Ville – sähköinen läsnäolojen seuranta *pikaohje*

1. Avaa nettiselain osoitteeseen ville.utu.fi
  2. Napauta haka login
  3. Valitse listasta Helsingin yliopisto
  4. Kirjaudu sisään HY-tunnuksella ja salasanalla (samoilla kuin esim. Flammaan tai moodleen)
  5. Napauta vasemmasta navigointipalkista Tilastot/Statistics -> Opettajan arvioima/Manually graded
  6. Valitse ylhäältä Kurssi/Course-valikosta oikea kurssi, Kierros/Round-valikosta opetustapahtuma ja Harjoitus/Assigment-valikosta Läsnäolo (opetuskerran nimi)
  7. Valitse Ryhmä/Group-valikosta oma ryhmäsi
  8. Ruksaa paikalla olevat opiskelijat. Läsnäolo tallentuu automaattisesti. Voit myös etsiä opiskelijan etu- tai sukunimellä tai sähköpostiosoitteella. Korvaava suoritus tallennetaan samalla tavalla, mutta Harjoitus/Assigment-valikosta valitaan sitä varten Korvaava (opetuskerran nimi)

Läsnäolomerkinnät isommissa ryhmissä Flexim-lukijalla (toimii parhaiten tietokoneella):

1. Avaa nettiselain osoitteeseen ville.utu.fi
  2. Napauta haka login
  3. Valitse listasta Helsingin yliopisto
  7. Napauta Opiskelijoiden syöttötila. Kytke lukulaite tarvittaessa tietokoneen usb-liitäntään.  iPadilla tarvitaan lisäksi usb-adapteri ja laturi, joka on kytketty usb-adapteriin.
  8. Napauta vasemmasta alakulmasta RFID tai opiskelijanumero -kenttää. Lue Flexim-avaimet yksitellen lukulaitteella. Seuraa näytön merkintää, siihen tulee näkyviin opiskelijan nimi. Jos Flexim puuttuu, ruutuun voi kirjoittaa opiskelijanumeron. Huom! Jos lukee Käyttäjä ei ole rekisteröitynyt kurssille Flexim-avainta ei ole rekisteröity Villeen.  Pyydä opiskelijaa kirjoittamaan opiskelijanumero kenttään.
  9. Lukutilasta poistutaan sulkemalla selain.