Uutiskirje 4: Sektiot esitelmittäin

Kirjoittamisen tutkimuksen päivien ohjelma, sektioiden teemat ja esitelmät:

Torstai 5.2.2015

12.00–12.30 Tervetuloa & Johdantoa
12.30–14.00 Sektio 1: Kirjoittaminen ja identiteetti
14.00–14.30 Kahvitauko
14.30–16.00 Sektio 2: Prosessit ja käytänteet I
16.00–16.15 Jaloittelutauko
16.15–17.45 Sektio 3: Prosessit ja käytänteet II
18.30– Illallinen

Perjantai 6.2.2015
9.00–11.00 Sektiot 4A: Kirjallistuminen ja kirjoitustaidot ja 4B: Genret ja ilmiöt I
11.00–12.15 Lounastauko
12.15–13.45 Sektiot 5A: Opetuksen arviointi ja kehittäminen ja 5B: Genret ja ilmiöt II
13.45–15.15 Sektiot 6A ja 6B: Kohti akateemista kirjoittamista I ja II
15.15–15.45 Kahvitauko, kirjaesittely
15.45–17.15 Paneeli- ja yleisökeskustelu
17.15 Symposiumin päätös


Torstai 5.2.2015                                                                                     

Sektio 1: KIRJOITTAMINEN JA IDENTITEETTI

  • Sari Östman: Elämäjulkaisijan identiteetti
  • Satu Erra: Kirjoittamisen ekologia – näkökulma lukiolaisten kirjoittamisen tutkimukseen
  • Kaisa Kauranen: ”Olen horjunut syrjälle elämäni tilaisuuden tawallisuudesta, työläässä kirjoitus tilaisuudessani” – miksi 1800-luvun torppari kirjoitti?

Sektio 2: PROSESSIT JA KÄYTÄNTEET I

  • Ulla Tiililä: Tekstin kirjoittamisesta tekstin tuotantoon – miten virkatekstit syntyvät?
  • Lauri Haapanen: Lehtijuttujen sitaattien tekemisen käytänteet
  • Suvi Honkanen: Kuinka lista kirjoitetaan? Intertekstuaalinen ketju listan muoto- ja merkitysrakenteen motivoijana

Sektio 3: PROSESSIT JA KÄYTÄNTEET II

  • Hanna Storm: Marginaalien marginaaleissa eli kirjoittamisen tarkastelua queer-zineissä
  • Pia Lappalainen: Tohtoriopiskelijoiden kirjoitusprosessin tukeminen – tapaustutkimus Aalto-yliopistosta
  • Hanna Karhu: Geneettinen kritiikki – kirjoitusprosessien tutkimusmetodi

Perjantai 6.2.2015

Sektio 4A: KIRJALLISTUMINEN JA KIRJOITUSTAIDOT

  • Anna Kuismin: Kynällä kyntäjät ja puhuvat puustaavit. Kirjoittaminen 1800-luvun rahvaanrunoilijoiden teksteissä
  • Simo Määttä: Puhuminen ja kirjoittaminen asioimistulkkauksessa
  • Maisa Martin: Kirjoittaminen ja kielitaito: kynnystasohypoteesin pohdiskelua
  • Mari Hankala, Elina Harjunen, Merja Kauppinen, Pirjo Kulju, Johanna Pentikäinen & Sara Routarinne: Matkalla systemaattiseen katsaukseen peruskouluikäisten kirjoittamisesta

Sektio 4B: GENRET JA ILMIÖT I

  • Kirsti Salmi-Nikander: Käsinkirjoitetut lehdet ja tekijyyden rituaalit
  • Esa Laihanen: Arvostelun taju ja arvioinnin taito – Kirjoittajan ABC-kortti -verkko-oppimateriaali teekkareiden ja luokanopettajaopiskelijoiden arvioimana
  • Riitta Juvonen: Yhdyslause, retorinen kuvio ja tekstityyppi. Suomenkielisen ylioppilasaineen dialogisuuden hallintaa hahmottamassa

Sektio 5A: OPETUKSEN ARVIOINTI JA KEHITTÄMINEN

  • Hanna Käkelä: R2L-pedagogiikka äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa
  • Johanna Pentikäinen & Heli Perttula: Draamamenetelmät kirjoittamisen opetuksessa
  • Jonna Riikonen: Vertaispalautteen hyödyntäminen lukiokirjoittamisessa

Sektio 5B: GENRET JA ILMIÖT II

  • Tommi Nieminen: Minun ja muiden äänet tieteen kielessä
  • Kirsi Sandberg: Ajan ja paikan ilmaisut kirjoitelma-aineistossa: alakoululainen kertoo
  • Maarit Mutta, Veronika Laippala & Lotta Lehti: Monikielisyys ja siirtovaikutus ranskan oppijoiden lauseen aloituksissa

Sektio 6A: KOHTI AKATEEMISTA KIRJOITTAMISTA I

  • Emilia Karjula: Kaunokirjallinen tieto ja kirjoittamisen tutkimus
  • Ville Virsu & Riitta Koskimies: Kauppatieteiden opiskelija kirjallisena viestijänä
  • Heli Harrikari & Heidi Rontu: Tutkimusviestintä: uudet tarpeet, tavoitteet ja muodot

Sektio 6B: KOHTI AKATEEMISTA KIRJOITTAMISTA II

  • Outi Toropainen & Sinikka Lahtinen: Kirjallista tuottamista arvioimassa: Mitä ylioppilaskokeen ruotsin ja finskan keskipitkän oppimäärän kirjallisen tuottamisen tehtävänannot kertovat?
  • Katriina Uljas-Rautio: Mitä ovat akateemiset tekstitaidot?
  • Anne Huhtala: Kuin myrskypilvi pään päällä – kieltenopiskelijoiden ajatuksia gradun kirjoittamisesta