Kategoriat
Uncategorised

Osa 5 matkalla GIS-velhoksi

Hajotus maximus

En ole kertaakaan aikaisemmin tuntenut tätä tunnetta näin vahvana. Se suorastaan pulppusi sydämmestäni niin elävän tuntuisena kuin ikinä voikaan. Välillä olin pakotettu pitämään hengähdystaukoja minuutin välein ja välillä taas kaikki sujui kuin käsikirjan mukaan. Puhun siis viidennestä kurssikerrasta. Hajotuksen tunne yritti syödä mielialaani, mutta onnistuin taistelemaan lopulta voiton siitä. Tämä kerta oli silti kaikkein hankalin ja vaikein tähän mennessä, ainankin minun osaltani. Jälleen kerran haluaisin antaa kunnia maininnan vierustoverilleni Katariina Kuusikerolle, kun jaksoit kuunnella minun tyhmiä kysymyksiäni.

Straight to the point. En tiedä osaanko selittää tätä kertaa niin ”hyvin” kuin aiempia kurssikertoja, mutta yritetään kuitenkin. Tämä kerta oli aikalailla kertausta edellisiltä kerroilta. Itse Artun opetusta oli vähemmän ja pääsimme itseksemme taiteilemaan suurimman osan ajasta. Pääasiassa bufferoimme ja käytimme select by location toimintoja.

Ensimmäisessä itsenäistehtävässä hyödynsimme bufferointia rajasimme halutun tutkimusalueen, mistä sitten pysytyimme valikoimaan eri tekijöitä select by locationin avulla. Tässä tapauksessa tutkimme Malmin kentästä aiheutuvia meluvaikutuksia 1km ja 2km säteellä asuviin ihmisiin ja laskimme myös heidän lukumääränsä. Samanlainen tutkimusasetelma perustui muihinkin tunnin tehtäviin. Laskimme ihmisten määriä samalla tavalla Helsinki -Vantaan melualueelta, ihmisetn sijoittumisesta taajamissa ja juna-asemien läheisyydessä.

Taulukko 1. Malmin ja helsinki vantaan lentokentän meluvyöhykkeistä
Taulukko 2. Taajama alueiden suosio ja kouluikäisten sijoittuminen
Kuva 1. Asukkaat 500m säteellä juna-asemista

Ensimmäisessä taulukossa (taulukko 1.) näkyy molempien lentokenttien asukasmäärät 1km ja 2km säteellä niistä, sekä myös asukasmäärät 65dB ja yli 55dB meluhaitta-alueilla. Seuraavassa taulukossa (taulukko 2.) laskin taajamissa asuvien ihmisten määrän sekä kouluikäisten (7-16v.) taajamien ulkopuolella asuvien määrän.

Minulle tuli heti parempi mieli kaiken tämän jälkeen, kun satunnaisesti Annan Nuutisen blogissa vieraillessani huomasin todella söpön Gif-kuvan koirasta. Sen lisäksi lukumme eroavat jostain kumman syystä, kun vertailin taulukoitamme (olen varmaankin oikeassa ja Anna väärässä). Loppuun totean vielä, että olen Pihla Haapasalon kanssa samaa mieltä. Vaikka näitä ongelmia on aika ajoin ilmentynyt niin pientä edistystäkin on havaittavissa :-)).

Näkemisiin!

Lähteet: