Kurssikerta 5: Puskurointia ja MapInfon taitojen pohdintaa

Huomaan, että usein ongelmani johtuu hienojen sanojen aiheuttamasta ennakkokäsityksistä. Tällä kerralla sana puskurointi kuulostaa jo valmiiksi niin haastavalta, että omiin taitoihin luottaminen on hankalaa. Loppujen lopuksi puskurointi oli suhteellisen yksinkertaista. Puskuroinnin avulla saadaan hyvin aineistosta irti aivan uusia ulottuvuuksia. Puskurointia käytetään varmasti hyödyksi kaupunkisuunnittelussa. Kun miettii, että miltei yhdellä napin painamisella saa tietoja esimerkiksi lentoliikenteen melusta kärsivien ihmisten määrästä, ei voi kuin ihmetellä ihmisen keksintöjen monipuolisuutta. Aiemmin olen pitänyt MapInfoa karttojen piirtämisen työkaluna, mutta nyt huomaan sen moni ulottuvuuden myös tietojen muunlaiseen analysointiin. Puskurointia voitaisiin käyttää myös esimerkiksi joidenkin tarttuvien tautien leviämisalueiden kartoittamiseen. Näin voitaisiin epidemioiden iskiessä kartoittaa eristämisalueiden rajat.

TVT3-kurssin hyvänä puolena on, että siellä käydään monipuolisesti läpi MapInfon mahdollisuuksia. Itse kuitenkin huomaan, ettei yksi kurssikerta riitä asian kunnolliseen hallitsemiseen, vaan tarvitsisin enemmän toistoja, jotta ohjelmiston käyttö menisi syvempään muistiin. Toisaalta on hyvä, että useilla kerroilla tarvitaan myös aiemmilla kurssikerroilla käytyjä asioita. Nämä asiat ovatkin paljon paremmassa hallinnassa. Osaan mielestäni suhteellisen hyvin tuottaa erilaisia teemakarttoja ja muistan varmistaa teemakarttojen aineiston suunnan ja valita sille oikean luokittelutavan. Myös piirto- ja taulukkotyökalujen käyttö on jo suhteellisen hyvällä mallilla. Lisäharjoitusta kaipaavat työkalut, joita olemme käyttäneet vain yhdellä kurssikerralla. Esimerkiksi puskuroinnista en tule muistamaan kaikkea muutaman päivän kuluttua, mutta jos muistia verestetään lähitulevaisuudessa, alkaa puskurointikin varmasti luonnistua.

Alla löytyvät vastaukset kurssikerran tehtäviin

Tehtävä 1:

1. Lentokentät

Malmi:

2 km säteellä Malmin lentokentästä asuu 57 249 ihmistä.

1 km säteellä Malmin lentokentästä asuu 8 523 ihmistä.

HelsinkiVantaa:

2 km säteellä Helsinki-Vantaasta asuu 9 315 ihmistä.

65 dB-alueella asuu 333 ihmistä.

55 dB-alueella asuu 2 358 ihmistä.

Ennen uuden kiitoradan rakentamista melutason 60 dB-alueella asui 12 970 ihmistä.

2. Asemat

a)      500 m juna-asemasta asuu 76 705 ihmistä

b)      ~18 % (17,8 %) (430108)

c)      54 723 on 71 %

Tehtävä 2:

Taajamissa asuu 369 932 ihmistä eli 86 % väestöstä

Taajamien ulkopuolella asuu kouluikäisiä 6 797 eli 17,7 %. (Kaiken kaikkiaan kouluikäisiä on 45 214 ja taajamissa näistä asuu 38 417)

Ulkomaalaisten osuus on yli 10 % 5 taajama-alueella

Ulkomaalaisten osuus on yli 20 % 4 taajama-alueella

Ulkomaalaisten osuus on yli 30 % 4 taajama-alueella

Tehtävä 3:

Uima-altaita on pk-seudulla 825 kappaletta.

Keskimääräisesti talossa on 1 uima-allas.

7 188 asukasta asuu pääkaupunkiseudulla taloissa, joissa on uima-allas.

318 omakotitalossa on uima-allas.

158 paritalossa on uima-allas.

110 rivitalossa on uima-allas.

173 kerrostalossa on uima-allas.

62 talossa on enemmän kuin 1 uima-allas.

Lauttasaaressa ja Länsi-Pakilassa on eniten uima-altaita (53 kpl).

Toiseksi eniten on Marjaniemessä (49 kpl).

Kolmanneksi eniten on Kulosaaressa (42 kpl).

Neljänneksi eniten on Yliskylässä (31 kpl).