Terveiset Grasping the Future -tapahtumasta

Grasping the Future -tapahtumassa kuultiin monia innostavia puheenvuoroja mm. rehtorin merkityksellistä roolista tulevaisuuden/nykypäivän koulussa. Johtajan taidot ja kyky innostaa korostuvat. Uuden aivotutkimuksen merkitys oppimisen tukemisessa on nousemassa, vanhoja myyttejä kumotaan.

Hankkeen ohjausryhmästä paikalla keskusteluissa Espoon sivistystoimen johtaja Aulis Pitkälä, Tieken toiminnanjohtaja Eppie Eloranta ja professori Kirsti Lonka. Kauniaisten kouluista ja koulutoimesta vahva edustus.

Keskustelua käytiin muun muassa seuraavista teemoista

Opettajan muuttuvista työtehtävistä

Miten erilaiset oppimisympäristöt aktivoivat erilaista oppimista

• oppimisympäristöjen rikkaus pitäisi huomioida paremmin koulussa (ympäröivän yhteiskunnan mahdollisuudet ja rikkaus oppimisen tukena)
  • tällä hetkellä normatiiviset verkostot kahlitsevat liikaa sitä, että opettajat uskaltaisivat lähteä ulos “maailmaan” ja hyödyntää olemassa olevia resursseja ja päästä aidosti koulun ulkopuolelle

Koulun tulevaisuus

• tulisi lähteä enemmän siitä, miten opitaan paljon muualla kuin koulussa (formaali vs. informaali), mitä lapset tekevät iltaisin kotona ja ystävien kanssa, tärkeää ottaa rinnalle koulun sosiaalinen ympäristö ja kohtaaminen
  • informaaleja ympäristöjä hyödynnettävä tehokkaammin koulussa
  • nykyisen tuntijaon järkevyys, jos tavoitteena on oppimisen yksilöllistäminen?
  • Korkeampien tavoitteiden saavuttamisessa verkostojen nykyistä suurempi hyödyntäminen erittäin keskeistä

Grasping the Future -tapahtuman esitysmateriaalit