Pakohuonepeli tutkijateemalla

Työn tavoitteet

• Tutustua tutkijoihin ja tieteeseen elämyksellisen pakohuonepelin avulla
  • Ryhmätyöskentelyn harjoitteleminen
  • Ongelmanratkaisutaitojen harjoitteleminen

• Alakoulu
  • Työohjeessa annetaan tehtävärunko, mutta töiden haastavuutta voi helposti muokata kohderyhmää varten:
    • Vihjeiden ja ohjeiden määrää lisäämällä/vähentämällä
    • Muokkaamalla tehtävien haastavuutta (esimerkiksi kieltentutkijatehtävässä tehdään pidempiä koodeja ja käytetään haastavampia merkkejä)

Työn kesto

• 60 min / yksi ryhmä. Työn voi suorittaa samanaikaisesti useamman ryhmän kanssa.

Työohje

Pakohuoneissa ideana on ratkaista erilaisia ketjutettuja tehtäviä ja saavuttaa annettu tavoite tietyn aikarajan sisällä. Pakohuoneissa yhdistyvät ongelmanratkaisu, pelillisyys ja elämyksellisyys. Pakohuoneisiin rakennetaan usein jokin taustatarina, johon tehtävät ja annettu tavoite liittyvät. Seuraavassa on esitelty pakohuone tutkijateemalla.

Nimestään huolimatta tässä pakohuonetehtävässä ei paeta huoneesta, vaan suoritetaan huoneessa erilaisia tehtäviä, kunnes tarinan loppuratkaisu selviää. Alla on kuvattu yksi esimerkkitarina, mutta voitte luoda sen tilalle kokonaan uuden.

Eräänä päivänä Kaarlo oli siivoamassa työhuonettaan yliopistolla. Kaarlo oli tähtitieteilijä ja hän tutki työkseen tähtiä ja avaruutta. Hän oli juuri nostamassa raskasta mittavälinettä, kun se suureksi epäonneksi putosi lattialle hirmuisesti rymisten. Mittalaitteen palasia lenteli ympäri huonetta ja yksi niistä osui lattialastaan niin kovalla voimalla, että lista irtosi kokonaan seinästä. Pahus! ajatteli Kaarlo ja lähti keräämään laitteen palasia huoneesta. Samalla hän kuitenkin huomasi, että lattialistan takaa pilkotti jokin esine. Kaarlo siirsi listaa varovasti ja poimi listan takaa paljastuneesta pienestä kolosta paperikäärön. Kaarlo avasi käärön ja luki sen innokkaasti. Käärössä sanottiin näin:

Hei arvon tutkijaystäväni! Työskentelin tässä samassa huoneessa monta vuotta sitten ja yhtäkkiä minulle tuli tylsää. Sitten keksinkin, että teen salaisen tehtävän, jonka ratkaisun vain taitavimmat ja kekseliäimmät voivat ratkaista! Piilotin suosikkikappaleeni nuotteja ympäri työhuonettani ja jätin erilaisia vihjeitä niiden olinpaikoista. Pystytkö sinä löytämään nuotit ja kokoamaan ne yhteen? Saatko sinä selville, mikä suosikkikappaleeni oikein on? ps. saatat tarvita maantieteilijöiden, biologien, kemistien, kielitieteilijöiden ja arkeologien apua tässä haastavassa tehtävässä, onnea matkaan!

Kaarlo innostui valtavasti ja halusi välittömästi selvittää, mikä tämän mysteeritutkijan lempikappale oikein on ollut? Ja mistä hän saisi apua vihjeiden etsimiseen, sillä hän ei yksin selviäisi tästä tehtävästä. Osaisittekohan te auttaa?

Työohje

Jaa oppilasryhmä sopivan kokoisiin ryhmiin, noin 3-5 oppilasta per ryhmä. Tarinan juonta varten valitse jokin kappale, jonka nuotit kootaan lopuksi yhteen. Tulosta kappaleen nuotit / sanat ja leikkaa paperi niin moneen osaan, kuin ryhmiä on. Huom! Kappaleen kannattaa olla sellainen, jota voidaan lopuksi laulaa yhdessä.

Tarkoitus on, että jokainen ryhmä saa pakohuoneen lopuksi käsiinsä yhden nuottipalan, jotka lopuksi kootaan yhteen kokonaiseksi kappaleeksi. Nuottien sijasta työssä voidaan koota esimerkiksi kuva tai palapeli.

Työ voidaan suorittaa joko siten, että yksi ryhmä kerrallaan suorittaa kaikki tehtävät tai siten, että ryhmät etenevät tehtävästä tehtävään porrastetusti. Jos ryhmät suorittavat koko pakohuoneen yksi ryhmä kerrallaan, voidaan tehtävät sijoittaa samaan huoneeseen. Jos useampi ryhmä suorittaa pakohuonetta samanaikaisesti, tulee eri tehtävät sijoittaa eri huoneisiin siten, että yksi ryhmä on yhdessä huoneessa kerrallaan.

Huom! Jos kaikki tehtävät ovat samassa huoneessa, kannattaa tehtäväpisteet numeroida selkeyden vuoksi ja asettaa kaikki tarvittavat välineet pisteen luokse.

Työskentely

Tehtävässä työskennellään ryhmissä yksi ryhmä kerrallaan opettajan tai ohjaajan kanssa joko siten, että yksi opettaja kiertää koko ajan saman ryhmän kanssa tai jokaisella tehtäväpisteellä on yksi vastuuopettaja.

Lapsille voidaan jakaa roolit, joihin liittyy tietty vastuualue. Näin voidaan esimerkiksi varmistaa se, että jokainen ryhmäläinen saa osallistua tehtävien tekemiseen. Ohjaajat voivat ryhmänsä tuntien päättää tarvitaanko vastuualueita vai ei. Vastuutehtävä voi esimerkiksi olla aina oman pisteen vihjeen lukeminen. Pienempien oppilaiden kanssa ohjaaja voi lukea vihjeet ryhmälle.

Pakohuoneen tehtävät, tarvikkeet ja esivalmistelut kuvattu seuraavassa dokumentissa: Pakohuonepeli varhaiskasvatukseen