Kielitietoinen ja kielellisesti vastuullinen kotitalousopetus

Kotitaloustunti on kielenoppijalle sekä haastava että tukeva oppimisympäristö. Kotitalouden sanasto on runsasta, vivahteikasta ja täsmällistä, ja se haastaa alkuvaiheen kielenoppijaa. Toisaalta tunnit ovat toiminnallisia ja visuaalisia, mikä puolestaan tukee oppimista.

Videolla kotitalouden lehtori ja tietokirjailija Hannele Kojon ryhmissä on tavallista, että puolet oppilaista puhuu suomea toisena kielenä. Siksi tunnit on rakennettava kielenoppimista tukeviksi. Seuraa videolta, kuinka kahdeksasluokkalaiset tekevät juustosarvia ja samalla harjaantuvat suomen kielen  ja erityisesti kotitalouden kielen käyttäjiksi!

Pohdintakysymyksiä videon tueksi:
1. Resepti luetaan ensin yksin, sitten yhdessä ja kolmanneksi työparin kanssa työpisteellä. Mitä muita pedagogisen toiston keinoja havaitset tunnilla?
2.  Miten visuaalisuus tukee kielenoppijaa tällä tunnilla?

Kielitietoisuusvideo
Videolla kerrataan kielellisesti tietoisen kotitaloustunnin piirteet.

Pohdintakysymyksiä videon tueksi:
1. Tee luettelo kielellisesti tietoisen kotitaloustunnin piirteistä videon perusteella!
2. Lista ei ole tyhjentävä. Mitä lisäisit siihen omasta kokemuksestasi?
Lähde: Flickr

Monikielisen ihmisen mielessä eri kielet ovat limittäin. Mitä tämä tarkoittaa oppimisessa? Videossa paneudutaan kielitietoisuuteen ja kielitietoiseen ainepedagogiikkaan.
(Video Maria Ahlholm)
(Videon kesto 14.59min)

Pohdintakysymyksiä videon tueksi:
1. Mitä havaintoja olet tehnyt limittäiskielisyydestä omassa työssäsi?

2. Mitä kielitietoinen ainepedagogiikka tarkoittaa sinun opetuksessasi?

Lähde: Canva
Hille Janhonen-Abruquah haastattelee Salla Venäläistä tämän
väitöstutkimuksesta, jossa tarkastellaan monikulttuurista kotitalousopetusta. Käyttävätkö oppilaat ja opettajat kieltä samalla tavoin? Entä millä tavoin vuorovaikutus näyttäytyy monikulttuurisessa kotitalousluokassa?
(Video Salla Venäläinen ja Hille Janhonen-Abruquah, videon kesto 16.24min)

Pohdintakysymyksiä videon tueksi:
1. Oletko törmännyt vastaavanlaisiin tilanteisiin omassa opetuksessasi? Miten olet tilanteissa toiminut?
2. Pohdi, millä tavoin pystyisit kehittämään omaa vuorovaikutusta monikulttuurisessa kotitalousluokassa? 
Lähde: Canva

Video arjen monikielisyydestä opettajan työssä

Videolla keskustellaan  arkisista tilanteista, joihin monikielisessä työ- ja kouluyhteisöissä voi törmätä. Joskus monikieliset tilanteet voivat aiheuttaa hämmennystä ja tilanteen hallinan menettämisen tunnetta.
(Video Maria Ahlholm ja Hanna Posti-Ahokas, videon kesto 11.38min)
Pohdintakysymyksiä videon tueksi:
  1. Minkälaisissa tilanteissa olet törmännyt monikielisyyden haasteisiin kouluyhteisössäsi?
  2. Pohdi, miten voisit tukea pedagogista limittäiskielisyyttä omassa opetuksessasi

Esimerkki havainnoinnista monikulttuurisessa kotitalousopetuksessa

Aineistossa käsitellään Kati Oikarisen tekemää havainnointia, jossa paneudutaan kulttuurisesti ja kielellisesti responsiiviseen kotitalousopetukseen. Millaisia kielellisiä haasteita ja ristiriitatilanteita kotitalousopetuksessa ilmenee? Miten opettaja pystyy omalla toiminnallaan vastaamaan oppilaiden tarpeisiin ja suomen kielen ymmärtämiseen?

Koulutukseen osallistuneiden opettajien käytännön vinkit: 

Kielitietoiset työtavat kotitalousopetuksessa. Kielitietoiset työtavat kotitalousopetuksessa: vinkkejä oppitunnilla käytettäviin erilaisiin työtapoihin ja oppituntien yksinkertaistamiseen. ”Vähemmän on enemmän” -ajattelu.

Vieraalla kielellä opiskelu. Jos opiskelisin vieraalla kielellä: vinkkejä, kuinka asettua kielenoppijan asemaan ja tarkastelemaan sekä ajattelemaan kielen oppimista omasta näkökulmasta käsin.

Kehittyvä suomen kieli keittiötyössä. S2 keittiötyössä: kuvio kotitalousopetuksen teoriaosan muuttumista käytäntöön monikulttuurisessa kotitalousluokassa.

Kotitaloustunneista tehoa kielenoppimiseen. Kotitaloudesta tehoa kielenoppimiseen: vinkkejä positiiviseen oppimisympäristöön jossa tuetaan kielenoppimista kotitalouden oppitunneilla.

Lisätietoa:

Kielitietoinen opetus Omnian opas- Kielitietoiseen opetukseen auttaa hahmottamaan kielitietoisuutta ja erilaisten kielten läsnäoloa. Oppaan avulla saadaan näkökulmia kielellisestä ymmärtämisestä ja kielitietoisista työtavoista, jotka puolestaan tukevat opettajan kielitietoisuutta. Näin oppilaat oppivat ymmärtämään tiedon alojen kieltä. Opas kielitietoiseen opetukseen omnia

Lähde: Canva

 

Opetuksen laadun kehittäminen yhteistyössä maahanmuuttajien peruskoulun opetuksessa Vinkkejä kielenoppimiseen ryhmässä: pelillisyyden merkitys kielen oppimisessa.