The end

Lopputyönä halusin tarkastella Lontoon aluetta. Löysin kattavan aineiston (viite 1), johon oli kerätty muunmuassa Lontoon väestön sukupuolijakaumaa, asutusta, terveystietoja ja koulutusasteet. Hankin Lontoon pohjakartan eri lähteestä (viite 2), kuin aineistot joten yksi haastavimmista tehtävistä osoittautuikin olemaan se, että minun piti vaihtaa tiedostossa olevia nimiä, jotta ne vastaisivat toisiaan. Kartoista voikin nähdä, etä kaikissa kohdissa en ole tässä niin hyvin onnistunut, vaikka koitin kyllä parhaani mukaan Excelin kanssa venkslata. Pakko kyllä todeta, että jopa excel taidot ovat kehittyneet tällä kurssilla.

Kun olin saanut muokattua aineiston tiedot vastaaviksi pohjakartan nimistön kanssa, pystyin liittämään csv taulukon pohjakarttaan Join-komennolla ja kuvaamaan arvoja kartalla. Anna on blogissaan tehnyt melko samanlaista lopputyötä, mutta hän on keskittynyt Suomeen. Hänen lopputyössään on esimerkiksi tarkasteltu 15-19 vuotiaiden osuutta väestöstä kunnittain, ja karttaan on liitetty sen lisäksi lukioiden määrä.

Olisin halunnut esittää esimerkiksi naisten väestöosuudet ja terveyskokemuksen samassa kartassa, mutta jos olisin laittanut esimerkiksi pylväät tai numerot kuvaamaan hyvää terveyttä alueittain samaan karttaan, niin siitä ei olisi nähnyt enää mitään. Kuvassa 1 on esitetty Lontoon alueiden miesten osuudet prosentteina. Kuten kuvasta näkyy, kaikki alueet eivät päässeet kartalle koska en saanut kaikkia nimiä muokattua excelissä aineistosa. Kuvassa 2 on yhtälailla kerrottu naisten osuude prosentteina Lonoon eri alueilla. Vaikka värimaailma on melko radikaali kartoissa, on kuitenkin alueilla melko tasaisesti sekä miehiä, että naisia. Kuitenkin on havaittavissa, että miehiä on Lontoon keskustassa enemmän ja kauemmat alueet ovat enemmän naisvaltaisia.

Kuva 1. Prosenttiosuudet Lontoon alueen miehistä eistettynä kartalla
Kuva 2. Naisten osuus Lontoossa esitettynä prosentteina

Kuvassa 3 on esitetty terveyden kokeminen todella hyväksi Lontoon eri alueilla. Asteikko on jäänyt hieman puutteelliseksi alkupäästä, koska alin väli on 0-46%, jolloin näyttäisi siltä, etei kovin moni tunne terveyttänsä todella hyväksi, vaikka todellisuudessa melkein 50% olisi sitä mieltä. Kuvassa 4 on tarkasteltu korkeakoulutustasoja Lontoon alueella, ja kuvasta voikin todeta että korkeakoulutettuja on eniten keskusta-alueen läheisyydessä. Voidaankin vetääjohtopäätös, että korkeakoulutetuista voisi olla suurempi osa miehiä, jos verrataan näitä havaintoja kuviin 1 ja 2.

Kuva 3. Kuinka moni Lontoossa kokee alueittain terbeytensä todella hyväksi

Kuva 4. Korkeakoulutustaso alueittain Lontoossa