Harjoitus 5

Tällä kurssikerralla harjoteltiin mm. bufferointia, jonka koen olevan aika keskeisessä roolissa monissa GIS-analyyseissä. Tehtävänä oli luoda erilaisia bufferi-alueita Malmin ja Helsinki-Vantaan lentoasemien ympärille. Ideana oli selvittää kuinka paljon ihmisiä asuu lentokenttien meluhaitan piirissä. Tämä on yksinkertaisimpia bufferoinnin käyttötarkoituksia, mutta erittäin tehokas tämän kaltaisessa analyysissä. Alla olevassa taulukossa on 1km ja 2km säteellä lentokenttien kiitoradoista asuvien ihmisten määrät.

Seuraavassa taulukossa on eri kriteereillä tehtyjä bufferianalyysejä Helsinki-Vantaan lentokentästä.

Seuraavassa tehtävässä bufferoitiin juna- ja metroasemia ja selvitettiin kuinka vahvasti asutus keskittyy niiden läheisyyteen. Analyysin tuloksena selvisi, että yli 20 prosenttia annetusta väestöstä asuu asemien läheisyydessä ja, että asemien läheisyydessä asuvista n. 67 prosenttia on työikäisiä.

Mielestäni tässä analyysissä muuttujia on liian vähän, jotta kovin mielekkäitä johtopäätöksiä voisi tehdä. Samoin, kun kiinnostuksen kohteena on saavutettavuus ei pelkkä etäisyys ole aina kovin hyvä mittari vaan esimerkiksi matka-aika voisi toimia paremmin. Tässä tapauksessa matka asemilta on toki hyvin lyhyt, mutta etenkin pidemmillä matkoilla ei saavutettavuus välttämättä ole läheskään sama kahdesta yhtä kaukana sijaitsevasta pisteestä.

Kurssikertaan liittyi vielä itsenäinen tehtävä, joista valitsin uima-altaita ja saunoja koskevan tehtävän. Tässä tarkoituksena oli analysoida uima-altaiden alueellista jakautumista pk-seudun sisällä sekä selvittää minkä tyyppisissä rakennuksissa uima-altaita on.

PK-seudun pienalueet ja niillä sijaitsevien uima-altaiden määrä numeroina sekä pylväinä esitettynä.

Olen samoilla linjoilla Tatu Jentzen kanssa siitä, että yksi tämän kerran tärkeimmistä työkaluista oli ehdottomasti Select Features by value -työkalu. Toinen googlettamalla löytämäni työkalu, mikä pelasti uhkaavasti kasvaneelta turhautumiselta oli Fix geometries -työkalu. En ole varma, mitä kyseinen työkalu tekee, mutta sen avulla olen päässyt eroon monien työkalujen herjaamista virheilmoituksista ja päässyt etenemään tehtävien tekemisessä.

Lähteet

Jentze, Tatu (2023). Itsenäistehtäviä olevinaan. MAA-202 Tatu. https://blogs.helsinki.fi/jentze/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *