Muita pukeutumisvihjeitä

Naiset eivät käytä turkiksia missään promootiotilaisuudessa eivätkä aktissa muita päähineitä kuin laakeriseppelettä tai tohtorinhattua. Kansallispuku ei kuulu promootioon.

Kunniamerkkejä kannetaan promootioaktissa, juhlajumalanpalveluksessa, promootiopäivällisillä ja tanssiaisissa. Ne voivat olla niiden lukumäärän ja painon mukaisesti joko alkuperäiskokoiset tai pienoiskunniamerkit. Akateemisia kunniamerkkejä (esim. ylioppilasjärjestöjen myöntämiä kunnia-, ansio- tai harrastusmerkkejä tai nauhoja) ei tässä promootiossa käytetä. Sen sijaan tiedeyhteisön palvelusvuosiansiomerkkejä voi käyttää promootiossakin.

Tohtorinhattua käyttävät kaikissa tilaisuuksissa kaikki ne, joilla sellainen on – paitsi miekanhiojaisissa, jossa hattua ei käytetä. Promovoitavien Maa-ja Metsätiet.tdk promootio -08 / Aktimaistereiden tohtoriseuralaiset eivät käytä valkoisen pukunsa kanssa tohtorinhattuaan. Promotoitavien tohtoreiden tohtoriseuralaiset käyttävät hattua promootiopäivällisillä ja tanssiaisissa, mutta eivät aktissa. Aktissa muut kuin promovoitavat tohtorit tuovat tohtorinhatun juhlasaliin vasemmassa kädessään, lyyra eteenpäin. Hattu painetaan päähän samanaikaisesti promoottorin kanssa.

Kirkossa ei olla hattu päässä. Tämä sääntö koskee yleisesti miehiä ja tohtorinhatun kohdalla myös naisia. Seppele jää päähän.

Virkapukuja kuten sotilaan tai poliisin virkapukuja ei sallita osallistujille, muille vieraille kylläkin. Papinpuku sallitaan promovendillekin.

Vastavihityt tohtorit kantavat miekkaa aktissa, päivällisillä ja tanssiaisissa. Miekka kiinnitetään vyötärölle vasemmalle puolelle soljella, vyöllä tai muulla kiinnikkeellä.

Iltapuvun kanssa pidetään käsineitä koko ajan, poikkeuksena promootion naisvieraat joille käsineiden käyttäminen on vapaaehtoista. Naisvieraille tosin on suositeltavaa käyttää käsineitä promootiotanssiaisissa. Hansikoiduin käsin ei syödä. Alkudrinkkiin voi kuitenkin tarttua käsineet kädessä.

Täydelliseen frakkiin kuuluvat seuraavat osat: Mustat housut, musta hännystakki, valkoinen frakki­paita, valkoinen tai musta liivi, valkoinen rusetti, valkoinen rintataskuliina (käytetään pienoiskunniamerkkien mutta ei alkuperäiskokoisten kunniamerkkien kanssa), valkoiset käsineet, mustat silkkisukat, päivällä mustat nahkakengaät, illalla mustat kiiltonahkakengät, musta päällystakki tai viitta, päähineenä ylioppilaslakki, silinteri tai tohtorinhattu, valkoinen silkkikaulaliina, taskukello ja mahdollisesti kunniamerkit. Rannekelloa ei käytetä frakin kanssa.