ja ettei ketään saa syrjiä esimerkiksi iän, ihonvärin, seksuaalisen
suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Oikeudenmukaisessa yhteiskunnassa kaikilla on yhdenvertaiset
mahdollisuudet kouluttautua ja kehittää itseään, saada palveluita ja
edetä työuralla.” www.yhdenvertaisuus.fi
Kouluyhteisössä eriarvoisuutta voi aiheuttaa mm.
Ikä
Sukupuoli ja seksuaalisuus
Katsomukset
Kieli
(Perheen) sosioekonominen asema
Vammaisuus ja sairaus
Tee lyhyt Teflon –testi ja pohdi, miten omat ominaisuuteesi vaikuttavat siihen, kuinka hahmotat ja tunnistat eriarvoisuutta!
Videossa pohditaan moninaisuutta, opettajan moninaisuustaitoja ja yhdenvertaisuusosaamista kotitalousopetuksessa ja kouluyhteisössä. (Video: Hanna Posti-Ahokas, kesto 8:56 min)
-
- Tunnistatko eriarvoisuutta? Millä tavoin eriarvoisuus näkyy kouluyhteisössäsi?
- Pohdi, mitä keinoja tiedät yhdenvertaisuuden lisäämiseksi ja sen ylläpitämiseksi kouluyhteisössäsi?
Lisätietoa:
Tiivis esitys yhdenvertaisuuslain sisällöistä.
Millaista on opettajan yhdenvertaisuusosaaminen? Tutustu Paul Gorskin malliin: Opettajan yhdenvertaisuusosaaminen
Miten kielellinen yhdenvertaisuus näkyy Opetussuunnitelman perusteissa ja perusopetuslaissa? Kieli ja yhdenvertaisuus POPS 2014
Oppilaitosten yhdenvertaisuussuunnittelu
Tehtävä: selvitä oman oppilaitoksesi tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnittelun tila! Ohjeet tästä: Oman oppilaitoksen tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelmat
Määräys tasa-arvosuunnitelmien laadinnasta
Hyviä käytännön työkaluja maailmankoulun oppaasta
KYSYMYSLISTA SELVITYSVAIHEEN AVUKSI
-
- Mitkä ovat suurimmat yhdenvertaisuuden esteet oppilaitoksessamme?
- Mitkä ovat tyypillisiä ongelmatilanteita?
- Miten yhdenvertaisuutta voitaisiin meillä kehittää?
- Millaisiin vähemmistöihin oppilaitoksessa kuulutaan ja miten tämä vaikuttaa ihmisten kohteluun?
- Onko nähtävissä ennakkoluuloja, syrjintää tai häirintää?
- Millaisilla toimenpiteillä ongelmia voitaisiin korjata
Tasa-arvolaki 5 a§ (30.12.2014/1329) toimenpiteet tasa-arvon edistämiseksi oppilaitoksissa
- Koulutuksen järjestäjä vastaa siitä, että vuosittain laaditaan oppilaitoskohtaisesti tasa- arvosuunnitelma yhteistyössä henkilöstön ja oppilaiden tai opiskelijoiden kanssa. Suunnitelma voidaan sisällyttää osaksi opetussuunnitelmaa tai muuta oppilaitoksen suunnitelmaa.
- Tasa-arvosuunnitelman tulee sisältää:
1. Selvitys oppilaitoksen tasa-arvotilanteesta
2. Tarvittavat toimenpiteet tasa-arvon selvittämiseksi
3. Arvio aikaisempaan tasa-arvo suunnitelmaan sisältyneiden toimenpiteiden toteuttamisesta ja tuloksista.
- Erityistä huomiota tulee kiinnittää oppilas- ja opiskelijavalintoihin, opetuksen järjestämiseen, oppimiseroihin, ja opintosuoritusten arviointiin sekä seksuaalisen häirinnän ja sukupuoleen perustuvan häirinnän ehkäisemiseen ja poistamiseen.
- Vuosittaisen tarkastelun sijasta suunnitelma voidaan laatia enintään kolmeksi vuodeksi kerralla.