinki und Tampere Niedling, C. & Rehwagen, C., 2023, mit.sprache.teil.haben – Publikation zur XVII. Internationalen Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer (IDT 2022): Zielgruppenorientierte Zugänge zum Sprachenlernen & Lehren und Lernen mit und in digitalen Umgebungen (Arbeitstitel). Dvorecký, M., Reitbrecht, S., Sorger, B. & Schweiger, H. (eds.). Germany: Erich Schmidt Verlag, Vol. 3. p. 229-234 6 p.

Varför integrera sig på svenska i Finland? Laurikainen, H., Mäkelä, F., Sevón, S., Uusikulku, R. & Votkin, T., 25 Jan 2023, In: Kielibuusti-hankkeen blogi.

Verkko-opetuksen kehittäminen viestintä- ja kieliopinnoissa: Yliopisto-opiskelijoiden kokemukset ja käsitykset vuorovaikutuksesta Niinivaara, J. & Lehtonen, H., 7 Mar 2023, In: Prologi : puheviestinnän vuosikirja. 19, 1, p. 5 24 p.

Yhteinen arkemme kielenoppimisen ja hyvinvoinnin tukena Intke-Hernandez, M., 2023, Kieli, hyvinvointi ja haavoittuvuus: Kohti kielellistä osallisuutta. Paananen, J., Lindeman, M., Lindholm, C. & Luodonpää-Manni, M. (eds.). Gaudeamus, p. 120-141

Konferenssit ja muut suulliset esitykset

Language Center Days 2023 Suvi Kotkavuori (Speaker: Presenter), Christian Niedling (Speaker: Presenter), Nina Sulonen (Speaker: Presenter) & Claudia Rehwagen (Speaker: Presenter)

Creating a Second and Foreign Language Textbook Anna-Maria Peltomäki (Speaker)

English L2 Creative Writing Workshops and Language Culture Paul Graves (Speaker)

“Olemme kaikki samassa veneessä” – Students´Views on Peer Review in Finnish and English Academic Writing Marja Suojala (Speaker) & Satu von Boehm (Speaker)

Suomalaisten rehtoreiden käsityksiä koulujen kielellisestä moninaisuudesta Salla-Maaria Suuriniemi (Speaker)

Mitä hyötyä monitieteisissä ryhmissä opiskelusta on kieli- ja viestintäopinnoissa? Anna-Maria Peltomäki (Speaker), Hanna Vänskä (Speaker) & Riikka Tuulia Sandberg (Speaker)

I just haven’t done this before: Student approaches and attitudes to developing their mediation skills in an autonomous English language course. Fergal Bradley (Speaker)

Kursassistierende ​im DaF-Unterricht – ​Erfahrungen aus Helsinki, Tampere und Turku​ – Referat im Rahmen des DaF-Tages 2023 Christian Niedling (Speaker), Claudia Rehwagen (Speaker) & Alexandra Virtanen (Speaker)

Koulutuspäivä 2023 Petra Schirrmann (Speaker)

Kenen kätyri? – Mitä on kielikeskusopetuksen strateginen kehittäminen Janne Niinivaara (Speaker)

Integrated courses in teaching language and content Edie Furniss (Speaker) & Satu von Boehm (Speaker)

“Näkymättömyysviitta” ja “tuntoisuuskysymys” – kielikeskuksen opiskelijoiden kokemuksia kehollisista ja tilallisista normeista kielten opiskelussa Hanna Maria Inari Kosonen (Speaker) & Minna Intke-Hernandez (Speaker)

Kielikeskuspäivät / Language Centre Days 2023 Sinikka Karjalainen (Speaker) & Tiina Laulajainen (Speaker)

Kielikeskuspäivät 2023 Leena Evesti (Speaker: Presenter), Julie Marie Uusinarkaus (Speaker: Presenter), Lauri Ville Juhani Mäkelä (Speaker: Presenter), Irma Laura Johanna Hallberg-Rautalin (Speaker: Presenter), Vanessa Louise Fuller (Speaker: Presenter), Nicholas Edward Trethowan (Speaker: Presenter)

Opettaja parasosiaalisen suhteen rakentajana digiopetuksessa Eeva-Riikka Kaarne (Speaker) & Maiju Ranta (Speaker)

Pedaforum 2023 Hanna Vänskä (Speaker) & Riikka Tuulia Sandberg (Speaker)

Osallisuuden kokemus ja monikielisyys kielten verkko- ja etäopetuksessa Minna Intke-Hernandez (Speaker)

Understanding master’s thesis writers in a Finnish EMI context: writing conceptions, apprehension about grammar, self-efficacy for thesis writing and thesis grade

Laura Mendoza (Speaker) & Tuula Lehtonen (Speaker)

Embodiment and Language Learning in Online Contexts Minna Intke-Hernandez (Speaker)

Language Center Days 2023 Saila Korvenranta (Speaker: Presenter)

Osallisuus ja vuorovaikutus. Käytännön ratkaisuja kieliopin verkkokursseilta Minna Intke-Hernandez (Speaker), Ciro Imperato (Speaker) & Frederic Nozais (Speaker)

STÍL / FIPLV / NBR Conference Suvi Kotkavuori (Speaker: Presenter) & Claudia Rehwagen (Speaker: Presenter)

Mikä on riittävän hyvää suomea? Minna Intke-Hernandez (Speaker)

Sanoista merkityksiä. Kehollisuuden rooli näyttämöllä ja kielenoppimisessa Antti Tapani Taipale (Speaker) & Minna Intke-Hernandez (Speaker)

”Se ei tarkoita, ettenkö olisi kiinnostunut” – Opiskelijoiden käsitykset ja kokemukset vuorovaikutuksesta verkko-opiskelussa Janne Niinivaara (Speaker)

Jugendsprache und Idiome im Deutschunterricht Christian Niedling (Speaker)

The Effects of Addressing Language and Communication Anxiety in Courses Mika Aromäki (Speaker)

Gendern in Finnland und Deutschland: Ein Vergleich der gesellschaftlichen Diskurse aus sprachwissenschaftlicher Perspektive Christian Niedling (Speaker) & Mia Raitaniemi (Speaker)

Osallisuus ja vuorovaikutus. Käytännön ratkaisuja kieliopin verkkokursseilta Ciro Imperato (Speaker), Minna Intke-Hernandez (Speaker) & Frederic Nozais (Speaker)

Co-revision: Editing Translations as Teamwork Julie Marie Uusinarkaus (Speaker) & Nicholas Edward Trethowan (Speaker)

Multilingualism and Language Awareness in Finnish Schools: Language orientations in curricula, in teacher responses, and in textbooks Salla-Maaria Suuriniemi (Speaker)

What do we include in the social? Using an actor-network theory lens to examine learning associations in an autonomous English course Fergal Bradley (Speaker)

Kädet saveen ja opit käyttöön! Vuorovaikutus ja tekstitaidot työelämässä -projektin pilotointi / Piloting the Interaction and text skills in working life -project Hanna Maria Inari Kosonen (Speaker)

”La visibilité est un piège” – kehollinen kontrolli, valta ja turvallisuus verkko-opiskelussa Hanna Maria Inari Kosonen (Speaker) & Minna Intke-Hernandez (Speaker)

Kieliturvallinen tila – työyhteisön kielikäytänteet ja monikielisyys Hanna Maria Inari Kosonen (Speaker) & Salla-Maaria Suuriniemi (Speaker)

 

Tiedot perustuvat Helsingin yliopiston tutkimusportaalissa huhtikuussa 2022 mennessä julkaistuihin tietoihin.