Luentojen aiheet:
1. aihe: Johdanto kurssiin.
2. Pikselit: mikä on pikseli? Minkälainen on pikselikuva?
- Tietokonegrafiiikan kaksi lajia: pikselit ja vektorit
- http://www.mv.helsinki.fi/mainkine/vect.htm
- http://www.mv.helsinki.fi/mainkine/kooste1.htm
- Kuvista
- Kuvan koko ja resoluutio
3. aihe: Vektorit. Mitä vektorit ovat? Mihin vektorgrafiikkaa käytetään?
Esimerkkejä vektoreiden käytöstä
- Pikselikuva ja vektoroitu kuva / Otus ja Olio
- Esimerkkinä kuvia peleistä
- Logot, esim. http://fi.wikipedia.org/wiki/Logo
- Tilastografiikka – http://www.stat.fi/tup/verkkokoulu/data/tg/index.html
- Merkkejä – http://www.designedtoat.com/sign.htm
- Piirroksia – http://www.freewebs.com/tittainkinen/workingwithvectors.htm
4. aihe: Värit, erityisesti tietokonegrafiikan värit.
5. aihe: Typografia
6. aihe: Sommittelu
7. aihe: Taitto
Neljännellä luennolla
jatkamme sommittelun, värien ja typografian käsittelyä..
Harjoitukset
1. harjoitukset:
- kuvan koko -harjoituksia
- ilmaisten kuvapankkien käyttö
- kuvan haku
- kuvan koko
- pikseleiden peruskäsittely
- tekstin lisäys
- tallennus
2. harjoitus:
- Peruspiirtäminen vektoreilla
- Vektoreita ja pikseleitä.
- Vektoreita ja pikseleitä
- Työn koostaminen