Lutherista Agricolaan

500 vuotta sitten Martin Luther löi kuuluisat teesinsä Wittenbergin kirkon oveen. Tohtori Luther opetti yliopistossa teologiaa, johon liittyi poliittisia aspekteja: ihminen pelastuu yksin armosta eikä anelippaiden kolikoiden määrästä. Raamattu ja kirkon opetus tuli olla tarjolla kunkin omalla kielellä.

Lutherin oppilaista yksi oli suomalainen Mikael Agricola. Hän toi Suomeen nämä radikaalit ajatukset, ja sai niille merkittävän ystävän, kuningas Kustaa Vaasan. Motiivit olivat kuninkaalla lähinnä poliittis-taloudelliset, mutta kansalaisen kannalta se on yhdentekevää: 1500-luvulla Suomen kirkkojärjestys muuttui vähä vähältä, ja syntyi sittemmin luterilaiseksi kirkoksi nimitetty organisaatio. Jumalanpalvelusten kansankielisyys ja kansan lukutaidon kehittyminen ovat tämän muutoksen peruja.

Tutustu myös näihin:

Lutherin painetut teokset Kaisa-talossa