Kurssikerta 7: itsenäistyminen

Kurssikerran teemana oli luoda oma kartta aivan alusta loppuun asti. Itse haettiin aineisto, kartta ja luotiin teemakartta näiden pohjalta. Itse etsin aineistoa EU-maista. EU-maita on tällä hetkellä 27 kappaletta. Aineistooni löysin tietoa EU-maiden väkiluvusta, väestönkasvusta, virallisten kielien lukumäärästä, maatalouden, teollisuuden ja palveluiden osuudesta bruttokansantuotteesta prosentteina. Lopulta päädyin käyttämään vain väkilukua ja väestönkasvua, sillä muista ei oikein saanut ehjää ja selkeää karttaa. EU-maiden väkiluvun aineisto on epämääräisesti jakautunut, joten sille sopii esim. luonnolliset luokkavälit. Käytin luonnollisia luokkavälejä, jotta maiden väliset erot tulisivat selkeämmin esiin. Luonnollisilla luokkaväleillä havaitsee selkeästi ääripäihin jäävät maat, kuten yli 60 400 000 asukkaan maat (Saksa, Iso-Britannia, Italia ja Ranska) sekä alle 3 500 000 asukkaan maat (Luxemburg, Viro, Latvia, Kyproksen tasavalta, Malta ja Slovenia). Väkiluvusta tein koropleettikartan ja väestönkasvusta symbolikartan. Väestönkasvussa kolmion huipun suunta kertoo onko väestö kasvamassa vai vähenemässä. Kolmion koko kertoo onko kasvu kuinka suurta.

Kuva 1. EU-maat

Lisätietoa EU-maista

Teemakartan piirtäminen itse alusta lähtien oli todella loistava tehtävä. Kurssikerrassa kerrattiin mukavasti koko kurssilla käydyt teemat, ja sai hyödyntää omia osaamisia käytännössä. Kaikki ei kuitenkaan ihan onnistunut ilman apua, mutta onneksi ongelmat olivat sellaisia, ettei opettajakaan heti huomannut missä virhe oli. Näin itselle jäi olo, ettei osaamiseni ollutkaan ihan kauhean heikkoa. Koska kahden päällekkäisen teemakartan luominen onnistui suhteellisen kivuttomasti, halusin kokeilla HotLink-toiminnon lisäämistä. HotLinkin lisääminen ei ollutkaan aivan helppoa, varsinkin kun ohjeet eivät täysin vastanneet uusinta versiota ohjelmasta. Opettajan suurella avustuksella sain HotLink-kartan julkaistua blogissani. Kaikista eniten apua tarvitsin juuri HotLink-kartan lisäämisessä blogiin.

Karttojeni puutteita ovat läpi kurssin olleet pohjoisnuolen ja mittakaavan puuttuminen, joita myös Jenni Lehtimäki blogissaan kuuluttaa (Jennin TVT3-blogi). Ehkä tämä puute johtuu meidän biologi taustastamme. Kaiken kaikkiaan sekä viimeinen tehtävä että koko kurssi on antanut monipuolisen osaamisen MapInfon parissa. Ehkä ainakin lähitulevaisuudessa osaisin käyttää MapInfoa itsnäisesti. Osaan varmasti tuottaa valmiista tietokannasta teemakarttoja, mutta osa muista toiminnoista saattaa olla haasteellisempia.

Jennin TVT3-blogi (2011). <https://blogs.helsinki.fi/jmslehti/>

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *